آیت الله اراکی در نشست هم اندیشی علمای دهلی: محبت به اهل بیت رسول الله(ص) منشأ وحدت در میان امت اسلامی است

 

 

 

 

 

 

نشست هم اندیشی علمای شیعه دهلی عصر روز سه شنبه با حضور آیت الله “محسن اراکی” دبیرکل مجمع جهانی تقریب و حجت الاسلام و المسلمین “مهدی مهدوی پور” نماینده ولی فقیه در هندوستان در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی برگزار شد.

 

 

آیت الله اراکی در این نشست طی سخنانی به تبیین رابطه تشیع با وحدت اسلامی پرداخت و گفت: نقش ائمه اطهار(ع) در حفظ وحدت، حفظ اصول اسلام و دفاع از قرآن و سنت رسول الله نقش بسیار بارزی بوده است.

 

وی با اشاره به سیره معصومین(ع) در وحدت اسلامی اظهار داشت: بزرگترین هزینه در راه تحقق وحدت اسلامی را امیر المومنین علی(ع) پرداخت و بعد از رسول اکرم(ص) اولین پرچمدار وحدت، حضرت علی(ع) بود.

 

آیت الله اراکی با بیان اینکه سیره ائمه اطهار حفظ وحدت و حفظ اسلام در چهارچوب های  کلان آن است، اظهار داشت: از دیدگاه جامعه شناسی اسلامی آنچه جامعه اسلامی را یکی می کند و منشأ وحدت است حب و بغض است؛ حب نسبت به یکدیگر و بغض نسبت به دشمنان جامعه را یکی می کند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: وقتی جامعه ای در خشنودی و ناخشنود یکی شدند آن جامعه به وحدت می رسد.

 

آیت الله اراکی با اشاره به اهمیت تشکیل امت واحده اسلامی تصریح کرد تا امت واحده اسلامی شکل نگیرد،ظهور حضرت ولی عصر(عج ) محقق نمی شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: دشمنان اسلام با تشکیل گروههای تروریستی و ایجاد تفرقه در صدد رسیدن به اهداف شوم خود هستند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب،داعش و گروههای تکفیری را دست پرورده آمریکا و دشمنان اسلام دانست و تصریح کرد مهمترین هدف این گروهها ایجاد تفرقه در بین کشورهای اسلامی است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره دستاوردهای مقاومت و حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد حزب الله تنها نیرویی بود که توانست با تاسی از آموزه های دینی شکست سنگینی به رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

 

آیت الله اراکی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران باعث عظمت دوباره اسلام شد افزود:انقلاب اسلامی، اسلام و قرآن را در کشورهای اسلامی زنده کرد.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پایان تأکید کرد: نتیجه مودت و محبت به اهل بیت رسول الله منشأ وحدت در میان امت اسلامی است.

 

علمای هندوستان با کمترین امکانات به ترویج دین می پردازند

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور نیز طی سخنانی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مسلمانان بویژه موضوع تقریب در شبه قاره هند اظهار داشت: علمای هندوستان با کمترین امکانات از قبیل آب، برق و در شرایط سخت برای ترویج دین تلاش می کنند.

 

وی افزود: به واسطه تلاش این افراد است که در مناسبت های مختلف و بویژه ماه محرم همه ساله شاهد برگزاری هزاران مجلس عزاداری دراین کشور هستیم.

 

نماینده ولی فقیه در هندوستان گفت: چهار هزار طلاب علوم دینی در بیش از ۹۴ حوزه علمیه شیعه در سراسر هند مشغول فراگیری علوم دینی هستند.

 

وی افزود: بسیاری از شیعیان هندوستان از علاقه مندان به انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.

 

حجت الاسلام مهدوی پور با اشاره به فتنه در عراق ،سوریه و یمن تصریح کرد در شرایط فعلی باید بیش از گذشته برای ایجاد وحدت و همدلی تلاش کنیم .

 

انسجام روحانیت بزرگترین سرمایه برای حفظ وحدت

“منوچهر متکی” معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه یکی از فتنه هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دشمنان ایجاد شد ترور شخصیت ها بود، اظهار داشت: دشمنان در ابتدای انقلاب متفکران بزرگی همچون شهیدان مطهری، بهشتی ،مفتح و شهدای محراب را شهید کردند تا به زعم خودشان با انقلاب مقابله کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نقش روحانیت نقش بی بدیلی در انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: همواره در نهضت هایی که در جهان محوریت اسلامی داشت روحانیت پیشتاز بوده است.

 

متکی به
نقش مهم روحانیت در ایجاد وحدت در بین مسلمانان نیز اشاره کرد و گفت: روحانیت همیشه در همه عرصه ها وحدت پیشتاز بوده است.

 

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب، انسجام روحانیت را بزرگترین سرمایه برای حفظ وحدت دانست و تصریح کرد این انسجام می تواند باعث تقویت وحدت و جلوگیری از تفرقه گردد.

 

وی با تاکید بر مبارزه با گروههای تکفیری خاطرنشان کرد دولت هند به شدت با تروریسم و تکفیری ها مخالف است و بر زندگی مسالمت آمیز همه ادیان در کنار هم تاکید دارد.