پیشنهاد ایجاد مجتمع فرهنگی تقریب در کیش

 

 

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: جزیره کیش به دلیل نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دارا بودن شرایط ویژه می تواند یکی از مراکز اصلی نشر اندیشه و فرهنگ تقریب در جهان اسلام باشد.

به گزارش خبرنگار تقریب از کیش، آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست شورای اداری کیش با بیا اینکه جزیره کیش از پتانسیل بالایی برخوردار است، اظهار داشت: جزیره کیش به دلیل نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دارا بودن شرایط ویژه می تواند یکی از مراکز اصلی نشر اندیشه و فرهنگ تقریب در جهان اسلام باشد.
 
وی با اشاره به اینکه امروز جهان با چالش بزرگ تنش فرقه ای و فتنه بین المذاهب درگیر است، اظهار  داشت: البته اصل این فتنه، فتنه بین المذاهب نیست بلکه منشأ این فتنه استکبار جهانی و ایادی آن در منطقه بویژه رژیم صهیونیستی و برخی رژیم های منطقه خلیج فارس هستند که آنها از برخی از تفاوت های فرهنگی و مذهبی سوء استفاده کردند و دست به فتنه های مذهبی زدند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: امروز اثرات این درگیری فرقه ای را در سوریه، عراق، بحرین، یمن، پاکستان و افغانستان مشاهده می کنیم و دامنه این تنش ها در کل جهان اسلام از اندونزی گرفته تا موریتانی گسترش یافته است.
 
وی اظهار داشت: کارهای خوبی از سوی برخی سازمانها از جمله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای کاهش این تنش ها صورت گرفته است و در برخی مناطق درگیر تلاش داریم که این تنش ها را از درگیری مذهبی به همگرایی مذهبی تبدیل کنیم.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه جزیره کیش می تواند یکی از پایگاههای نشر اندیشه تقریب باشد، اظهار داشت: ما می توانیم این مرکز را برای رفت و آمد های تقریبی و نشر فرهنگ تقریب فعال کنیم و بسیاری از برنامه های تقریبی نظیر اجلاس ها و همایش ها را در این منطقه برگزار کنیم.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: ما تاکنون چندین حلقه گفتگو بین مذاهب اسلامی با مشارکت علمای هند، موریتانی و اندونزی در قم  برگزار کردیم و جزیره کیش می تواند مرکزی برای برگزاری ادامه این گفتگو ها باشد.
 
وی با اشاره به کمیته مساعی حمیده اظهار داشت: این کمیته در محل های بحران زا حضور و با گروههای درگیر و متخاصم ارتباط برقرار می کند و تلاش می کند که دیدگاههای آنها را به هم نزدیک کند تا درگیری ها پایان یابد و  جزیره کیش به دلیل موقعیتش می تواند یکی از پایگاههای کمیته مساعی حمیده باشد.
 
آیت الله اراکی در پایان پیشنهاد کرد: یک مجتمع فرهنگی تقریب در کیش ایجاد شود که این مجتمع شامل بخش های گوناگون باشد تا تبدیل به پایگاه تقریب شود.