اسلام دین پرهیز از افراط‌ گرایی است

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اولین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا اظهار کرد: اسلام، دین گفت‌وگو و پرهیز از هرگونه تحمیل، خشونت و افراط‌گرایی است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قاضی‌عسگر در مراسم اولین دور گفتگوهای ایران و اروپا که ۶ آذر در ایتالیا افتتاح شد، با تأکید بر ضرورت انجام اینگونه برنامه‌ها و ایجاد زمینه گفت‌گو و تفاهم گفت: اسلام دینی است که به صراحت معتقد است برای گفت‌گو و تعامل نباید به دین و عقیده طرف مقابل نگاه کرد؛ بلکه باید به صورت یکسان و برای دستیابی به رشد و تعالی به گفت‌گو پرداخت و سخن را شنید و بهترین را انتخاب کرد و هر آنچه مطلوب و منطقی است را جذب کرد.

 

وی با بیان اینکه اسلام بر پرهیز از خشونت، افراط و تحمیل نظر بر دیگران تأکید می‌کند، افزود: خشونت و افراط‌گرایی می‌تواند جهان و بشریت را با چالش‌های جدی مواجه کند و این موضوعات اصولاً منشأ دینی ندارند.

 

قاضی‌عسکر ادامه داد: باید نقاط مشترک را درک و بر روی آنان تفاهم کرد. اینگونه نشست‌ها و به طور خاص در اسلام و مسیحیت این زمینه‌ها بسیار فراهم است که نمونه آن در جریان برگزاری دهمین گفت‌گوی اسلام و مسیحیت مشاهده شد. گفت‌گوهای ایران و اروپا هم همزمان با این برنامه برگزار می‌شود و این اقدامات می‌تواند نقش بسیار سازنده و جدی را در تعامل و توسعه همکاری‌های فرهنگی و دینی در جهت ایجاد صلح و ثبات در جهان به دنبال داشته باشد.