بازدید جمعی از طلاب حوزه علمیه سراوان سیستان و بلوچستان از پژوهشگاه مطالعات تقریبی و مجمع الحوار الاسلامی

 

 

 

 

 

جمعی از طلاب حوزه علیمه گُشت سراوان سیستان و بلوچستان در بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی و مجمع الحوار الاسلامی با حجت الاسلام والمسلمین نگهبان مدیر مجمع الحوار الاسلامی دیدار و گفتگو کردند .

 

 

حجت الاسلام والمسلمین نگهبان ضمن عرض خوشامدگویی گفت : مهمترین اصل دین اسلام سفارش به وحدت در قالب لا اله الا الله تفلحوا است. اگر محور ما خدا و کلام خدا و سنت پیامبر صلوات الله و سلامه علیه و آله باشد قطعاً به رستگاری خواهیم رسید. اما اگر به فکر قومیت گرایی و منیّت باشیم قطعاً‌ جدایی پیش خواهد آمد. همانطور که در قرآن کریم آمده است : «انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم فاتقوا الله لعلکم تفلحون» این آیه بیانگر وجود اصل برادری میان مسلمانان است .

 

وی افزود : همیشه زمینه اختلاف وجود دارد اما نباید به آن دامن زد. دشمن همیشه در حال ایجاد تفرقه است. و برای این مهم از تمام ظرفیت ها مانند اختلافات جزئی در عبادات و تکالیف نیز استفاده می کند .

 

مدیر مجمع الحوار الاسلامی با اشاره به ندای وحدت بخش اسلام اظهار داشت  : اسلام با دستی پر برای هدایت انسان ها برنامه دارد و قطعاً اگر مردم دنیا پیام اسلام را بشنوند جذب اسلام خواهند شد .

 

وی با اشاره به نقش مهم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جهان اسلام افزود : بیش از ۲۰ سال از فعالیت های مجمع جهانی تقریب می گذرد و این مجمع با اتکا بر اصل بیان اشتراکات تاکنون نقش به سزایی در ایجاد وحدت در جهان اسلام داشته است. سابقه اندیشه وحدت و تقریب از ابتدای تاریخ اسلام بوده است اما در ۱۰۰ سال اخیر به همت و توجه برخی از بزرگان و علماء دینی بیشترین پیشرفت را داشته است .

 

وی تاکید کرد : بنابر تدقیق اندیشمندان اسلامی، بیش از ۹۰درصد احکام و تکالیف مسلمانان مشترک و واحد است. پس عقل حکم می کند که اختلافات اندک موجب نادیده انگاشتن اشتراکات نشود .

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بلوغ تقریبی که در زمان آیت‌ا… بروجردی و علامه شلتوت بود هم اکنون بین علما دیده نمی شود گفت: دلیل این موضوع حمله همه جانبه و گسترده فرهنگی و جنگ نرم دشمن و غفلت از این فتنه و نیز حاکم شدن فرهنگ سکولار در دولتمردان جهان اسلام است .

 

مدیر مجمع الحوار الاسلامی در پایان اظهار داشت : روایت  الاسلام یعلو و لا یعلی علیه به پشتوانه ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم صادر شده است . پس اعتلاء علم دین نیازمند همت و توجه و دلسوزی عالمان دینی و امت اسلام دارد . معتقدم اهل سنت ایران همانطور که همیشه در کنار برادران شیعه خود در حراست و پاسداری از حدود این مرز و بوم بذل وسع کرده اند در مساله تقریب و وحدت نیز ما را یاری خواهند کرد . و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواهان ارتباط بیشتر با حوزه های اهل سنت ایران و شما طلاب جوان است .

 

خاطرنشان می شود میهمانان محترم در پایان از کتابخانه تخصصی پژوهشگاه مطالعات تقریبی بازدید کردند.