امام خمینی(ره) تأثیر گزارترین شخصیت اسلامی معاصردر اتحاد امت اسلامی است

کنفرانس بین المللی «ساختن جامعه ای با کرامت برای امام مهدی (عج) » به مناسبت بیست و ششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) یکشنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۴ در مرکز اسلامی لندن برگزار شد.

در این برنامه که با شرکت جمعی از متفکران؛ اندیشمندان و پژوهشگران مسلمان از کشور های مختلف، در موضوع واکاوی ویژگی های شخصیتی و اندیشه های امام خمینی (ره) در مقولۀ وحدت امت اسلامی برگزار گردید، دکتر مختاری ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی مهمترین آراء و اندیشه های امام خمینی(ره) در مسألۀ وحدت بین مسلمین را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: وحدت اسلامی همواره از اصلی ترین مولفه های تفکر امام خمینی بود و ایشان به این موضوع اهتمام جدی می ورزید.

استاد عالی حوزه علمیۀ قم، امام خمینی(ره)را به عنوان تأثیرگزارترین شخصیت اسلامی معاصردر اتحاد امت اسلامی معرفی نمود و تصریح کرد؛ دغدغه های ایشان نسبت به ایجاد وحدت در امت اسلامی و لزوم مبارزه جهان اسلام با استکبار جهانی در جهان معاصر از برجستگی خاصی برخوردار می باشد،لذا باید از امام خمینی (ره) به عنوان تأثیرگزار ترین شخصیت اسلامی معاصرو از جمله مهمترین مناديان بزرگ وحدت در جهان اسلام یاد نمود.

حجه الاسلام والمسلمین مختاری در ادامه تأکید کرد: امام خمینی(ره) همواره اندیشه ایجاد جامعه اسلامی در ابعاد گسترده جهانی را در سر می پروراند، تا انجام این مهم به خلق دولتی واحد و جهانی منطبق با آرمانهای پیغمبر اکرم(ص)با همان ویژگی های صدر اسلام منجر گردد.

وی افزود؛ اگر پیامبر اسلام(ص) اکنون زنده می بود حتماً مسالۀ وحدت بین مسلمین را در اولویت قرار می داد، لذا باید این فرمایش امام (ره) را در جهان اسلام طنین انداز نمود که فرمودند؛ما تا به اسلام بر نگرديم اسلام رسول الله(ص) و تا به اسلام رسول الله(ص) برنگرديم مشکلات جوامع اسلامی سر جای خود باقی خواهد ماند.

دکتر مختاری ضرورت بسط و گسترش اندیشه های وحدت گرایانۀ امام خمینی ، در حالی که اسلام از دو طرف در فشار جریانات ضد اسلامی قرار گرفته را مورد تأکید قرار داد و افزود؛. در حال حاضر جهان اسلام در درجه اول با قدرتهای بزرگ استکباری و در مرتبه بعدی با تندروهای تکفیری به ظاهر مسلمان به عنوان دو جریان همسو و مکمل یکدیگر روبرو است.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی امام خمینی (ره) در ادامه تصریح کرد: یک گروه علناً در جنگ با مسلمانان بوده و آنها را می کشند، قرآن را به آتش می کشند و به مساجد و مقدسات صدمه وارد می کنند و دیگری بر اساس قرائت شخصی از قرآن و اسلام انواع جنایات را مرتکب می شود.

ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی هم چنین وجود جهالت ها ، نادانی ها و همچنین تفسیر به رأی جریانات سلفی تکفیری را مهمترین مانع وحدت بین مسلمین عنوان نمود و با اشاره به سبقۀ تاریخی چنین گروه هایی اظهار داشت؛ در تاریخ اسلام جریانات التقاطی همچون خوارج و قرامطه و امثال آن با همین روش یعنی تفسیر قرآن طبق میل شخصی فجایعی عظیم را مرتکب شدند.

دکتر مختاری در خاتمه، بيانات، مكتوبات و ديدگاههاي فقهي و سيرۀ عملي امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت اتحاد ملل و طوايف مسلمين و جلوگيري از تفرقه در صفوف امت اسلامي را به عنوان نقشۀ راه دولت ها و ملت های مسلمان معرفی نمود و افزود؛ .باید ایدۀ امام خمینی (ره)در پذیرش اسلام ناب محمدی(ص) و اجتناب از اسلام سکولار و اشرافی مورد توجه همۀ مسلمانان قرار گیرد تا امت اسلامی در گرو بازشناسي و بازگشت به اسلام اصیل از بحران های فعلی رهایی یابد.

لازم به یادآوری است در این کنفرانس بین المللی، علاوه بر سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین دکتر مختاری ، تنی چند از اندیشمندان مسلمان از آمریکا، کانادا، استرالیا… مباحثی را در خصوص ویژگی های شخصیتی وآراء و اندیشه های وحدت گرایانۀ امام خمینی(ره) مطرح نمودند.

پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسلامی انگلیس ،