اولین نشست از سلسله نشست های علمی سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد

 

 

 

 

نشست علمی ؛ یکسان سازی مواضع علما در بحران سوریه ؛ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر بدری و با حضور مدیران گروه های علمی و محققین پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد .

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین بدری با اشاره به آغاز این بحران گفت : بحران سوریه چند مرحله را طی کرده است . ۱- آغاز اعتراضات ۲-تبدیل اعتراضات سیاسی به جدال های نظامی ۳- بین المللی شدن نزاع ها و جنگ ها در خاک سوریه

وی در مورد نقش علمای شیعه  در بحران سوریه افزود : علمای شیعه در سوریه نقش محدودی در هدایت این بحران دارند بجز علمای حزب الله و علمای ایران که نقش آنها در حال پررنگ شدن است.
وی افزود :  علمای اهل سنت در بحران سوریه به چند دسته تقسیم می شوند:  ۱.طرفداران حرکت های تکفیری  ۲- طرفداران نظام که جهاد علیه حکومت را حرام می دانند ۳- آنها که سکوت اختیار کرده اند ۴- آنها که دو طرف را به گفتگو دعوت می کنند .

مدیر گروه موسوعه نگاری و معاجم پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به ضرورت یکسان سازی مواضع علما در بحران سوریه گفت : با یکسان سازی مواضع علما فرجه و خلا ایجاد شده از دست تروریست ها خارج می شود و از طرفی جلوی توجیهات مذهبی تکفیری ها برای خونریزی های بیشتر گرفته خواهد شد .

دکتر بدری افزود : یکی از راه های استکبار به عنوان عامل اصلی و پشت پرده این بحران دروغ سازی و هویت بخشیدن به آن دروغ هاست . یعنی برای رسیدن به منافع خود و ایجاد آشوب در یک منطقه ابتدا دروغ سازی و سپس به هویت بخشی آن می پردازد.

دکتر بدری در پاسخ به این سوال که در صورت شکست نظامی داعش آیا تفکر داعش هم از بین خواهد رفت تصریح کرد : مشکل اصلی هم همین جاست که تفکر داعش و سلفی در حال نهادینه شدن است .و از طرفی در صورت استمرار این بحران ممکن است حکومت های ظالم سده های گذشته جوامع اسلامی دوباره بازسازی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین بدری در جواب این سوال که آیا می توان دوطرف نزاع در سوریه را مسلمان نامید گفت : طبق تعریفی که از مسلم بودن داریم، می توان گفت که طرفهای درگیر مسلمان هستند، چرا که مسلمانی در نطق به شهادتین است. و این طرفها مصداق ایه شریفه که می گوید: (وان طائفتان من المومنین اقتتلوا فأصلحوا بینهما) است. وما از همین بابت تمام اطراف را دعوت به گفتگو می کنیم.

دکتر بدری پاسخ این سوال که چه گروه هایی در سوریه در حال جنگ هستند و باید با کدام گروه وارد مذاکره شد را اینگونه داد: از خواستگاه تقریب ومساعی که در این زمینه صورت می گیرد نظر ما اینکه تمام اطراف باید وارد مذکره کرد، و چنانچه طرفی از ورود به مذاکره امتناع کند طبق ایه کریمه ، آن طرف باغی محسوب می شود و می توان با ان جنگید. البته توجیه گفتگو با اطراف نه تنها بابت آیه کریمه است بلکه عقل هم به این امر حکم می کند، چرا که مسأله سوریه با توجه به پیچیدگی که پیدا کرد راهی جز گفتگو ندارد.
پیچیدگی مسأله سوریه به حدی رسید که حتی اگر سوریها به تصمیم واحدی برسند این تصمیم بدون موافقت کشورهای دخیل قابل اجرا و پیاده شدن نیست.
کشورهای دخیل سرمایه گذاری های هنگفتی در سوریه انجام دادند، و هر کدام خواستار سهمی در آینده سوریه هستند.
از طرفی دیگر از نظر نظامی ظاهرا طرفهای درگیر به حد تکافو رسیدند، و هیچکدام بر دیگری نمی تواند کاملا چیره شود. و چنانچه سعی شود مساله از راه نظامی حل شود پایانی نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین بدری با اشاره به نقش علمای اهل سنت گفت : در پایان تأکید می کنیم که علمای اسلام بخصوص علمای أهل سنت سوریه باید دست از تعصب بردارند و تمام طرفهای درگیر را به گفتگو و کنار گذاشتن سلاح دعوت کنند، و این همان مفهوم  برآمده از آیه کریمه (وان طائفتان…) است.

 

 

 

اختصاصی سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی