افتتاح پژوهشگاه مطالعات تقریبی در بیرجند

 

 

 

صبح روز دوشنبه  پژوهشکده مطالعات تقریبی در بیرجند بهمت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و پژوهشگاه مطالعات تقریبی و همکاری دانشگاه بیرجند در محل دانشگاه بیرجند افتتاح گردید.

به گزارش خبرنگار تقریب(تنا) در این مراسم که با حضور  دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و دکتر گلرو معاون اجرائی و برنامه ریزی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و همچنین حجت الاسلام و المسلمین لطفیان مدیرکل تبلیغات سازمان تبلیغات اسلامی واحد بیرجند و دکتر خلیلی رئیس دانشگاه بیرجند برگزار شدُ ابتدا دکتر خلیلی ضمن خوشامدگویی به میهمانان از  امادگی این دانشگاه برای همکاری هرچه بیشتر در این زمینه خبردادو گفت ٬ از اینکه امروز شاهد این شکوفایی هستیم خوشنودیم. در ادامه  آقای دکتر گلرو با تشکر از دانشگاه بیرجند به خاطر حسن همکاری اظهار داشت  امروز پیروزی بزرگی در عرصه دیپلماسی و جهش علمی و فرهنگی اتفاق افتاده است که این امر مدیون پاسداشت ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می باشد٬ اما اکنون جبهه دیگر و جنگ بزرگتری وجود دارد که همان جبهه فرهنگی است . جنگی که تمام باورهای ما را هدف گرفته است جنگی که تلاش می کند مسلمانان  و دین اسلام را که دین محبت است٬دین  خونریز نشان دهند.، پیامبری را که پیامبر مهربانی است بعنوان پیامبر دین خشونت به دنیا معرفی کنند.پس اگر اعلام کنیم این جنگ از جنگ های دیگر بزرگتر است حرف گزافی نزده ایم اگر بگوییم تبعات آن برای کشورمان تبعات بزرگتری است حرف گزافی نزده ایم.  هدف هم ایران نیست تمام جهان اسلام است می خواهند بگویند شیعه و سنی نمی توانند بصورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند. این یک فتنه بزرگی است.
از این رو با توجه به هماهنگی های بعمل آمده با جناب آقای دکتر خلیلی و با توجه به اینکه  خراسان جنوبی نقطه ثقل ایران می باشد و بنوعی می توان گفت محل برخورد فرهنگ های مختلف و دارای پیشینه فرهنگی و دانشگاهی خوبی است این جمع بندی را در مجمع تقریب مذاهب اسلامی ایجاد کرد که بیرجند و خراسان جنوبی یک مرکز ثقلی باشد برای فعالیت پژوهشی علما در حوزه وحدت اسلامی. با این انگیزه ایده پژوهشکده مطالعات تقریبی شرق کشور ذیل مجموعه پژوهشگاه مطالعات تقریبی یکی از مراکز وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مطرح شد.و دوستان تلاش کردند و  مجوزهای لازم اخذ و زیرساخت های لازم انجام شد.
همانطور که میدانید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رویکردی بین المللی دارد و در داخل کشور در شهرستانها مراکزی تاسیس نکرده بود که البته حرکتی که آقای دکتر خلیلی شروع کننده آن بود منجر به مصوبه ای در شورای عالی مجمع تقریب مذاهب شد که بر اساس آن در چهار نقطه ایران یعنی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور این پژوهشکده ها ایجاد شود.و انشاء الله هفته آینده برای مذاکره جهت تاسیس پژوهشکده در جنوب کشور عازم هستیم.

 در ادامه دکتر مختاری٬ رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی هم  گفت  الان در دانشگاه بیرجند امکاناتی فراهم شده است تا حوزه و دانشگاه بتوانند در کنار هم نقش آفرین باشند. وی افزود٬ پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم  مطالعات وسیعی از منظر مطالعات اسلامی داشته است ، انشاءالله با همکاری طرفین بتوانیم خلأ ها را با هم برطرف کنیم مخصوصا که الان در عصری هستیم که افکار افراطی شکل گرفته است و نیاز به مطالعات عمیق و همه جانبه حس می شود. از طرف دیگر دشمنان ما به دنبال ایجاد شکاف و رخنه و فتنه هستند و  با خلق یک گروه اندگ افراطی  که به دور از منطق و عقلانیت است می خواهند صفا و صمیمیت مسلمانان را از بین ببرند.
انشاء الله با حمایت آقای دکتر خلیلی که ایشان در صحنه های بین المللی نیز حضور داشته است و همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و آقای دکتر گلرو به پژوهش هایی بپردازیم که سنخیتی با تخصص حوزویان و دانشگاهیان دارد چون در حال حاضر نیاز به همکاری همه سویه است. انشاء الله بتوانیم در این پژوهشکده به موضوع شناسی دقیق بپردازیم تا بتوانیم به بخشی از شبهات و سوالات نسل جوان پاسخ دهیم .