بازدید معاون فرهنگی تجمع العلماء المسلمین لبنان از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

دکتر الشیخ محمد حسین عمرو معاون فرهنگی تجمع العلماء المسلمین لبنان ضمن بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حجت الاسلام والمسلمین شفیعی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه دیدار و گفتگو کرد .

 

دکتر عمرو اظهار داشت : ما یک تجمعی را در لبنان به وجود آوردیم متشکل از  شیعه و سنی اعم از طلاب حوزه‌های دینی و غیر دینی.

 

 وی در ادامه افزود : سعی ما بر این است که یک اطلاع‌رسانی کامل از ابعاد اسلام انجام دهیم به طوری که پیروان تمام مذاهب یک نگاه واقع‌بینانه‌ای را براساس کلام اسلام پیدا کنند تا توده های مختلف از شنیدن این پیام به اسلام ناب برسند.

 

 معاون فرهنگی تجمع العلماء المسلمین لبنان تاکید کرد : ما دنبال دو دسته از منابع اسلامی هستیم: ۱- متون درسی آماده شده با نگاه مقارن در همه رشته‌های علوم اسلامی. ۲- آن دسته از منابعی که بتواند به عنوان مرجع در بحث‌ها و تحقیقات مورد مراجعه قرار بگیرد.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شفیعی نیا با اشاره به اشتراکات شیعه و اهل سنت گفت : با توجه به فرموده شیخ طوسی و سید مرتضی می‌توانیم این ادعای واقع‌بینانه را بنماییم که مشترکات برخاسته از بنیان‌های علمی میان شیعه و اهل سنت که اوج آن در  فقه به عنوان ستون فقرات کرسی‌های علم‌آموزی بوده و هست فراتر از آن چیزی است که بسیاری از شیعه و اهل سنت تصور می‌کنند.

 

وی در ادامه افزود : این دو عالم متبحر در بسیاری از علوم اسلامی می‌گویند: در هر بحثی که ما با اهل سنت وارد شدیم درصد اشتراک ما با همه آنها بیشتر از اشتراک خود آنها با هم است. و این می‌تواند پشتوانه بزرگی برای حرکت به سمت فراگیر شدن متونی با قالب تطبیقی یا همان مقارن در میان همه مسلمانان باشد.

 

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه  مطالعات تقریبی اظهار داشت : بر اساس همین نیاز، پژوهشکده فقه و حقوق چند سالی است که بخشی از همت خود را صرف تألیف متون مقارن درسی نموده است و تا کنون ۴ اثر آفریده شده است: ۱- فقه المقاومة دراسة المقارنة ۲- البلدان الاسلامیة من رویة فقهیة حقوقیة مقارنة ۳- فقه الاختلاف ۴- درآمدی بر فقه مقارن

 

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی در پایان افزود: آثاری مثل موسوعه السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة، موسوعه اصول الفقه و موسوعه بدایة المجتهد می‌تواند به عنوان مصادر بحث‌های مقارن مورد استفاده قرار بگیرد.