آیت الله اراکی : فقه عمران شهری یک مبحث جدید در جهان اسلام است

 

 

 

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: شهر در اسلام دارای تعریف خاصی است و شهر اسلامی دارای روح و جان و کالبد است که کالبد این شهر متناسب با روح و جانش است.

 

به گزارش خبرنگار تقریب از قم، اعضای هیئت مجمع جهانی شهر اسلامی ظهر روز یکشنبه با آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب در محل پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم دیدار و گفت و گو کردند.

 

 آیت الله اراکی در این دیدار طی سخنانی با بیان اینکه فقه عمران شهری بسیار مهم و گسترده است، اظهار داشت: فقه عمران شهری بحث بسیار گسترده، اجتهادی و عمیقی است و نمی توان آنرا فقط با برگزاری یک سمینار یا چند کلاس و یا در قالب یک کتاب بیان کرد بلکه نیازمند کار عمیق و گسترده است.

 

وی افزود: شهر در اسلام دارای تعریف خاصی است و شهر اسلامی دارای روح و جان و کالبد است که کالبد این شهر متناسب با روح و جانش است و روح و جان شهر اسلامی کاملا متفاوت با شهرهای موجود در کشورهای اسلامی است.

 

آیت الله اراکی با بیان اینکه فقه عمران شهری یک موضوع جدید در جهان اسلام است، اظهار داشت: فقه عمران شهری یک بحث اجتهادی، استنباطی، تخصصی وعمیق است که اگر بنا است کاری در این زمینه صورت گیرد باید اساسی انجام باشد. برای استنباط فقه عمران شهری باید قرآن کریم و همه متون اسلامی بررسی شود تا موضوعات پیرامون آن استخراج گردد.

 

وی با بیان اینکه هیچ کدام از شهرهای ما بر اساس فقه عمران شهری، اسلامی نیستند، اظهار داشت: هیچ کدام شهرهای ما از لحاظ فقه عمران شهری اسلامی نیستند البته هرچند آثار و نمادهایی از معماری اسلامی در آنها وجود دارد ولی این شهرها در این زمینه الگو نیستند و برای الگو باید یک شهر اسلامی یا شهر پایلوت ایجاد شود.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: مهمترین کاری که مجمع جهانی شهر اسلامی می تواند انجام دهد ایجاد شهر پایلوت اسلامی است.

 

آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه ما در اسلام شهر بزرگ نداریم، اظهار داشت: طبیعت و ساختار شهر باید به شکلی باشد که انسانها در آن از نظر جسمی و روحی سالم باشند.

 

وی افزود: اگر شهر اسلامی ساخته شود همه مشکلات کنونی شهرها حل می شود و کسانی که در شهر اسلامی پرورش پیدا می کنند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی سالم رشد خواهند کرد.

 

آیت الله اراکی تأکید کرد: ما باید کمک کنیم که فضا های علمی کشور با مباحث فقه عمران شهری آشنا شوند.

 

در ابتدای این دیدار مسعود نصرتی شهردار قزوین و از اعضای مجمع جهانی شهر اسلامی گزارشی پیرامون فعالیت ها، برنامه ها و اهداف مجمع جهانی شهر های اسلامی ارائه کرد و گفت: مجمع جهانی شهرهای اسلامی سه سال پیش بر اساس نیاز با حضور کشور های اسلامی رسما شکل گرفت.

 

لازم به ذکر است، استاندار قزوین، شهردار قزوین، رئیس شورای شهر قزوین از جمله اعضای این هئیت بودند.