باید دانشگاهیان و فرهیختگان با قرائت صحیح به مقابله فکری با جریانهای تکفیری بپردازند

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری عصر دوشنبه ۷ دیماه با حضور در همایشی با عنوان وحدت صلح آرامش در ساختمان وزارت علوم به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری با اشاره به فلسفه ی اخلاق گفت: اعمال انسان منبعث از فکر و اندیشه است همانطور که انسان فکر می کند و یک قرائتی دارد مستلزم آن است که با همان رویکرد عمل کند. در فلسفه ی اخلاق و در قلمرو فرد و جامعه همانطور که ثابت شده است که عقل و فکر تاثیر مستقیم بر عمل دارد، فعل و رفتار انسان نیز مبنای اندیشه ی او را سامان می دهد.
وی افزود: آنچه امروز جهان اسلام گرفتار آن است وجود جریان افراطی تکفیری است. قطعا با قرائت های غیر منطقی و خارج از چارچوب عقلانیت منجر به رفتارهای خشنی به نام اسلام می شود که امروز شاهد آن هستیم و متاسفانه این افراد با برداشت غیر منطقی از آیات قرآن در مقام توجیه عملشان هستند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن بررسی نقش و رسالت دانشگاهیان در تحقق آرمان وحدت در دنیای اسلام افزود: باید انسانهای فرهیخته، اهل قلم و اهل اندیشه در جهت تنویر افکار جامعه بویژه جوانان تلاشی مضاعف نمایند.
امام جمعه ی سابق نیوکاسل که در جمع معاونت های فرهنگی دانشگاهها سخنرانی می کرد پیرامون مقابله با این گونه افراطی گری ها تصریح کرد: راه مقابله با این فرق ضاله که غیر از خود را کافر می پندارند برخورد فرهنگی و عقلانی است و باید دانشگاهیان و فرهیختگان با قرائت صحیح به مقابله فکری با آنان بپردازند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اسلام هراسی گفت: آنها تلاش دارند چهره ی خشنی از اسلام و بویژه شیعه ارائه دهند و همواره تلاش می کنند از کوچکترین روزنه ای نفوذ کرده و اختلاف و شکافی بین مذاهب اسلامی ایجاد کنند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: باید مبلغان و خطبا معارف اهل بیت را با دقت و ظرافت خاصی منتقل نمایند و مطالب همواره پاسخگوی زمانه باشد. وجود اعتدال و دوری از افراط از لوازم اصلی انعکاس معارف وحیانی است.
رئیس موسسه ی بین المللی عروه الوثقی افزود: علاوه بر دانشگاهیان و فرهیختگان، طلاب , علما و بزرگان حوزه های علمیه اعم از شیعه و سنی نیز متولی گسترش تفکر تقریب و مفاهیم اسلام ناب محمدی هستند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری در مورد عملکرد پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت:
در پژوهشگاه مطالعات تقریبی علاوه بر گروههای قرآن و حدیث، فقه و حقوق ، تاریخ و رجال , موسوعه و معاجم و … گروهی به نام مجمع الحوار الاسلامی وجود دارد که وظیفه ی آن شناسایی علما و اندیشمندان جهان اسلام و دعوت از آنها برای حضور در پژوهشگاه مطالعات تقریبی می باشد. تا کنون چندین هیئت از اندیشمندان جهان اسلام از کشورهایی همچون اندونزی، موریتانی و هندوستان به دعوت پژوهشگاه مطالعات تقریبی به ایران آمده و در نشست های علمی شرکت نموده اند و همچنین دیدارهایی با مراجع و اساتید حوزه داشته اند.