بازدید مسئول «خانه بوسنی» از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

 

 

 

آقاي عبدالله شبّر مسئول «خانه بوسني» در بوسني و هرزگوين و تني چند از اعضاي آن ضمن بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقريبي با حجت الاسلام و المسلمين پي­ سپار دیدار و گفتگو کردند .

 

در اين جلسه آقاي عبدالله شبّر گزارشي از وضعيت و جايگاه شيعيان، تعامل با جامعه اسلامي و رئيس العلما و فعاليت­هاي آموزشي مجموعه «خانه بوسني» ارائه داد .

 

آقاي عبدالله  شبّر گفت: ما در بوسني و هرزگوين همزيستي برادرانه مسلمين و تعامل با جامعه اسلامي و رئيس العلما را دنبال مي­كنيم و به­ شدت از هرگونه افراط­ گرايي اعلام برائت مي­كنيم و اين را به رئيس العلما نيز یادآور شده ایم .

 

حجت الاسلام و المسلمين محمد رضا پي­ سپار مدیر گروه زبان و زبان شناسی پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن اشاره به  فعاليت­هاي مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی و پژوهشگاه مطالعات تقريبي اظهار داشت :  متأسفانه شكاف بين فرق مسلمين مصائب زيادي را براي جوامع مسلمين داشته است. يكي از مراحل آن مصائب، به رسميت نشناختن همديگر در جوامع است. چنين مصيبتي در مراحل بعد سبب ظهور افراط­ گراها در فرق مختلف مي­ شود كه ابتدا با دشنام به يكديگر شروع شده و سپس به قتل و كشتار يكديگر مي­ رسد.

 

 

وی افزود : مجمع جهانی تقريب مذاهب و به تبع آن پژوهشگاه مطالعات تقريبي درصدد آن هستند كه با فعاليت­ها و مطالعات خود شكاف­هاي موجود را شناسايي و ترميم كنند و با پيكربندي و وحدت مسلمين به عنوان امت واحده چنين مصائبي را نسبت به همه مسلمين عالم مرتفع سازند.

 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمين پي­ سپار به معرفي آخرين دستاورد پژوهشگاه مطالعات تقریبی يعني موسوعه عظیم  «السنة النبوية في مصادر المذاهب الاسلامية» پرداخت و اظهار داشت: در اين مجموعه احاديث مشتركي كه در كتب هر دو مذهب شيعه وسني آمده، گردآوري شده كه ضمن اينكه نماد بسيار روشني از اشتراك و وحدت بين مسلمين است، مي­ تواند جايگاه مهمي در كتابخانه­ هاي علماي فرق مختلف اسلامي داشته باشد.

 

 

در آخر شركت­ كنندگان در جلسه اظهار اميدواري كردند كه با رفع مشكلات و موانعي كه در راستاي فعاليت­هاي آموزشي و تقريب مذاهب اسلامي توسط «خانه بوسني» در بوسني و هرزگوين وجود دارد هر دو طرف بتوانند فعاليت­هاي مشتركي را در زمينه برگزاري دوره­ هاي كلاس، كارگاه علمي- آموزشي و نيز انتشار كتب و مجلات علمي آغاز نمايند.