گزارش برگزاری شب شعر «رسول مهربانی» در قم

 

 

 

 

 

شب شعر «رسول مهربانی» با حضور آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور و امیرآبادی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، استاد مجاهدی دبیر شعر آئینی، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل ارشاد استان قم و شاعران برجسته شیعه و اهل سنت برگزار شد.

 

دراین مراسم که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ۸ آذر در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، آیت الله اراکی با بیان اینکه بالاترین پدیده عشق، عشق به وجود نبی مکرم اسلام(ص) است گفت: شعر آیینی،شعر محمد  و آل پیامبر(ص) است و این پدیده بسیار جای شگفتی دارد.

 

 دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بابیان اینکه متأسفانه مدعیان جهانی به این پدیده مهم اصلا توجهی نمی کنند،افزود: آیا کسی آمده در مورد پیامبر مهربانی ها تحقیق کند؟. آیا جای این نیست که جامعه شناسان منصفانه این پدیده عظیم رابررسی کنند. 

 

آیت الله اراکی گفت: در میان شیعه و اهل سنت شعرای بزرگی در رثای پیامبر (ص) شعر سروده اند، چون این عشق به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) پدیده بزرگی است و دلیل آن این انرژی بی پایانی است که درعشق به پیامبر(ص) در راستای کمال بخشی و تطهیر بخشی جامعه نهفته است.

 

دبیرمجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: خدا وقتی انسان را خلق کرد، تنها اکتفاء به بیان نکرد چون این «بیان» برای رفتن به مقصود کافی نیست، باید انرژی هدف دار، بینا و بیدار بیافرینیم و این کار را خدا انجام داد و به همین دلیل این عشق به اهل بیت(ع) اختیاری نیست.

 

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: به همین دلیل عشق به پیامبر(ص)، شیعی و غیرشیعی نمی شناسد و غیر متدینان دراین آستانه زانو زدند و محو جمال شدند.اگر کسی با چهره پیامبر(ص) آشنا شود از او دل نمی کند، چون او را  نشناخت ایم، از این وجود مهربان دور شدیم. پیامبر(ص) دلسوز امت است. شخصیت پیامبر(ص) چیز عجیبی است.

 

آیت الله اراکی بابیان اینکه شخصیت پیامبر(ص) چیز عجیبی است گفت: به همین دلیل باید به این پدیده فکر کرد که این چه عاشقی و معشوقی بین خدا و پیامبر(ص) است که وقتی درنماز وارد می شد، ساعت ها محو در خدا می شد.

 

دبیرمجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر نور محمدی دردل بتابد آن دل را ساجد می کند و این شخصیت پیامبر(ص) است. او چه کرد که از دامن او فاطمه(س)  و اهل بیت(ع) برخاسته و بعد ازهزار و ۴۰۰ سال انسانهای بزرگ می پروراند و جامعه را به تلاطم در می آورد.

 

عضو خبرگان رهبری  اظهار داشت: اما امت اسلامی وظیفه ای دارد و آن این است که با این وجود مبارک ارتباط برقرار کنیم و اهل ذکر باشیم.

 

آیت الله اراکی بابیان اینکه هر شاعر نمی تواند شاعر آیینی باشد، گفت: به شما شاعران تبریک می گویم که فرودگاه روح القدس هستید.

 

استاد مجاهدی، حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی، حجت‌الاسلام جواد زمانی، ناصر فیض، عدنان مرادی، مهدی جهاندار، میلاد عرفان پور، راشد سیدزاده، عباس احمدی، مجتبی خرسندی، محسن کاویانی و سیدمحمدجواد شرافت در این مراسم به شعرخوانی در رثای رسول مهربانی  حضرت ختمی مرتبت پرداختند.

در بخش پایانی این مراسم از کتاب «سیری در قلمرو شعر نبوی» که توسط محمدعلی مجاهدی گرد آوری شده است، رونمایی شد.