گزارش برگزاری نشست تاسیسی اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت

اتحادیه جهانی علمای مقاومت شامگاه سه شنبه در بیروت پایتخت لبنان موجودیت خود را بطور رسمی اعلام کرد و….

 


شیخ “ماهر حمود” روحانی برجسته اهل سنت لبنان و امام مسجد قدس در شهر صیدا در جنوب لبنان به عنوان نخستین دبیرکل آن تعیین شد.

 

همچنین، آیت الله “محسن اراکی” دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و آیت الله ” محمد علی تسخیری” رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب به عنوان نواب، دکتر “جعفر عبدالسلام” از مصر به عنوان سخنگوی، شیخ “حسان عبدالله” از لبنان به عنوان رییس شورای اداری و دکتر “محمد حسن تبرائیان” به عنوان رییس دبیرخانه این اتحادیه تعیین شدند.

آیت الله “محسن اراکی” ضمن بررسی اهداف این اتحادیه گفت: این اتحادیه تلاش می کند تا فلش قطب نمای جهان اسلام همواره بر روی رژیم صهیونیستی دشمن اصلی متمرکز باشد.

وی با ستایش ازموفقیت های مقاومت لبنان و فلسطین در رویارویی با دشمن صهیونیستی، گفت که این موفقیت ها زمینه شکست های پی در پی دشمن صهیونیستی و پیروزی های امت اسلامی را مهیا کرد.

آیت الله اراکی اظهارداشت که امروز مقاومت با عزمی راسخ به قدرتی بزرگ تبدیل شده و قادر است علاوه بر خلق پیروزی های مستمر، همه توطئه ها و تجاوزهای صهیونیست ها ودیگر دشمنان امت اسلامی را درهم بشکند و آنها را ناکام بسازد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: امروز مقاومت نور امید را در قلوب مومنان برای آزادسازی سرزمین فلسطین و مسجد الاقصی نخستین قبلگاه مسلمانان و بازگشت ملت مظلوم فلسطین به وطن خود تابانده است.

وی ابراز امیدواری کرد: تفرقه و فتنه ها بزودی از کشورهای اسلامی رخت بربندد و بار دیگر الفت و وحدت جای آن را بگیرد و این دوره سخت و خطرناک پایان یابد.

آیت الله اراکی به نقش و مسئولیت بزرگ علما و فرهیختگان برای برقراری وحدت و الفت میان مسلمانان و مسلمانان و دیگر ادیان الهی اشاره کرد و اظهارداشت: ما باور داریم که آینده امت اسلامی توام با وحدت و الفت است و اسلام ناب محمدی پیروز خواهد شد و مومنان سرافراز خواهند بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باردیگر به نقش اتحادیه علمای مقاومت در مقابله با دشمن صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این دشمن درصدد است میان مسلمانان تفرقه و جدایی بیاندازد و سرزمین های ما را از بیش از ۶۰ سال قبل تاکنون اشغال کرده و خون انسان های بی گناه بویژه زنان و کودکان را به زمین ریخته است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه استکبار جهانی درصدد است بر مقدرات ملت ها سیطره یابد و همه ارزش ها را از بین ببرد، تاکید کرد: اتحادیه علمای مقاومت باید با این توطئه ها و دسیسه ها مقابله کند.

بیانیه پایانی

نشست تاسیسی یک روزه اتحادیه علمای مقاومت شامگاه سه شنبه با صدور بیانیه ای بکار خود پایان داد.

متن کامل بیانیه هیات موسس اتحادیه علمای مقاومت که شامگاه سه شنبه منتشر و”محمد حسن تبرائیان” معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آن را قرائت کرد ، بشرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا محمد وآله الطاهرین وصحبه المیامین ومن تبعهم باحسان الی یوم الدین.

در راستای تصمیمات اتخاذ شده در نشست مقدماتی کنفرانس علمای مقاومت که در تاریخ ۹ و ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ در تهران منعقد شد، اولین جلسه هیات موسس اتحادیه علمای مقاومت، به منظور تصویب اساسنامه و انتخاب دبیرکل و هیات رئیسه اتحادیه و تعیین برنامه های آینده در راستای احداث جهان اسلام و عرصه بین الملل و ایجاد راه حل های مسالمت آمیز برای بحران های کنونی، در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ در بیروت تشکیل شد.

پس از استماع سخنان و بحث ها، تصمیمات ذیل در جلسه اتخاذ شد:

اول: از دیدگاه اسلام، مقاومت امری اصیل است چرا که انبیای الهی برای ترویج عبودیت خدا و مبارزه با همه مظاهر طاغوت و طغیان مبعوث شده اند، خداوند متعال می فرماید: ‘ولقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت’.

از آنجا که علما وارثان انبیا هستند لازم است در پی ایفای نقش هدایتگرانه و بسیج توده های مردم بر ضد تعدی و تجاوز به حقوق این امت و فرهنگ امت و نقش تمدن ساز امت باشند.

دوم: مساله فلسطین خصوصا قدس شریف، مساله اول ملت های منطقه و همه ملت های مسلمان و آزاده است، لذا باید آن را در مرتبه اول اولویت ها قرار داد و اتحادیه علمای مقاومت بدین منظور تاسیس شده است.

سوم: انقلاب و مقاومت تا ریشه کن ساختن اشغالگری صهیونیستی و آزاد سازی فلسطین از بحر تا نهر(دریای مدیترانه تا رود اردن) استمرار دارد.

چهارم: اتحادیه علمای مقاومت، همه علمای امت و اندیشمندان و رهبران سیاسی و اجتماعی آن را به ایستادگی در مقابل اشغال گری صهیونیستی و آمریکایی و استکبار جهانی فرا می خواند و در جهت عملی ساختن استقلال کامل ملت ها و آزاد ساختن ملت های ستم دیده از اسارت استکبار و صهیونیسم جهانی تلاش می کند.

پنجم: اتحادیه علمای مقاومت همگان را به بسیج نیروها و امکانات در جهت آبادانی غزه برای ادامه دادن مسیر، قوی تر از گذشته و تا آزاد سازی کامل فلسطین فرا می خواند.

ششم: اتحادیه ، آمادگی کامل خود را برای حمایت از مساله فلسطین و حمایت از همه اشکال مقاومت در مقابله با استکبار جهانی و در همه نقاط عالم اعلام می دارد.

هفتم: اتحادیه ، اولین مرحله حمایت مالی خود را در جهت آبادانی غزه اعلام می دارد و در این مسیر توان خود را برای بسیج نیوهای امت به کار خواهد گرفت.

هشتم: اتحادیه ، بر ضرورت آگاهی بخش امت در برابر توطئه های تفرقه انگیز و فتنه ساز تاکید می ورزد و عنوان می دارد که هر گونه تلاش برای منحرف ساختن سمت و سوی پیکان مواجهه از دشمن اسراییلی به داخل محیط اسلامی، عملی مجرمانه است که از طرف صهیونیسم واستکبار جهانی و مزدورانش حمایت می شود.

نهم: شرکت کنندگان در این اجتماع، مراتب تشکر خود را از دست اندر کاران این نشست که زمینه برپایی آن را در فضایی مناسب فراهم ساختند اعلام می دارد.

لازم به ذکر است، نشست هیات تاسیسی اتحادیه جهانی علمای مقاومت به ریاست آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز سه شنبه در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد.