امیدواریم پیام وحدت در جوامع را گسترش دهیم

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد : از دیگر برنامه های انجام شده توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب طی شش ماه گذشته، تشکیل اتحادیه علمای مقاومت بود،

آيت الله “محسن اراكي” روز شنبه در نشست خبري كه به مناسبت سالروز تاسيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سالن همايشهاي اين مجمع برگزار شد،‌ ضمن برشمردن اهداف، دستاوردها و دورنماي مجمع تقريب،‌اظهار داشت: امیدواریم با بهره گیری از رسانه های جمعی پیام وحدت، همبستگی و یکپارچگی بین جوامع را گسترش داده و زمینه را برای شکل گیری امت واحده اسلامی فراهم کنیم؛ از سوی دیگر جریان های ضد تقریبی را منزوی کنیم و آنها را از حضور در جوامع اسلامی دور نگه داریم.

وی با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب در نیمه اول سال ۹۳ فعالیت های گسترده ای داشته، تصریح کرد این مجمع وارد فاز جدیدی شده است و آن میدانی کردن فعالیت های تقریبی و گسترش و تبدیل آن به پروژه های عملیاتی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: از جمله پروژه های عملیاتی تقریب در شش ماه گذشته راه اندازی نشست های گفتگوی بین علمای مذاهب بود که برای نخستین بار این نشست در چهارچوب گفتگوی بین المذاهب منعقد گردید؛ نشست مذکور در ماه گذشته و در حوزه علمیه قم شکل گرفت و علمای بزرگ اندونزی و حوزه علمیه قم شرکت کرده و گفتگوهای مفیدی انجام گرفت.

وی افزود:از دیگر برنامه های انجام شده توسط مجمع تقریب طی شش ماه گذشته، تشکیل اتحادیه علمای مقاومت بود، امروز کشوهای آزادی خواه در سراسر جهان با مشکل سلطه استکبار روبرو هستند و در منطقه ما رژیم صهیونیستی که دست افزار استکبار جهانی است حدود ۵۰ روز در نوار غزه وحشیانه ترین جنایات را مرتکب شد و همین جنایتها خود دلیل روشنی برای تشکیل چنین اتحادیه ای بود تا بتواند تلاشهای علمای اسلام را در راستای حمایت از مقاومت سازماندهی کند.

ایت الله اراکی ادامه داد: اولین گام فعالیت این اتحادیه جمع آوری کمک های مردمی برای بازسازی غزه بود که اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و طی روزهای آینده اولین نشست کمیته مرکزی این اتحادیه در بیروت تشکیل و دبیر کل و اعضای آن تعیین خواهند شد و نسبت به ارائه کمک های مردمی برای بازسازی غزه برنامه ریزیهایی انجام خواهد گرفت.

آیت الله اراکی در ادامه خاطرنشان ساخت: از اقدامات دیگر مجمع در شش ماهه اخیرامسال برگزاری نشستهای مشترک درون کشوری در استانهای کرمانشاه، ارومیه، سیستان بلوچستان، خراسان شمالی بین علمای شیعه و سنی داشته ایم که در این اجلاسهای ضمن گفتگوهای علمی و مذهبی برنامه هایی برای هر چه نزدیکتر شدن علمای شیعه و سنی در نظر گرفته شد تا فرصت تفرقه از دشمنان اسلام گرفته شود و راه را برای وحدت و انسجام واقعی بین پیروان مذاهب م
ختلف هموار کنیم. همچنین نشستهای دیگری در دست داشتیم که در این نشستها دوره های آموزشی برای طلاب حوزه علمیه قم و دانشجویان و فرهنگیان جهت آشنایی با روشهای تقریبی و آموزشهای مربوط به زندگی تقریبی و نحوه تعامل با مذاهب مختلف و گسترش فرهنگ تقریب و داشتن جامعه یکدست و منسجم ترتیب داده شد و از جمله این دوره ها “شورای آموزش تقریبی” بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب از دیگر اقدامات مجمع تقریب را زمینه سازی برای برگزاری کنفرانس وحدت امسال ببرشمرد و گفت: در کنفرانس وحدت امسال چندین کنفرانس تخصصی از جمله کنفراس بانوان جهان اسلام، کنفرانس بازرگانان تقریبی، کنفرانس ویژه علمای مقاومت، کنفرانس احزاب اسلامی و کنفراسی ویژه فرهنگیان خواهیم داشت. همچنین در هفته وحدت امسال نمایشگاهایی تقریبی برگزار خواهد شد و برنامه های هنری و ورزشی و شب شعرهای تقریبی و وحدتی نیز به اجرا در خواهد آمد و از شخصتهای برجسته تقریبی شیعه و سنی از جمله امام موسی صدر تقدیر به عمل خواهد آمد و نقش ایشان در ایجاد وحدت بین مسلمین مورد بررسی قرار می گیرد. وی افزود:از دیگر برنامه های هقته وحدت امسال برگزاری جایزه جهانی مصطفی(ع) است که به همت معاونت فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود؛ فیلم محمد رسول الله نیز در کنفرانس وحدت امسال اکران خواهد شد.

دبیر کل مجمع تقریب تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله پاکستان و افغانستان و لبنان و اندونزی شاهد همگرایی بین علمای شیعه و سنی هستیم و می توان از افغانستان به عنوان کشوری الگو در این زمینه یاد کرد چرا که در این کشور برنامه های خوبی در راستای وحدت بین شیعه و سنی انجام گرفته است و ما انتظار داریم سیاست مداران عربستان سعودی نیز در زمینه تقریب پیشگام شوند و این کشور به محل وحدت جهان اسلام تبدیل شود؛ اگر کشورهای اسلامی با هم متحد شوند زمینه امت واحده اسلامی فراهم می شود و امیدواریم همه کشورهای اسلامی به هوش آمده و در راه تقریب و وحدت در جهان اسلام تلاش کنند.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد راهکاری عملی مجمع برای مقابله با جریان افراط و تفریط و تفرقه بین شیعه و سنی گفت: راهکاری عملی ما تشکیل اجلاسهای مختلف در این زمینه و مشارکت در آنان است که از جمله آنها تشکیل کمیته مساعی حمیده در سال گذشته است که قرار است شخصیتهای اسلامی با گروه های متخاصم به گفتگو بنشینند و از اختلافات موجود بکاهند، شش کمیته فرعی برای این کمیته در نظر گرفته شده است که قرار است شخصیتهای با نفوذ سیاسی و اجتماعی و ….تلاشهایی را در راستای نزدیک کردن دیدگاهها انجام دهند،از دیگر فعالیتهای مجمع در این زمینه اقدامات نمایندگیهای ما در کشورهای مختلف است؛ ما در حال حاضر ۳۰ نمایندگی در کشورهای مختلف داریم که در پی افزایش این تعداد در کشورهای متعدد و در راستای انجام هر چه بیشتر عملیات تقریبی هستیم.

دبیر کل مجمع تقریبی در ادامه و در پاسخ به خبرنگار دیگری در خصوص اقدامات این مجمع برای مقابله با شبهه های واردشده به قران و اسلام از سوی افراطیون گفت: ما برنامه هایی متعددی در این زمینه داشته ایم و در کنفرانسهایی متعددی که در این زمینه برگزار شده مشارکت داشته ایم از جمله برنامه عشق محمد(ص)، عشق قرآن که در لندن و در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و جریان عشق حسین(ع) که در دهه محرم امسال کلید خواهد خورد.

آیت الله اراکی در پایان و در پا
سخ به خبرنگار ایونا در مورد فعالیتهای انتشاراتی مجمع تقریب در خارج از کشور گفت: در مجمع تقریب و در زمینه نشر، حوزه معاونت فرهنگی و حوزه پژوهشگاه تقریبی فعالیتهای متفاوتی در این زمینه دارند. ما بیش از سیصد پروژه تقریبی به زبانهای مختلف ترجمه کرده ایم و گنجینه ای غنی در این زمینه در اختیار داریم، قواعد اصولی مشترکی نوشته ایم که از جمله کارهای ارزنده در این زمینه قواعد فقهی مشترک و موسوعه فقه مقارن است؛ همچنین تولیدات متعددی در عرصه تولیدات فکری تقریبی داشته ایم. دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این زمینه اقدامات مؤثری انجام داده است؛ اما متأسفانه ما در زمینه نشر آثار نیز محاصره هستیم و به همه آثار ما اجازه بازنشر در کشورهای دیگر داده نمی شود.

مرجع:تنا