بازدید هیات ترکیه ای از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

 

 

 

هیات ترکیه ای متشکل از اکرم کلش  رئیس شورای دینی ترکیه ، سلیم ارگون معاون سازمان دیانت ترکیه  و زکریا کارشناس سازمان دیانت ترکیه ضمن بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی با محققین و پژوهشگران پژوهشگاه دیدار و گفتگو کردند.

 

اکرم کلش در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از این سفر با اشاره به سازمان دیانت ترکیه اظهار داشت: ما در سازمان دیانت حدود ۵۰  کارشناس و متخصص علوم اسلامی داریم که پژوهش هایی در زمینه علوم اسلامی انجام می دهیم.

 

وی با اشاره اهمیت و تاثیر گذاری کتب فقه شیعه افزود: ما تقاضا داریم کتب و آثار معتبر در فقه جعفری را در اختیار ما قرار دهید تا ضمن استفاده از این کتب آنها را در کتابخانه خود نگهداری کنیم .

 

رئیس شورای دینی ترکیه در ادامه گفت : ما مرکز پژوهشی به نام ایسان داریم که دایره المعارفی ۴۴ جلدی را در آن به چاپ رسانده ایم که در آن از محققین ایرانی هم استفاده شده است .

 

وی در ادامه افزود : پارسال بعد از سفر آیت الله اراکی به ترکیه مقرر شده یک هیات از ترکیه برای همکاری های علمی و پژوهشی به ایرا ن سفر کند.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر طاهری اظهار داشت : ما ملت ترکیه را مانند برادان دینی خود می دانیم و از همین جا سلام حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی را به شما ابلاغ می کنم .

 

وی افزود : مجمع قم در دو  بخش در حال فعالیت است ؛ پژوهشگاه مطالعات تقریبی و معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

دکتر طاهری تصریح کرد : پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از سه پژوهشکده است و در بخش هایی مثل قرآن و حدیث مقارن ، فقه مقارن و … فعالیت هایی با استفاده از آرا و نظرات منابع شیعه و اهل سنت انجام می گیرد . تدوین متون خاص تقریبی، جمع آوری تراث تقریبی، و چاپ  کتب تقریبی از مهمترین فعالیت های این پژوهشگاه است.

 

وی درتوضیح  معاونت فرهنگی مجمع جهان تقریب مذاهب اسلامی افزود: مرگز گفتگوی مذاهب اسلامی ،اداره کل امور همایش ها ،  اداره کل امور قرآنی ، اداره فضای مجازی و دفتر برنامه ریزی دوره های آموزشی از مهمترین بخش های معاونت فرهنگی است .

 

مدیر طرح و برنامه مجمع قم در ادامه تاکید کرد: ما آمادگی داریم در زمینه های علمی و پژوهشی به همکاری مشترک بپردازیم از جمله : تدوین متون علمی مشترک ، تبادل استاد و دانشجو ، برگزاری همایش ها و نشست های علمی مشترک ، چاپ مقالات در مجلات علمی و برگزاری دوره های علمی_ پژوهشی بلند مدت و کوتاه مدت .

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر بدری اظهار داشت : ترکیه همیشه نقشی حساس در تاریخ اسلام داشته و کشوری با تمدن و ریشه دار محسوب می شود .  روابط علمی دو کشور ایران و ترکیه که هر دو از کشور های تاثیر گذار منطقه هستند بسیار مهم و ضروری است .

 

وی افزود : ما در این پژوهشگاه دو موسوعه گرانسنگ را به چاپ رسانده ایم؛ اول موسوعه “السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه “که پس از ۱۳ سال تلاش در ۲۰ مجلد به چاپ رسید . و دیگری هم موسوعه “اصول فقه الاسلامی” که در ۵ مجلد و با استانداردهای بین المللی موسوعه نگاری به چاپ رسیده است.

 

وی یادآور شد : اینکه شما کتب شیعه را برای کتابخانه خود می خواهید بسیار مفید است زیرا اکثر متفکران اسلامی اعتقاد دارند که شیعه و اهل سنت بیش از ۹۰ درصد اشتراکات دارند  .

 

در پایان حجت الاسلام والمسلمین پی سپار هم با توضیح در مورد بخش زبانشناسی پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت : در بخش زبانشناسی کتب تقریبی مورد رصد و در صورت لزوم ترجمه می شود تا با ترجمه و ارسال کتب بتوانیم افکار خود را به دنیا عرضه کنیم و در مقابل هم با ترجمه کتب آنها از جدید ترین ایده های آنها باخبر شویم.

 

پس از جلسه و گفتگو ،هیات ترکیه ای از کتابخانه پژوهشگاه مطالعات تقریبی بازدید کردند.