پیامبران برای هدایت انسانها در راه متوازن و دوری از افراط گری مبعوث شده اند

 

 

 

 

مشاور مقام معظم رهبری در جهان اسلام، وظیفه اساسی همه پیامبران را ۲ مسئله مهم دانست و گفت: تقویت تکامل بشری و اجتناب از طاغوت این دو وظیفه هستند.

 

آیت الله محمد علی تسخیری صبح امروز در سخنانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مبارزه با افراط گرایی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با تقدیر از ابتکار برگزاری این کنفرانس گفت: از جمله مسائل مهم این است که علما و اندیشمندان مسئله افراط گری و خشونت را تبیین کنند که متاسفانه در جهان اسلام رخنه کرده و باعث شده از مسائل اساسی جهان اسلام غافل شویم.

 

وی در ادامه با اشاره به آیه کریمه “وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ” اظهار داشت:در این آیه مشخص است که هدف همه انبیاء واحد است پیامبران آمده اند تا بشریت را در راه صحیح و متوازن رهنمون سازند و هر یک مکمل دیگری است.

 

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه بیان داشت:همه پیامبران برای تحقق ۲ مسئله مهم آمده اند اول تقویت تکامل بشری و دوم اجتناب و دوری از طاغوت؛ برای تحقق این دو هدف انسان باید به خدا نزدیک شود و انسانی که خدا را فراموش کند خود را فراموش کرده است و هر انسانی اگر می خواهد با خود صادق باشد باید در تحقق این ۲هدف تلاش کند.

 

وی در ادامه با تبیین مفهوم طاغوت، بیان داشت:طاغوت به معنای تجاوز از حدود طبیعی و دوری از توازن است این در حالی است که آسمانها و زمین بر اساس توازن بنا نهاده شده اند و قرآن از این توازن تکوینی به توازن تشریعی می رسد؛ لذا تا زمانی که توازن باقی باشد بشرین در مسیر طبیعی به رهبری انبیا، امامان و علما حرکت می کنند و در مسیر درست گام برمی دارند.

 

آیت الله تسخیری در ادامه تاکید کرد:اگر می خواهیم به بشریت خدمت کنیم باید به عقلانیت آن خدمت کنیم و آزادی مطلوب را در اختیار وی قرار دهیم علوم انسانی نیز باید به این عقلانیت خدمت کنند.

 

وی افزود: من معتقدم عنوان این کنفرانس به بیماری و علاج هر دو اشاره دارد، بیماری یعنی افراط گرایی که قران از آن به طغیان یاد کرده است و استفاده از علوم انسانی برای مقابله با خشونت و افراط گری است؛ گفتگو، مشاوره، رفع موانع تفکر آزاد، دوری از خرافات، عدم تکفیر دیگران از راهکارهای مبارزه با افراط گری است و امیدواریم این اقدام دانشگاهی در نهایت به تحقق اهداف این کنفرانس دست یابد.