اندیشمند عراقی در گفتگو با تقریب: جریان تکفیری در حال تغییر و تحول است

 

عراق کشوری تاثیر گذار در مناسبات جهان اسلام است و اگر چه در چند سال اخیر درگیر جنگ با گروه های تکفیری و تروریستی بوده اما این روز ها در پی اتحاد مردم با دولت مرکزی در حال رسیدن به ثبات است ؛ در همین زمینه به گفتگو نشستیم با حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر حکیم از طلاب کشور عراق که در ادامه خواهد آمد :

 

 

کشور عراق  پس از یک دوره از جنگ های تحمیلی از طرف داعش و گروه های تکفیری در حال پاکسازی کامل قرار گرفته , به نظر شما چگونه می توان مانع از حضور این گروه های افراطی در عراق شد ؟ و آیا می توان به ریشه کن شدن تفکر تکفیری در عراق امیدوار بود؟

 

تکفیر در عراق بر چند پایه استوار است.

 

آن چه که امروز در عراق از میان می رود، نه اندیشه ی تکفیری، بلکه گروه های مسلح تکفیری ـ بعثی از جمله داعش می باشد.

اساسا پس از شکست نظامی، مبارزات این گروه ها به حالت پنهان و غیر نظامی تغییر فاز داده بنابراین می بایست دولت عراق در این زمینه به فعالیت فکری و تربیتی پرداخته که از مهم ترین اقدامات مورد نیاز به شمار می آید.

پایه ی دیگر تکفیر، خاستگاه و حامیان اصلی آن یعنی کشورهای حاشیه خلیج فارسی به ویژه عربستان سعودی است. شدت و

ضعف حمایت این کشورها از استراتژی جریان تکفیری به تناسب مناسبات بین المللی و خواسته های ابرقدرت ها متغیر بوده اما

همواره پایدار می باشد و گه گاه به ضعف یا شدت می گراید.

بنابراین از جهت حمایت های منطقه ای و فرامنطقه ای، داعش و جریان تکفیری شکست نخورده بلکه در حال تغییر و تحول است.

 

از سوی دیگر، تشکیلات به جای مانده از نظام بعث صدام، با وجود ضعف، زمینه ی خوبی برای قدرت گیری مجدد تکفیر است. این واقعیت، نیازمند برخورد مقتدرانه و بی ملاحظه و جدی دولت عراق با بازماندگان نظام بعث و شرکای سیاسی کنونی آن ها است.

 

شرایط  کشورعراق پس از پاکسازی از نیروهای داعش را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

جنگ با داعش و جریان تکفیری هزینه های فراوانی را بر جامعه و اقتصاد عراق تحمیل کرده است. مهم ترین مورد، هزینه های سرسام آور نظامی، و پس از آن، هزینه های بازسازی و سازندگی پس از پایان جنگ است.

 

از سوی دیگر بحران استقلال کردستان و تبعات پیش بینی نشده ی آن، و حمایت پنهان آمریکا از این امر، و زمینه چینی برای آن، دولت را گرفتار مشکلات جدیدی خواهد کرد که مزید بر علت بوده و تمامی فعالیت های آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد. البته این بحران، ابعاد منطقه ای بسیار گسترده ای خواهد داشت که خارج از موضوع سؤال می باشد.

 

در عرصه ی نظامی و سیاسی اما، دولت عراق به تسلط و هیمنه ی مناسبی نسبت به اوضاع کشور دست یافته است که این اقتدار زمینه بسط قدرت و تسلط بر اوضاع و مناطق مختلف و کنترل و نظارت مناسب بر عملکرد بخش های مختلف و پیشرفت پایدار خواهد گردید.

 

وحدت جهان اسلام همواره مورد تائید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار داشته و هر گونه ایجاد اختلاف از جانب ایشان نهی شده است . از طرفی مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بارها از تشیع انگلیسی یاد کرده اند و در مورد آن هشدار داده اند؛ به نظر جنابعالی چگونه می توان به تبیین « تشیع انگلیسی » پرداخت ؟

 

جریان تشیع انگلیسی، علیرغم سرمایه گذاری های بسیار سرویس های بیگانه و فعالیت بی وقفه و شبانه روزی میدانی و رسانه ای، اما موفقیت چشمگیری در عراق نداشته است. و به لطف پیروی قاطبه ی شیعیان عراق از مرجعیت عالی آیت الله سیستانی حفظه الله و نیز حوادث وحدت آفرینی چون جنگ با داعش، نتوانسته است به خواسته های خود دست یابد.

 

البته دستگاه رسانه ای این جریان، به شدت در حال پمپاژ نفرت و تفرقه به اسم (برائت) است که نیازمند فعالیت دینی و تبلیغاتی علمای آگاه و با بصیرت عراق جهت روشنگری افکار عمومی می باشد.

 

البته مواجهه مستقیم با این جریان، با توجه به عدم آشنایی مخاطب با مشخصات و پشت پرده ی واقعی آن، ممکن است در شرایط کنونی عراق، نتیجه ی صد در صد موفقی نداشته باشد. لذا روشنگری در مرحله ی اول، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

بهره برداری از شرایط روانی و فکری کنونی پس از شکست داعش و همگرایی نسبتا مناسب پیش آمده م
یان اقشار مختلف و گروه های فکری مذهبی مختلف در جامعه، زمینه ای مناسب جهت تبیین حقیقت عملکرد استعمار و استفاده ی ابزاری آن از جریان های داخلی جهت پیشبرد اهداف خود خواهد بود.

 

بازخوانی اظهار نظرها و عملکردهای این جریان، و ترسیم نقشه ای کامل از توطئه های دشمن و سنگرهای مختلف مد نظر او، و تبیین نقش این جریان در شکست جبهه ی داخلی و کمک به جریان تکفیر، و نقش این جریان و جریان های همسو و مشابه در طرف مقابل یعنی اقلیت عراق در درگیری داخلی جهان اسلام و دور شدن مسئله ی اصلی یعنی فلسطین از اذهان، یکی از عناصر اثر گذار در معرفی حقیقت تشیع انگلیسی به جامعه ی عراق می باشد.