کنگره جهانی “جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلام “یک کنگره علمی است

 

آیت الله مکارم شیرازی صبح روز یکشنبه در دیدار آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هیئت همراه وی ، ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب آیت الله اراکی به عنوان دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت:… امیدواریم آینده بهتری برای فعالیت های تقریبی در پیش رو داشته باشیم زیرا اکنون نیاز مبرمی به تقریب وجود دارد .

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره جهانی “جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام” در قم گفت: باید به نکاتی پیرامون برگزاری این کنگره اشاره کنم نکته اول اینکه این کنگره سیاسی نیست بلکه یک کنگره کاملا علمی است.

وی افزود: نکته دوم اینکه این کنگره رنگ مذهبی خاصی ندارد هرچند این کنگره در کشور ما برگزار می شود اما نباید رنگ و بوی شیعه داشته باشد بلکه کاملا باید رنگ اسلامی داشته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: نکته سوم این است که مقدسات همه مذاهب اسلامی باید در این کنفرانس حاکم باشد و احترام به همه مذاهب اسلامی باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: نکته چهارمی که باید به آن اشاره کنم این است که در نشست های تخصصی این کنگره فقط پیرامون تکفیر سوال و بحث شود و اصولا پیرامون مذاهب اسلامی و سیاست موضوعی مطرح نشود و این کنگره فقط محدود به تکفیر باشد.

وی با بیان اینکه مشکل اول جهان اسلام تکفیر است، اظهار داشت: سابقه تکفیر، انگیزه های گروههای تکفیری و راه حل های برون رفت از تکفیر باید اصول حاکم بر این کنگره باشد.

وی افزود: نکته پنجمی که باید اشاره کنیم این است که در این کنگره فقط درد ها را بیان نکنیم بلکه درمان ها هم عنوان شود و علمای اسلام توصیه ها و راه حل ها را نیز ارائه کنند.

تعیین یک مرجعیت واحد برای فتواها یک ضرورت در جهان اسلام است

در ادامه این دیدار آیت الله اراکی با اشاره به برگزاری این کنگره اظهار داشت: من سه پیشنهاد برای برگزاری این کنگره دارم، مسئله اول اینکه با توجه به اینکه این اجلاس باید یک خروجی ماندگار و جهانی داشته باشد یک برنامه ای برای پیگیری و تثبیت حقوق مسلمین در مجامع بین المللی پیش بینی شود.

وی افزود: مسئله دوم اینکه کمیته ای تشکیل شود که با مراکز اصلی علمایی اسلام نظیر الازهر، حوزه علمیه نجف، حوزه علمیه قم و غیره برای تعیین صلاحیت افتاء در ارتباط باشد زیرا تعیین یک مرجعیت واحد برای فتواها یک ضرورت در جهان اسلام است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: مسئله سوم اینکه پیشنهاد می کنم یک مجمع عالی از علمای مسلمین تشکیل شود که این علما سالی چند بار جمع شوند و مسائل مهم جهان اسلام را پیگیری کنند تا یک وحدت نظری پیرامون مسائل جهان اسلام میان علمای اسلام پیش بیاید.

لازم به ذکر است، در این دیدار حجت الاسلام علم الهدی معاون امور ایران مجمع، آقای گلرو معاونت اجرای مجمع، پیمان جبلی معاونت بین الملل مجمع، حجت الاسلام مختاری رئیس پژوهشگاه تقریب، حجت الاسلام اوحدی و دکتر تبرائیان حضور داشتند.

مرجع:تنا