اهداف، ساختار و فعالیت های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

تهیه و تنظیم: محمّدرضا فاضل
چاپ دوم (با اضافات) / ۱۳۸۵ ش / ۲۰۰۰ نسخه
رقعی / ۱۲۰ ص / شومیز

_______________________________

موضوع کتاب، معرفی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اهداف و فعالیت های آن است که شامل پیش گفتار و دو فصل است. نویسنده در مقدمه به ضرورت و دلایل نیاز به تأسیس چنین مرکزی اشاره می کند و در ادامه از شخصیت هایی نام می برد که برای به ثمر رساندن این موضوع و هدف، تلاش های زیادی کرده اند و نیز به مراحل پیگیری و تحقق اهداف مورد نظر می پردازد.
نویسنده در فصل اول ضمن اشاره به تأسیس مجمع جهانی تقریب و تنظیم اساسنامه و ساختار آن، استراتژی مجمع را آورده که برای دست یابی به آرمان ها و اهداف سازمانی طراحی شده است. در ادامه به مبانی تقریب بین مذاهب اشاره شده است که تمامی مشترکات دینی و مذهبی را شامل می شود و نیز رسالت و چشم انداز مجمع برای دهۀ آینده مشخص شده است که همانا نزدیکی و همدلی مذاهب است.
همچنین دربارۀ زمینه های تقریب و اعتقادات و فقه و قواعد آن و ارزش ها و موضع گیری های سیاسی امت اسلامی اطلاعاتی را ارائه می دهد.
فصل بعدی، شامل معرفی اساسنامۀ مجمع و ارکان آن، اهداف و راه کارهای تحقق تقریب توسط مجمع، وظایف و مسئولیت های هر یک از ارکان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.
در فصل آخر کتاب به فعالیت های فرهنگی و پژوهشی مرکز تحقیقات علمی مجمع و نیز اهداف دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخته شده است.
در پایان، فعالیت های مجمع در طول سال و به خصوص هفتۀ وحدت مانند برگزاری کنفرانس های بین المللی وحدت اسلامی، تربیت مبلغ تقریبی و سایر فعالیت های فرهنگی تبیین شده است.