افتتاحیه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با سخنرانی رئیس جمهور

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه  در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: امیدوارم نتیجه مباحث مطرح شده در کنفرانس باعث نزدیکی و تقارب بیشتر بین مسلمانان و ملتهای اسلامی باشد.

 
وی افزود: در شرایطی میلاد پیامبر(ص) را جشن می گیریم که از هر زمان دیگر به راه و سیره و اخلاق آن بزرگوار برای زندگی، تمدن، وحدت، قدرت، توسعه و پیشرفت خود نیازمندیم و همچنین در شرایطی میلاد آن پیامبر عظیم الشان را گرامی می داریم که از هر زمان دیگرچهره پیامبر(ص) در میان افکار جهانی مظلوم تر از سالهای گذشته است.
 
رئیس جمهور کشورمان در ادامه بیان داشت:اگر روزی فکر و غصه ما بر این بود که متجاوزان و قدرتهای خارجی و دشمنان اسلام به جان مسلمانان افتاده اند؛ کشوری از کشورهای اسلامی را اشغال کرده اند و به کشتار مسلمانان می پردازند متاسفانه امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که در جمع کشورهای اسلامی، کشوری به کشور دیگر می تازد و بمب و موشک را بر سر ملت مسلمان دیگر می ریزد و در درون جهان اسلام، گروههای به نام دین و جهاد و اسلام، چهره پیامبر گرامی اسلام(ص) را مشوه به جهانیان معرفی می کنند.
 
دکتر روحانی افزود: شاید هیچ وقت فکر نمی کردیم که اشغالگر اصلی یعنی رژیم صهیونیستی فراموش و حتی از صحنه اخبار کشورهای اسلامی حذف شود اما آنچه مطرح می شود کشتار مسلمانان به دست مسلمانان یا کسانی که ادعای اسلام را دارند و با پرچمی به جان مسلمانان افتاده اند که نام الله و پیامبر عظیم الشان اسلام بر آن نقش بسته است.
 
رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: آیا هیچ وقت فکر می کردیم به جای این که دشمن و متجاوزین اسلام را دین خشونت و خونریزی معرفی کنند جمعی ولو اندک در میان امت اسلام علنا و زبانا اسلام را دین خشونت، کشتار، اجحاف و ظلم در جامعه معرفی کنند در این شرایط حساس منطقه و در شرایط حساس دنیای اسلام، رسالت و وظیفه سنگینی همه باید بر دوش خود احساس کنند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از دو سال پیش در سازمان ملل مطرح کرد که آنچه در دنیای امروز ما را تهدید می کند، خشونت و افراطی گری است و اگر دنیا بخواهد آرامش ببیند، همه باید با خشونت و افراطی گری مبارزه کنیم و اگرچه این پیشنهاد به تصویب کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و همه کشورهای جهان رسیده است، اما متـأسفانه گامهای عملی چندانی در این مسیر برداشته نشده است.

روحانی افزود: خشونت و افراطی گری از خشونت فکری نشأت می گیرد، اگر خشونت از فکر اغاز شود، از سخن به گفتمان تبدیل می شود و خطر زمانی بیشتر می شود که در جامعه اسلامی گفتمان خشونت شکل بگیرد.

وی با انتقاد از قرائت نادرست از اسلام و قرآن و پیامبر(ص) در برخی مدارس دینی خاطرنشان کرد: همه ادیان الهی در یک کلمه خلاصه شده و آن عبادت بی چون و چرای فرمان حق است و اسلام چیزی جز لا اله الا الله و محمد رسول الله نیست، وجود تفاوتها و تغییرها طبیعی و قابل قبول است، اما آنچه نباید وجود داشته باشت، تنازع و درگیری است.

روحانی با اشاره به سیره رسول اکرم(ص) و کتاب خدا به عنوان مشرکات مسلمانان، گف: آنچه عده ای به نام هلال شیعی تبلیغ می کنند، گفتمنانی بیمارگونه است و ما نه هلال سنی و نه هلال شیعی بلکه یک بدر اسلامی داریم.

رئیس جمهور در ادامه خشونتها و کشتارهای موجود در جهان اسلام از جمله در عراق  و سوریه را به تنها به نفع اسرائیل دانست و گفت: همه ما مسلمانان در برابر خون برادران خود مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم و دست از سکوت در برابر این گونه جنایتها برداریم و  تصویر منفی اسلام در فضای مجازی و حقیقی را تصحیح کنیم، زیرا ظلم بزرگ تنها بر مردم سوریه و عراق و…نیست، بلکه بزرگترین ظلم بر چهره اسلام رحمانی است.

روحانی افزود: پیامبر اسلام(ص) پیامبر رحمت است و دین ما دین محبت و برادری است و رسول اکرم(ص)، بعثت خود را برای حسن خلق اعلام کرد.

رئیس جمهور در ادامه همه کشورهای اسلامی منطقه و خارج را به انتخاب راه صحیح در مقابله با خشونت و افراطی گری و فقر فرهنگی در جامعه اسلامی دعوت کرد و گفت: سالها از وحدت سخن گفتیم اما باید بدانیم که وحدت بدون اتصال اقتصادی دنیای اسلام، امکان پذیر نیست و همه ما اعم از دانشگاهیان و عالمان و صاحبان منبر باید با همدستی با یکدیگر سدی در برابر تروریسم ایجادکنیم؛ امروز بزرگترین وظیفه ما تصحیح تصویر اسلام در افکار عمومی جهان است و راه ما جهان عاری از خشونت است.
 
روحانی با اشاره به اینکه ایران توانست با مذاکره پیچیده ترین مسئله بین المللی را به طرفی بکشد که به نفع همه کشورهای مذاکره کننده و منطقه و جهان باشد، گفت: هر مشکلی در هر حدی هم که باشد با مذاکره و استدلال و منطقه قابل حل است.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد که آینده هر کشوری به دست مردم آن کشور است و هیچ قدرت خارجی نمی تواند، برای آینده ملتی تصمیم بگیرد.

رئیس جمهور در پایان تأکیدکرد: همه ما باید به ندای پیامبر اکرم(ص) پاسخ بگو
ییم و در حد توان خود برای پایان خشونت، معرفی اسلام رحمانی و سیره پیامبر اسلام(ص) گام برداریم.

روحانی با اشاره به نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) گفت: رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بر نزدیکی دنیای اسلام و وحدت تأکید دارند و در هفته وحدت همه فرق و مذاهب اسلامی به دور هم جمع می شوند، ما تنها هفته وحدت نداریم بلکه همه روزها و ماهها و سالهای ما باید وحدت باشد، با وحدت ماست که دشمنان اسلام از اهداف دور می شوند و میتوانیم امت واحد اسلامی بسازیم.