امروز شاهد جنگ جهانی علیه اسلام ناب محمدی هستیم

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که امروز شاهد جنگ جهانی علیه اسلام ناب محمدی هستیم، بیان کرد: اسلام ناب تحولی همانند بیداری اسلامی را به وجود آورد. .

آیت‌الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز شنبه در نشست شناخت جریان‌های تفرقه برانگیز در جهان اسلام که در مدرسه صدوق برگزار شد، با تأکید بر این‌که اهل‌بیت(ع) و علما در طول تاریخ تابع وحدت بودند، گفت: آنچه امروز رهبر معظم انقلاب درباره وحدت بیان می‌کنند، موضوع جدیدی نیست، بلکه همان راه و روشی است که از دوران ائمه اطهار(ع) به ما رسیده و علما به آن عمل کرده‌اند.

وی افزود: در گذشته شیعیان و اهل‌تسنن در برخی از مدارس با هم درس می‌خواندند، البته بحث و بررسی موضوعات وجود داشت، ولی وحدت نیز حفظ می‌شد؛ مگر در جلسات اهل‌بیت(ع) تنها شیعیان شرکت می‌کردند، یا در جنگ تنها شیعیان اثنا عشری حضور داشتند؟

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که علما ما تابع رفتار اهل‌بیت(ع) بودند، بیان داشت: علما در طول تاریخ رفتار وحدت آمیز داشتند، امروز نیز تأکید ما بر رفتار وحدت آمیز در جامعه اسلامی همانند ائمه اطهار(ع) و علما است.

آیت‌الله اراکی حقیقت تشیع را پیروی از اهل‌بیت(ع) عنوان کرد و اظهار داشت: در روایت تأکید شده «اگر فردی از اهل‌بیت(ع) پیشی بگیرد هلاک می‌شود، اگر هم عقب بیفتد به مقصد نمی‌رسد».

وی یادآور شد: آیا روش اهل‌بیت(ع) این بود که در خیابان کاروانی راه بیندازند و علنا به مقدسات مذاهب اسلامی توهین کنند، آیا روششان این بود که بر روی منابر سب علنی کنند؟ آیا روششان این بود که قمه بزنند و تنها تشیع را در قمه زدن تعریف کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: متأسفانه امروز برخی در قم که شهر علم، فقاهت شیعی و ولایت اهل‌بیت(ع) است، کا
روان راه انداخته و لعن علنی می‌کنند، یا بر روی منابر فحاشی می‌کنند، گویا این‌ها کاری جز فحاشی ندارند
.

آیت‌‌الله اراکی در ادامه با بیان این‌که تقریب و وحدت به معنای دست برداشتن از عقاید نیست، تصریح کرد: به عقیده ما شیعه با تعالیم شیعی نیز می‌تواند با غیر شیعی رفتار کرده و دوستی کند، در آیات قرآن آمده «می‌توانید با کفاری که با شما جنگ نکرده‌اند، به احسان رفتار کرده و دوستی کنید».

وی افزود: مگر ائمه اطهار(ع) به اهل تسنن احسان نمی‌کردند؟ در روایات داریم که این بزرگواران شب‌ها میان افراد غذا تقسیم می‌کردند، مگر تنها میان شیعیان این غذاها تقسیم می‌شد؟ آیا این درست است که ما در منابر و رسانه‌ها فریاد بزنیم که هر فرد سنی، ناصبی است و ناصبی نیز کافر است؟

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: البته میان ما و اهل‌تسنن اختلافات جزئی وجود دارد، ولی این‌ها نباید منشأ اختلاف شود، بلکه باید در مدارس علمیه سر این موضوعات بحث کرد و منطق را ارائه داد، ما طرفدار دلیل، منطق و برهان هستیم.

وی ادامه داد: تقریب به معنای دست برداشتن شیعه و اهل سنت از عقایدشان نیست؛ ما نمی‌گوییم که شیعه باید از عقاید خود دست بردارد و مراسم‌های مذهبی خود را برگزار نکند، ما نسبت به حوادث پس از رحلت نبی‌اکرم(ص)، فاطمیه و عاشورا نظر داریم، برهان نیز داریم، ولی نباید این مسائل سبب جنگ داخلی شود، بلکه هر فردی عقاید خود را دنبال کند؛ برخی خیال می‌کنند وحدت به معنای برگزار نکردن مراسم عزاداری است.

آیت‌الله اراکی اصرار آمریکا را دشمنی میان شیعه و سنی بیان کرد و گفت: قرن‌ها شیعه و سنی با هم رفتار مسألمت آمیز داشته‌اند، ولی امروز آمریکا و برخی از کشورها می‌خواهند میان مسلمانان اختلاف ایجاد کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که امروز شاهد جنگ جهانی علیه اسلام ناب محمدی هستیم، بیان کرد: اسلام ناب تحولی همانند بیداری اسلامی را به وجود آورد.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی بود که جامعه اسلامی را از خواب بیدار کرد و جوانان را به سمت اسلام کشاند؛ اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد و جوامع اسلامی با هم متحد می‌شدند آیا آمریکا می‌توانست همانند امروز در کشورهای اسلامی ظلم کند و مسلمانان را بکشد.

آیت‌الله اراکی با اشاره به نفوذ آمریکا در کشورهای اسلامی همانند عربستان اظهار داشت: این‌ها به قدری در این کشورها نفوذ دارند که بدون ویزا در آنها رفت و آمد می‌کنند، هرگاه دلشان خواست قیمت نفت را تغییر می‌دهند، متأسفانه اختیار کشورهای اسلامی در دست آمریکا است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این‌که بارها شاهد توطئه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم، بیان کرد: آمریکایی‌ها پس از ناکامی در دفاع مقدس، جنگ نرم را آغاز کردند که نخستین محور این جنگ شکستن اصول اعتقادی شیعه بود.

آیت‌الله اراکی مرجعیت، امامت و ولایت را از اصول شیعیان برشمرد و یادآور شد: دشمنان به دنبال جلوگیری از نفوذ مرجعیت در جامعه شیعه هستند و این موضوع را با شبهه افکنی، تقویت جریان‌های مخالف مرجعیت همانند سوفی‌ها، نفوذ در حوزه‌های علمیه و مرجعیت تراشی دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز دشمنان شبهات مختلفی درباره تقلید از مرجعیت و ایجاد حکومت اسلامی مطرح می‌کنند؛ مرجعیت‌های را می‌سازند که شعائر حسینی را در قمه زنی، لعن علنی و پارس کردن شیعیان در هنگام زیارت می‌دانند، کجای روایت آمده است که فرد باید در هنگام زیارت پارس کند؟ یا برای عزاداری روی خار و آتش راه برود؟ این ‌کارها توهین به اهل‌بیت(ع) و زیارت و است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: این‌ها می‌خواهند عزاداری و زیارت ائمه اطهار(ع) را از ما بگیرند، این‌ها می‌دانند که هیأت‌ها و شعائر حسینی مرجعیت را میان مردم نفوذ داد، پس می‌خواهند این‌ه
ا را وارونه جلوه داده و مرجعیت را متهم به بی‌توجهی نسبت به شعائر الهی بیان کنند
.

وی ادامه داد: از نظر ما این‌ها توطئه است که به وسیله دستگاه‌های اطلاعاتی صهیونیست، آمریکا و انگلیس تهیه شده است؛ چگونه است فردی ۱۸ ماهواره با مخارج ماهانه هر کدام یک میلیون دلار و مراکز مفصل در کشورهای مختلف دارد، این پول‌ها از کجا می‌آید، این‌ها را چه کسانی تهیه می‌کنند؟

آیت‌الله اراکی ادامه داد: سخن ما این است که باید در برابر توطئه‌ای که می‌خواهد میان شیعه و سنی اختلاف ایجاد کند، سنی را علیه شیعه به شور درآورد، به گونه‌ای که توان دیدن یک شیعه زنده را نداشته باشد، ایستاد؛ خطر، خطر بزرگی است ولی می‌شود از این خطر نیز عبور کرد.

وی افزود: ما با کسی دشمن نیستیم، ولی احساس می‌کنیم خطری نهاد مرجعیت تشیع را تهدید می‌کند که اگر در برابر این خطر نایستیم فردا دیر خواهد شد؛ بدون هیچ شک و شبهه این‌ها از سوی mi۶، cia و موساد حمایت می‌شوند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی عدم برخورد دستگاه‌های مختلف به ویژه مجمع تقریب با فرقه های انحرافی اظهار داشت: ما وظیفه شرعی و تقریبی خود را انجام داده‌ایم، نهادهای حاکمیتی نیز سیاست کلی دارند که براساس آن عمل می‌کنند، سیاستشان این است که تا موضوع با امنیت ملی مخالف نباشد برخورد جدی نداشته باشند.

پرسش دیگر درباره عملکرد برخی از علمای اهل تسنن همانند مولوی عبدالحمید بود که آیت‌الله اراکی پاسخ داد: مولوی عبدالحمید طرفدار تقریب و وحدت است، ولی برخی از رفتارهایش سبب سوء استفاده دشمنان می‌شود، ولی برخی جریان هاعلیه تقریب و وحدت موضع می‌گیرند و اصلا آن را قبول ندارند.