بازدید شخصیتهای علمی و فرهنگی مسلمان نیجریه از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

 

 

 

 

 

گروهی  از شخصیتهای علمی و فرهنگی مسلمان کشور نیجریه سه شنبه ۹/۶/۹۵ درپژوهشگاه مطالعات تقریبی  مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حضوریافتند و ضمن بیان گزارشی از وضعیت مسلمانان و شیعیان آن کشور و وضعیت علامه زکزاکی؛ جمهوری اسلامی ایران راکشوری امن و مقتدر و حامی امت اسلامی معرفی و از مهمان نوازی ایرانیان تجلیل و از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بعنوان یکی از شایسته ترین مجامع نقش آفرین در جهت وحدت و تقریب در آفریقا قدردانی کردند و خواستار همکاری با پژوهشگاه مطالعات تقریبی  شدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صادق گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی در این نشست ضمن خیرمقدم به مهمانان نیجریه ای گفت: نیجریه کشوری بزرگ و تاثیر گزار در آفریقا است و مسلمانان به ویژه شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) در نیجریه نقش بزرگی در میان امت اسلامی دارند.

ایشان ضمن تجلیل از نقش شیخ ابراهیم یعقوب الزکزاکی در نیجریه و آفریقا و جهان اسلام اظهار کرد : علامه زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از شخصیت های برجسته تقریبی آفریقا است و حبس و زندانی کردن ایشان در نیجریه خسارت عظیمی برای امت اسلامی و آزادی و وحدت وتقریب است و بایسته است همه آزادیخواهان و امت اسلامی و علماء برای آزادی ایشان تلاش کنند.

وی در تبیین تقریب و وحدت امت اسلامی گفت: مسأله ی ضرورت وحدت میان پیروان  مذاهب اسلامی، امری انکار ناپذیر بوده و از دیرباز مورد توجه علماء و متفکران اسلامی قرار داشته است. تقریب مذاهب اسلامی در برهه­های مختلف، دارای فراز و نشیب های فراوان بوده تا این­که با پدیدار شدن فرقه وهابیت، کیان امت واحده اسلامی، آماج حملات سلفی­گری افراطی قرار گرفت و مفتی­های وهابی با حربه ی تکفیر، ضربات مهلکی بر پیکر امت اسلامی وارد نمودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین گلزاده  درادامه سخنان خود  در تبیین روند تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ اظهارکرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری حضرت امام خمینی­ره ، گام های مؤثری در ایجاد وحدت اسلامی و تقویت بیش از پیش آن برداشته است و پس از ارتحال امام، حضرت آیه الله العظمی خامنه­ای مد ظله العالی با درایت و آینده­نگری نسبت به امت اسلامی، ” مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ” را پایه­گذاری نمودند و این نهاد فرهنگی که به فرمان معظم له در سال ۱۳۶۹ بنا گردید تا کنون گام های مؤثری در شکل گیری  امت واحده اسلامی برداشته است. 

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی در این نشست ضمن معرفی پژوهشگاه مطالعات تقریبی و ابلاغ سلام ریاست و مسوولان و پژوهشگران این پژوهشگاه گفت: از آنجا که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نهادی فرهنگی است از اینرو، شکل گیری فعالیت های علمی و فرهنگی متناسب با شرایط ویژه و در پاسخ به نیازهای فکری و فرهنگی جهان اسلام، امری ضروری تلقی می شد. به همین منظور، ضرورت بازگشت به منابع اصیل و گرانسنگ اسلامی و بازشناسی فرهنگ دینی متناسب با شرایط و نیازمندی های زمان، سبب شد تا در سال ۱۳۷۰ مرکز پژوهشی مجمع در قم با عنوان«مرکز تحقیقات علمی»شکل گیرد و اهمیت و گستردگی فعالیت­ها و ضرورت انسجام آنها موجب شد تا با تصویب شورای عالی مجمع مرکز تحقیقات علمی به “پژوهشگاه مطالعات تقریبی” ارتقاء یابد.

 

ایشان برخی از مهمترین اهداف علمی و فرهنگی پژوهشگاه راموارد ذیل برشمردند:

 

۱ ـ برجسته سازى منابع و آراء مشترك فريقين در علوم مختلف اسلامى با محوریت كتاب و سنت؛

۲ ـ بازشناسى، دستیابی و تدوین منهج مشترك در پرداختن به قضاياى مورد اختلاف؛

۳ ـ تبديل اختلافات به بحث هاى علمى و قرار دادن آن در چارچوب هاى تفاهم بخش و وحدت آفرين؛

۴ ـ تقويت روح و گسترش آداب حوار اسلامى؛

۵ ـ دستيابى به راه هاى علمى در مواجهه با چالش هاى مشترك؛

۶ ـ پشتيبانى علمى نهادها و سازمان هاى فعال در زمينه تقريب به ويژه مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى؛

۷ ـ ايفاى نقش واسط و ارتباط دهنده در زمينه هاى علمى ميان حوزه ها و مراكز علمى جهان اسلام؛

۸ ـ زمينه سازى مناسب براى ارتقاى فعاليت هاى پژوهشى مرتبط؛

۹ – شناسایی موانع تقریب و ارائه راه حل های لازم در این زمینه؛ و…

 

گلزاده در تبیین نقش منفی جریان های افراطی و خشونت طلب تکفیری مثل بوکوحرام و داعش تصریح کرد : درمواجه های علمی باعلمای وهابیت دانش فقهی وتسط براحادیث قوی بسیارمهم و ضروری است.

وی گفت جریان ت
کفیر علیه امت اسلامی و همه مسلمانان و در جهت تامین اهداف اسرائیل و استکبار کار می کند وامروزه با نا امن کردن کشورهای اسلامی و برجسته کردن اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی سعی در تامین مستقیم و غیر مستقیم امنیت اسرائیل دارد.

وی درپایان  به سوالات حاضران پاسخ داد.