وحدت حلقه گمشده ای است که می تواند گره گشای مشکلات مسلمانان باشد

 

 

 

 

 

اتحاد، محبت و همدلی عناصری هستند که برای رشد و ادامه حیات به یکدیگر احتیاج دارند به گونه ای که با نبود یکی، حیات دو اصل دیگر در خطر نابودی قرار می گیرد، کشور ایران با داشتن اقوام و مذاهب گوناگون در استان های مختلف از جمله کشورهای جهان است که پراکندگی قومی و مذهبی زیادی دارد. اما رفتار همدلانه مردم و مسؤولان سبب رشد اتحاد و همگرایی در کشور شده است. در این میان نقش علما و روحانیت نقشی انکارناپذیر است. از این کلیات بگذریم وارد شهری با قدمتی کهن و مردمانی اصیل شدیم، شهری که از دیر زمان آن را به نام دژمحکم می شناسند و به راستی که مانند دژی محکم در برابر همه ناملایمات و هجمه های اعتقادی دشمنان ایستادگی کرده است. سنندج مرکز استان کردستان است که مردمی کرد زبان و اصیل دارد. از ویژگی های ویژه این مردم همدلی و مهربانی آنان است و میزبانی را در حد توان به کمال انجام می دهند.

 

 

از میدان انقلاب تا آزادی راهی نبود همچنان که در شهر قدم می زدیم تا به محل قرار مصاحبه برسیم نگاهی هم به جامعه و مردم این سامان داشتیم، تشخیص این که از مردم این شهر نیستیم برایشان سخت نبود چرا که همگانلباس محلی بر تن داشتند و همین امر سبب شد تا با ما بیشتر گرم گرفتند. در اتاق جلسات وسائل مصاحبه را آماده کرده بودیم و چند نفر از افراد دفتر نماینده ولی فقیه درباره کارمان از ما سوال می کردند و وقتی فهمیدند با موضوع وحدت به دنبال انعکاس نظرات علمای بلاد مختلف هستیم بسیار خوشحال شدند.

 

آیت الله حسینی شاهرودی به دلیل رفتار و گفتار خالصانه در میان مردم اهل سنت سنندج و استان کردستان دارای جایگاهی ویژه است و این مطلب را افزون بر عملکرد و نتیجه رفتار و کردار ایشان، ائمه جمعه شهرستان های دیگر استان کردستان نیز تایید می کنند.

 

سینه ای پر دغدغه از مسائل وحدت میان مذاهب و جهان اسلام دارد و حرف هایش شنیدنی است. حیف که مجال اجازه اطاله مقال را نمی داد اما در همین مقدار هم مغتنم بود:

 

رسا- آیا بستر مناسبی در کشور ما وجود دارد که برخی شبکه های فارسی زبان در زمینه اختلاف میان مذاهب، این قدر سرمایه گذاری می کنند؟

 

وحدت امری است که خدای متعال آن را سفارش کرده است اگر می خواهید عزت و عظمت پیدا کنید و می خواهید خداوند بر شما حاکم باشد باید وحدت داشته باشید، اگر تفرقه داشته باشید و اختلاف وجود داشته باشد همین چیزی می شود که شما الان در کل جهان می بینید مسلمانان یکدیگر را می کشند و خوشحال هستند ،سرمایه های هم را از بین می برند و افتخار می کنند و دشمنان آن طرف خوشحال هستند و کارشان را انجام و ادامه می دهند قرآن هم می فرماید لایزال یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا …» یعنی همواره سعی می کنند و اینقدر با شما می جنگند که شما را از اسلام مرتد و خارج نمایند. از این آیه صریح تر دیگر وجود ندارد. این درگیری به شکل های مختلفی می تواند بروز و ظهور کند یا درگیری نظامی است که در طول تاریخ مواردی این چنین بوده است یا درگیری و مشکل زایی اقتصادی است مانند تحریم و… تا بتوانند بر ما ضربه وارد کنند یا از نظر فرهنگی این کار را انجام می دهند تا سبک زندگی و سبک فکری ما را به صورت سبک غربی در آورند تا از سبک زندگی اسلامی فاصله بگیریم و یا سعی می کنند فساد را به شکلی رواج دهند و بعدا بتوانند نیت های خودشان را اعمال کنند و باید دانست که توطئه های دشمنان انواع مختلفی است که علیه ما به کار می برند تا به اهداف خودشان برسند هرکدام از این توطئه ها هزینه خاص چه اقتصادی و چه سیاسی خود را دارد اما هیچ کاری کم هزینه تر و پرفایده تر از ایجاد اختلاف بین امت اسلامی نیست.

 

در میان مسلمانان چند گروه هستند یک گروه که آدم عاقلی هستند و واقعا نگاه می کنند که قرآن چه می گوید و دین از آن ها چه می خواهد بر همان مبنا عمل می کنند این افراد هیچ گاه تن به این نوع مسائل نمی دهند بزرگانی در طول تاریخ بودند که تلاش کردند. این افراد انسان هایی هستند که دنبال ایجاد وحدت بودند و می خواهند تقریب ایجاد شود و از نظر فکری به هم نزدیک شوند و پیگیر هستند که شبهات و تهمت هایی که هست زدوده شود و در راس همه این بزرگان ائمه معصومین(ع) بوده اند اگر دقیق نگاه کنیم می بینیم که چقدر برای این که وحدت امت اسلامی حفظ شود؛ تلاش ها و فداکاری هایی کردند و در این راه به شهادت رسیدند.

 

در طول تاریخ بزرگان و علمای ما هم برای این که امت اسلامی امت واحده شود و وحدت وجود داشته باشد تلاش های بسیاری کردند، در مقابل این گروه، گروه دیگری وجود دارد که حالت افراطی دارند که به دو گروه تقسیم می شوند یک گروه از آن ها چه از اهل سنت و چه از اهل تشیع، اعتقادی به اسلام ندارند و
بیش تر از این فضاها استفاده می کنند شما اگر حاکمیت سفیانی ها، مروانی ها و عباسی ها را ببینید متوجه می شوید که اعتقادی نداشتند ولی بستری بوده که با این نوع رفتاری که داشتند حاکمیت می کردند و اگر مردم دارای یک وحدت منسحم بودند آن ها نمی توانستند حکومت کنند و کسانی حاکم می شدند که معیارهای دینی را می داشتند ولی کسانی که در کثافت زندگی می کردند و هرگناه و خلافی انجام می دادند هم فساد اخلاقی و فساد اقتصادی و انواع فسادها در دربار آن ها وجود داشته ولی با درگیری هایی که به اشکال مختلف ایجاد می کردند حاکمیت می کردند، اکنون هم استعمار خارجی یهود که از گذشته تا کنون به همین درگیری ها دامن می زدند لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا، یعنی یهود همیشه توطئه می کرده و پشت قضیه بودند و برخی از افراد هم این موضوع را نمی فهمیدند و به عنوان عامل دست این افراد می شدند برای اینکه تفرقه و تشتت باشد و مسلمانان درمقابل هم قرار بگیرند چون تا زمانی که مسلمانان هم دیگر را دشمن بدانند از دشمن اصلی غافل می شوند و اگر دوستی بین مسلمانان حاکم شود به دنبال دشمن اصلی می روند که برای تحقق این دشمنی تفرقه اندازی های زیادی انجام می دهند.

 

متاسفانه دست های پنهان زیادی وجود دارد که بعضی از آن ها برملا شده اند مثلا در گذشته جریانات فکری زیادی بوده است که با گذشت زمان مشخص شده که ساخته و پرداخته کشور انگلستان بوده است که مقام معظم رهبری فرمودند عمده ترین مسائلی که در جهان اسلام دشمنان ما در گذشته به یک شکلی و اکنون به شکل دیگر کار می کنند یکی بحث قومیت است تا رنگ آسایش و امنیت را از بین ببرند ولی از این موضوع مهم تر بحث اختلافات مذهبی است که آن ها این چالش را زیاد اعمال و مطرح می کنند و چیزهایی را عنوان می کنند که مبنای مذهبی درستی ندارد برخی چیزها که در جامعه زیاد مطرح می شود را ما باید بیاییم بررسی کنیم تقریب یعنی اینکه ببینیم ما با شما چقدر فاصله داریم و این که اصلا فاصله ای وجود دارد یا خیر، و این وقتی اتفاق می افتد که دقیق با مبانی دینی خودمان (قرآن، سنت و سخنان بزرگان دین )بررسی کنیم چون هر مذهبی امام و پیشوایی دارد، نظرات و فتوای خاصی دارند و زمانی که ما به این مبانی نگاه می کنیم می بینیم ما اصلا با هم فاصله ای نداریم.

 

گاهی کاملا منطبق بر هم است ولی در بیرون از بررسی می بینیم که این دو گروه خود را دشمن هم دیگر می دانند برای چه؟برای اینکه دشمن امده است و چیزهایی را به دروغ بافته است و بر مبنای آن یک سری قضاوت ها کرده اند و مثلا می گویند اگر کسی چنین بگوید چه می شود یا مثلا بعد از نماز به جای الله اکبر بگوید خان الامین خان الامین چه می شود. خان الامین یعنی اینکه جبرییل خیانت کرد وبه جای اینکه به سراغ حضرت امیر برود به سراغ پیامبر رفته است و خیانت کرده حالا اگر کسی این حرف را بزند ما می گوییم کافر است پس شیعه کافر است حالا شما بگرد در جهان اسلام ببینید کدام شیعه این حرف را می زند و با یک دروغ تفرقه می اندازند یا مثلا اگر کسی بگوید علی(ع) از پیامبر بالاتر است چه باید گفت ؟ می گوییم کافر است چون از پیامبر کسی بالاتر نیست ولی شیعه این را می گوید پس شیعه کافر است ،این مبانی فکری مبانی فکری ابن تیمیه است که مبنای فکری تمام وهابیت است و این همه کشتار به خاطر یک سری مبانی فکری ساخته شده به دروغ است و ابن تیمیه می گوید حرف شیعه این است و حالا بگردیم کسی از تشیع این اعتقاد را ندارد ولی تا ثابت کنید تفرقه بر فضا حاکم می شود.

 

برخی از مغرضان می گویند که شیعه می گوید امام علی(ع) خدا است پس شیعه کافر است ولی کدام شیعه می گوید علی خداست یا کدام شیعه می گوید علی قرار بوده است پیامبر شود و کدام شیعه می گوید علی از پیامبر بالا تر است و…یا آن ها می گویند اگر کسی بر بت سجده کند جزایش چیست؟ می گوییم کافر است و باید کشته شود می گویند چون شیعه هم مهر می گذارد پس کافر است ولی اگر شما دقت کنید می بینید که شیعه بت پرست نیست بلکه سجده بر خاک می کند سجده در تمام مذاهب اسلامی حتی وهابیت؛ هر چند که ما وهابیت را مذهب نمی دانیم حتی آن ها ترجیح دارند که سجده بر خاک مستحب است یعنی چیزی است مستحب بین تمام امت اسلامی ولی برای ما دلیل بر کفر است.

 

سجده بر خاک چیزی مشترک در بین همه امت های اسلامی است اما برای ما دلیل بر کفر است چرا چون فقط ما بر خاک سجده می کنیم و آنها بر خاک سجده نمی کنند. این موضوعات است که دشمن آورده و بزرگ کرده است در شیعه هم همین طور است مثلا می گوییم اهل سنت به اهل بیت احترام می گذارند؛ اعتقاد دارند و آن ها به اهل بیت مودت دارند ولی آن ها می گویند همچین چیزی نمی شود و امکان ندارد آن ها ناصبی هستند و به اهل بیت فحش می دهند چرا بی دلیل این حرف ها را به کذب می زنید چه کسی این مبانی را در آورده و تبلیغ کرده. یا مثلا می گویند آنها علی را تکفیر می کنند همانطور که در گذشته علی را لعن می کردند اما ما می گوییم آنهایی که علی را لعن می کردند اصلا مسلمان نبودند و منافق هستند همین سفیانی ها هرکدامشان منافق هستند و در تاریخ های اهل سنت هم همین طور است و این مباحث وجود دارد. چه کسی گفته که آن ها از اهل سنت هستند حساب اهل سنت
را باید از آن ها جدا کرد اهل سنت بزرگان و مذاهبی دارند و منابع و روایاتی دارند که در آن ها نقل شده است ولی در هیچ کدام از روایات آنها همچین مباحثی نقل نشده و تنها دشمنان اسلام با ایجاد مبانی غلط در اسلام و ایجاد تفرقه سود می برند.

 

اختلاف بر مبنای دروغ است همین الان اگر شما عربستان را ببینید، عربستان به یمن حمله کرد یعنی به شیعیان حمله کردند پس همه کشورها می گویند آن ها را بکشید آیا یمن فقط شیعه است خیر ،شافعی ها که از گروه اهل سنت اند در یمن بیشتر از شیعه ها هستند و در آن جا هم شیعه های دوازده امامی هستند و هم اهل سنت. ولی آن ها فقط می گویند یمنی ها شیعیان هستند پس آن ها رابکشید این اشتباه است مگر شیعیان مسلمان نیستند شیعه هم مذهبی از مسلمانان است پس چرا باید برادر کشی کرد. یکی از بزرگان قم می گفت شخصی به شیخ الازهر گفته بود می شود کسی از اهل سنت به مذهب شیعه برگردد؟ گفته بود چرا نمی شود کسی از یک مذهب از اسلام به مذهب دیگری از اسلام برگردد اشکالی ندارد مهم این است که مسلمان است و تغییر مذهب اشکالی ندارد. یک زمان شخصی به مساله این گونه نگاه می کند و گاهی شخصی می گوید چون آن ها شیعه هستند باید همه رابکشیم پس این وسط آن اسراییلی ها و صهیونسیت ها چه می شوند، یا مثلا داعشی ها می گویند اگر ما به فلسطین برویم اول غزه ای ها را می کشیم و بعد به سراغ اسراییلی ها می رویم و شما مطمئن باشید که به سراغ اسراییلی ها هم نمی روند چون نیروهای آن ها هستند،قبلا آمریکا به کشوری مستقیما حمله می کرد هم خودش مجبور بود هزینه کند و هم آبرو و اعتبارش در جهان خدشه دار می شد اما حالا شما می بینید عربستان را در حمله به یمن جلو انداخته است برای این که هم خودش از فروش تسلیحات نظامی اش سود می برد و هم این که قبلا باید به کشور های مستعمره اش مانند مصر و پاکستان و لیبی و اسراییل و… پول می داد ولی الان می گوید عربستان به آن ها پول دهد.

 

بیست میلیارد دلار عربستان یک جا پول به اسراییل داد تا چیزی علیه آنان در شورای امنیت بر ضد عربستان در حمله به یمن صادر نشود یا در مورد داعش، جنایاتی که داعش در مقابل مسلمانان می کند اسراییل نکرد، چون گاهی صلیب سرخ و شورای امنیت به داد فلسطینی ها می رسید اما الان عربستان حتی نمی گذارد آب به آن ها برسد و کودکان آن ها می کشد و کسی حرفی نمی زند در مورد اسراییلی ها می گفتید ان ها مسلمان نیستند که مسلمانان را می کشند ولی عربستان که دیگر خادم الحرمین است و حاکم مکه و مدینه است پس کارهایی که آنها می کنند کارهایی است که اسلام گفته است چون آن ها نماینده اسلام در جهان هستند یعنی آن بحث اسلام هراسی که در جهان وجود دارد با پول خود مسلمانان هزینه می شود و مسلمانان دیگر کشته می شوند. چون خادمین بین الحرمین این کار را انجام می دهد پس اسلام همین است. در بحث خرابی ها و سلاح ها رییس جمهور فرانسه به عربستان رفت و یک قرارداد آن چنانی بست تا تسلیحاتش را بفروشد و هواپیماهای آن چنانی در اختیار عربستان قرر داد تا بزند یمن و زیر ساخت های مسلمانان را داغون و تخریب کند بعدا همین شرکت های اروپایی می آیند و آن ها را می سازند و پول های مسلمانان را جمع می کنند و با خود می برند یعنی یک کشور چند کشور را تخریب می کند و چقدر از مسلمانان را می کشند و حیثیت اسلام را از بین می برند تا کشورهای کافر سود ببرند.

 

تمام این مسائل به دلیل اختلافی است که آن ها ایجاد کردند و جوانی تحت ثاثیر حرف های این شبکه های ماهواره ای قرار می گیرد و می گوید چون آن ها شیعه هستند برای کشتن شیعه ها می رود و به فکر خودش خود را در راه اسلام فدا می کند و به ناموس مسلمان دست می برد و به شکل کاملا فجیع مسلمان را می کشد این همه رفتارهای خشونت آمیز تحت تاثیر این شبکه های ماهواره ای کشور ای اروپایی و غربی است که مثلا فرد مسیحی یا یهودی به دروغ تازه مسلمان شده را تربیت می کنند و به معرکه برادر کشی مسلمانان می فرستند این فرد هم تحت تاثیر قرار می گیرد به سوی معرکه جنگ می شتابد سر می برد و به ناموس مسلمان تجاوز می کند، غارت می کند و ان فرد یهودی به این شیوه کینه خود را بر سر مسلمان وارد می کند اما آن مسلمان نادان و بی غیرت، ناموس خود را می برد در اختیار آن به عنوان جهاد نکاح قرار می دهد این ها همه تحت تاثیر اختلافاتی است که این کشورهای کافر تبلیغ می کنند به بهانه کافر کشی به حان مسلمان بدبخت می افتند اگر شما ملاحظه کنید درصد بالایی از کشته شدگان مسلمان از اهل سنت هستند چون جایی که آن ها می جنگند تعداد شیعیان در اقلیت است و این فرد احمق با افتخار فکر می کند هم جان و هم ناموسش را فدای اسلام می کند و افتخار می کند که سر یک مسلمان به ظاهر کافر را بریده است این ها همه نتیجه افراط گری های شبکه های ماهواره ای ضد اسلام است چه به نام سنی و چه به نام شیعه باشد هر دو طرف نقش دارند این طور نیست که ما فقط بگوییم شبکه نور نقش دارد و شبکه فلان نقش ندارد این خشم را هر دو طرف ایجاد کردند و سودش را دشمن می برد.

 

بعضی به اسم اهل بیت و تشیع وافراد مقدس در اسلام را می برند و باز خورد در شهر هایی اسست که شیعه و سنی با هم زندگی میکنند و رفتاری می کنند تا بازخوردی بین رفتار مردم است ودودش به چشم ارامش و آسایش مردم می رود؟

 

اصل این کار از اخلاق مسلمانی نیست برای هر کسی که می خواهد باشد حتی برای کافر ما در سیره ائمه می بینیم که یکی از اطرافیان امام صادق(ع) به یک یهودی گفت این از ولد زنا است امام فرمود چرا این حرف را زدید و فحش داد فرد به امام گفت او که از مسلمانان نیست ولی امام فرمودند مسلمان نباشد ولی در مذهب خودش احکام ازدواج دارد و ولد زنا نیست و تو هم دیگر پیش ما نیا. قرآن می فرماید شما نباید به خدای کافران بد بگویید چراکه آن ها هم به خدای شما بد می گویند کسانی که فکر می کنند با دشنام و توهین به طرف مقابل ثواب می کنند این گونه نیست و فکر غلطی است شما اگر باور و اعتقادی دارید برای خودتان است ولی شما می آیید به فردی که برای او قابل احترام است توهین می کنید؛ شما توهین می کنید اشکال ندارد ولی او توهین کند اشکال دارد این طور که نمی شود برخی می گویند می خواهیم آن ها را هدایت کنیم ولی با توهین و اهانت که نمی شود کسی را هدایت کرد حرف منطقی دارید بزنید و حرف او را هم گوش بده اگر توانستید او را قانع کنید، بکنید چه اشکالی دارد. اصلا تقریب یعنی همین که با هم بنشینیم صحبت کنیم به این معنا نیست که اعتقادمان را رها کنیم بلکه باید با صحبت منطقی و نوع رفتار مناسب با هم سخن بگوییم اگر شیعه را متهم می کنند که فلان جا چنین گفت و فلان کار را کرد به خاطر یک دسته افراد افراط گر است چون این فرد اصلا درس دین نخوانده بلکه چند تا مطلب ناقص با چند بیت شعر خوانده و یک صدای خوبی خدا به او داده است و می آید هرچه دلش می خواهد می گوید ما نباید بگذاریم ما علما و مسوولان بایید جلوی این ها را بگیریم چون اثرات بسیار مخربی دارد الان هم چون وضعیتی نیست که بگوییم آن فرد حرفی را در گوشه ای زده و تمام شده بلکه الان عصر ارتباطات است یک حرفی که زده شود در کل دنیا منتشر می شود آن فرد با توهین به مقدسات طرف مقابل، خشم طرف مقابل را برمی انگیزد و جنگ درست می شود یک عده همدیگر را به خاطر سخنان بی پایه و اساس یک فرد نادان و بی سواد می کشند و فکر می کنند شهید شده اند شهید در راه چه چیزی؟ شهید برای چه؟ ما باید در مقابل دشمن شهید بدهیم باید نیروهای اسلام برابر در دشمنان اسلام متحد شوند و بجنگند نه در برابر خودشان.

 

ما باید عاقل باشیم باید ببنیم این کارهایی که آن ها در کشورهای اسلامی انجام دادند تاثیری مثبت در پیشرفت اسلام و مسلمانان داشته است آیا با توهین و فحاشی کسی توانسته است که فکر و باور کسی دیگر را تغییر دهد و یا اینکه در مقابل هم می ایستند ایا اگر به کسی بگویید تو باطلی ،آن عذر خواهی می کند و عقیده اش را عوض می کند یا باید با منطق با او صحبت کرد مبانی دینی را برای او توضیح داد شما می بینید عربستان یمن را به خاک و خون می کشد ولی همیشه آقا می گوید آرام باشید خویشتن دار باشید صبر کنید چون تمام تلاش ایشان این است که صلح برقرار شود و آتش بس ایجاد شود و شما فکر کنید ما که توانستیم موشک هایی را با وجود محاصره اسراییل به غزه برسانیم به یمنی ها نمی توانیم موشک برسانیم تا عربستان را بزنند و در مقابل ما می گوید صبر کنید کشته دهید بگذارید مظلومیتتان بر همه نمایان شود شما هم دفاع کنید ولی سعی بر این است که این جنگ و برادر کشی به پایان برسد.

 

حضرت اقا فرمودند ناراحتی ما از این است که چرا این افراد گول خوردند و وارد داعش شدند و همچنین فرمودند این ها شیعه انگلیسی هستند و در این کشورهای توطئه گر که آمریکا شیطان بزرگ است و اسراییل صهیونست جهان است و فلان و…ولی سابقه انگلیس در این تفرقه افکنی ها از سایر کشور ها بیشتر است و نقش پررنگ تری دارد و از همه مهارت بیشتری دارد و دست او پشت تمام قضایا است و ما بفهمیم ، الان این شبکه هایی که پخش می شود از کجاها ارتزاق می کنند و این انگلیسی ها هستند که آن ها حمایت می کنند آیا انگلیس طرفدار شیعه است یا مثلا طرفدار اهل سنت است؟ خیر می بینید که وهابیت را همین کشورها ایجاد کردند الان خود کشور عربستان می گوید که به شبکه های به ظاهر شیعه پول می دهند تا اهل سنت را فحش دهند برای این که حاکمیت ال سعود می خواهد بر جهان اسلام حکومت کند و تنها با وحود اختلاف افکنی در شیعه و سنی می تواند حکومت کند چون اگر شیعه و سنی امت اسلامی با هم وحدت کنند آیا انسان هایی مانند ال سعود می توانند حکومت کنند و کسی حکومت آن ها را می پذیرد و این ها بتوانند بر حرمین شرفین حاکم باشند پس برای حکومت بر جامعه اسلامی در جهان نیاز به تفرقه بین شیعه و سنی دارد که ملک سلمان گفت که اجداد ما یهودی هستند این خود نشان دهنده حکومت فاسد ال سعود است.

 

همین ریگی که اعدام شد یکی از دوستانی که با ایشان مستقیم صحبت کرده بود می گفت که از او پرسیده شما چطور این جوانان را اینگونه آماده می کنید که حاضر می شوند که جان خود را از دست بدهند تا چند نفر شیعه کشته شود گفته بود ما یک سری نوارها و فیلم هایی را که فلانی گذاشته بود را برای آن ها پخش می کردیم مثال زده بود که برادرم که در قم بوده است و خانمش شیعه بوده ،برادر ریگی به او اعتراض می کند که این چه رفتاری است شما در مقابل شیعیان می کنید ریگی به برادرش گفته شما اول برو این نوارها و فیلم ها را گوش بده بعدا با هم صحبت می کنیم بعد از مدتی برادر ریگی گفته بود که اول به من ی
ک اسلحه بده تا من ابتدا این سخنران را بکشم؛ بعد با هم صحبت کنیم. سپس ریگی به برادرش می گوید شما اول خانمت را که شیعه است بکش. برادرش با تمام علاقه ای که به همسرش داشته او را می کشد به خاطر کاری که آن منبری بدبخت انجام داده و به خیال خودش برای ثواب سینه اش را جلو بیاورد و به اهل سنت فحش دهد این یک نمونه عینی است بعد از آن برادر ریگی تبدیل به بازوی سمت راست ریگی شد و ریگی می گفت کاری ندارد باقی جوانان را هم این گونه تربیت می کنیم که حاضر می شوند بعد از گوش دادن به نوارها به خود بمب و مواد منفجره ببندند و به خیال خود چند کافر را بکشند اثر صحبت های یک فرد نادان را نیازی نیست در دور دست ها مشاهده کنیم آسیبش را در همین کشور خودمان می بینیم و هر خونی که ریخته شود و هر بلایی که به سر مسلمانان بیایید بر گردن افراد افراطی این چنینی است که یا خودشان متوجه نیستند یا اینکه عمال دشمن هستند مانند یاسرالحبیب که به اعدام محکوم شد ولی به خارج از کشور رفته و پول در اختیارش قرار دادند؛ یا ابوبکر بغدادی فردی بود که در زندان آمریکا به اعدام محکوم شده بود بعد آزادش کردند و پول هنگفتی در اختیارش قرار دادند و داعش را در عراق ایجاد کرد و این بلا را به سر جهان اسلام آورد در حالی که هر دو اعدامی بودند یکی تحت عنوان شیعه و دیگری به عنوان فردی از اهل سنت بودند.

 

رسا- مانمونه ای از این افراد یا شبکه های ماهواره ای داشته ایم؟

 

یک زمانی ما با ملاقادرامامجمعه پاوه رفته بودیم شهرستان پاوه ملاقادر نکته زیبایی فرمود ایشان گفت یک طرف از افراطی ها فحش می دهد و طرف دیگر از افراطی ها می گوید تو کافر هستی لااقل هم دیگر را نمی کشند اما شما افراطی گرها همدیگر را می کشید اما بهترین کاری که ما انجام می دهیم این است که ببینیم بزرگان ما چه گفتند و چه کار کنیم آن کسی که از طرف اهل تشیع حرف می زند رهبر بزرگ انقلاب است شما ببینید ایشان چگونه صحبت می کنند اگر می گویید ایشان فرد سیاسی است شما ایت الله مکارم را ببینید ایت الله صافی و آیت الله نوری همدانی را ببینید که اهانت به اهل سنت راحرام می دانند و خود نشست های تقریب مذاهب و ضد تکفیر و ضد افراط برپا می کنند. اگر هم اهل سنت را می خواهید مورد بررسی قرار دهید شیخ الازهر را ببینید که چه فتوا می دهد ایشان می گوید جهان اهل تسنن این جا را مرکز فتوا می دانند او معتقد است شیعه یک مذهب رسمی است پشت سر شیعه نماز خواندن اشکالی ندارد به مذهب شیعه درآمدن اشکالی ندارد این فتوای الازهر است باید به سخنان بزرگان هر دو طرف رجوع شود پس ما دو راه داریم یا به سخنان قرآن عمل کنیم یا به سخنان افراد نفهم و نادانی که وابسته اند گوش دهیم خیلی راحت می توان متوجه شد که این شبکه ها از کجا کسب درآمد می کنند و چه کسی پول می دهد. ما باید حواسمان باشد تا چه زمان و چقدر می توان آمد و افراد فریب خورده این شبکه ها را توجیه کرد. این شبکه ها با تمام توان دارند تبلیغ می کنند و با سبب اثر گذاری بر افراد می شود و کم کم در جامعه حرف های آن ها جا می افتد چون جوانی که از قدرت تحلیل کمی برخوردار است نمی تواند تاثیر نپذیرد همچنین دسترسی ما به همه افراد کم است چون در جاهای مختلفی از جهان زندگی می کنند مثلا در امریکا یا اروپا و…که دسترسی به همه مشکل و ناممکن است به همین دلیل دشمن بر روی این موضوع تا این اندازه تمرکز کرده و هزینه می کند چون اثری را که او بر روی جوانان ما می گذارد به این راحتی نمی توان از بین ببریم .

 

حضرت آقا می فرماید هنوز هم بهترین راه برای ضربه زدن به اسلام و مسلمین و جهان اسلام همین اختلاف و تفرقه افکنی است که دشمن دارد برروی آن کار می کند یک سری از افراد فهمیده یا نفهمیده عامل دشمن هستند هردستی که در جهت تفرقه کار می کند این دست دشمن است و باید آن را قطع کرد چه بفهمد چه نفهمد چه شیعه باشد چه سنی باشد، این حرف رهبر واقعا عالی و منطقی است؛ این حرف حرف خدایی است.

 

اگر وحدت در جهان اسلام حاکم شود جهان اسلام آنقدر قدرت و عظمت و پیشرفت پیدا می کند. امت واحده هیچ مشکلی با مذاهب ندارد و فقط در فروعات با هم قدری متفاوت هستند ما وقعا آنقدر وقت صرف نکردیم که با هم بنشینیم و مشترکات خود را بیابیم و در جامعه برجسته کنیم و فقط بر روی تفاوت ها تمرکز کردیم، دشمن مظهر وحدت را به کفر تبدیل کرده است مثلا دشمن همین مهر گذاشتن شیعیان را دلیل بر کافر بودن شیعیان عنوان کرده است که باید کشته شوند چون کافر و بت پرست هستند و تعدادی از افرادی که به خود بمب می بندند تا عده ای از شیعیان را بکشند این فکر را مبنای خود می دانند مثلا یک زمانی که ما به یکی از امامزادگان(امازاده پیر عمار) رفتیم دیدم یه عدد مهر هم یافت نمی شود در صورتی که قبلا مهر بود که گفتند فردی با این طرز تفکر افراطی آمده تمام مهرها را از بین برده تا نشان بت پرستی را از بین ببرد. مشکل زمانی است که این تصورات عملی شود و این فرد حتی حاضر نشده که از این همه شیعه ای که در منطقه هست سوال کند که دلیل مهر گذاشتن شما چیست از این نمونه ها ما زیاد داریم، همچنین من بارها گفتم که مبنای اشهد ان علی ولی الله در اذان و اقامه در بین شیعه و سنی یکی است چون شیعه و سنی معتقد است اگر چیزی را به اذان و اقامه اضافه کنیم؛ حرام است
ولی به عنوان ذکر و امید ثواب، مستحب است، اهل سنت معتقد هستند و در روایات خود دارند که الذکر علی ثواب یعنی ذکر علی عبادت است ولی اگر گفته نشود اشتباه نیست اگر گفته شود ثواب دارد ولی مشکل این جاست که ما با هم لج کرده ایم که یک طرف می گوید که اگر گفته نشود از مسلمانی خارج می شود و طرف دیگر می گوید اگر گفته شود کافر است نه این طور نیست چون نه اگر نگوید از مسلمانی خارج میشود ونه اگر بگوید کافر است هر دو یک مبنا دارند اگر به امید ثواب بگویید خوب است ولی اگر به امید این که جز است و از واجبات، باطل است و گناه کرده که این از فتوای مراجع و علمای ما است.

 

علما در کلیات مبانی با هم اختلاف ندارند ولی در جزییات و فروعات اختلاف داریم همانطور که مراجع شیعه در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر دارند یا الان بین فتواهای مقام معظم رهبری با فتواهای امام راحل اختلاف زیادی دارند آیا کسی می گوید که این دو نفر در مقابل هم هستند خیر. شهید عالی نکته خیلی دقیقی گفته اند و همین نکته بود که باعث شد ایشان را به شهادت برسانند، ایشان گفتند من به تحقیق می گویم که مذهب شافعی به مذهب شیعه بسیار نزدیک تر است از دیگر مذاهب اهل سنت ، در جهان ۳۵۰ میلیون نفر شافعی داریم. الان شافعی ها و شیعیان در یمن در کنار هم مقابل تکفیری ها و داعشی ها و سلفی ها و سعودی ها ایستاده اند چون می دانند با هم اختلافی ندارند و سال ها با ارامش در کنار هم زندگی کردند در بحث شمال و شرق کشور هم همین طور است ابو حنیفه شاگرد امام صادق(ع) بوده است در مذهب حنفیه می بینید که چقدر توصیفاتی درباره اهل بیت وجود دارد و ابو حنیفه برای اهل بیت کتک خورده است و یا اشعار امام شافعی را ببینید که چه اشعاری در مورد امام علی و امام حسین و اهل بیت دارند ویکی از اشعار شاعر بزرگ مذهب شافعی بر روی دیوار حرم اما رضا(ع) نوشته شده است علی حبه جنه و… این را امام شافعی گفته است حالا شیعه می پرسد ایا شافعی اینقدر علی را دوست داشته است ایشان می گوید ما می گوییم بله، به ما می گویند در مورد علی مدحی بگو ما می گوییم مگر می شود درباره علی مدحی گفت علی آنقدر دریای عمیقی است که هر کسی داخل آن شد؛ کافر شد یعنی آنقدر فضیلت دارد که هر کسی وارد می شود گم می شود رییس همین حنبلی ها در مورد امام علی از او سوال می کنند می پرسند بین صحابه کدامیک برتر است می گوید بین صحابه خیلی برتری وجود ندارد می پرسند پس علی چه؟ می گوید علی جداست علی نفس پیامبر است. تمام مذاهب اهل سنت دست باز نماز خواندن را جایز و صحیح می دانند و ما به عنوان سنت با دستان بسته نماز می خوانیم ولی واجب است اگر این اختلافات و مقابله ها یکی نبود همه می توانستیم با هم با دست باز نماز بخوانیم ما از نظر فقهی هیچ مشکلی نداریم و یا بر روی مهر نماز بخوانیم یا بر روی خاک نماز بخوانیم مشکلی نداریم ولی وقتی اختلاف به وجود می آید می گویند من باید از شیعه جدا شویم این ها کافر هستند من باید مثل کافران نماز بخوانم و شیعه ها می گویند من پشت سر آن ها نماز بخوانم.

 

امام آمد و یک سری خط ها را شکست و گفت این حرف ها چیست بروید با هم نماز بخوانید الان شیعه آمده است و خیلی راحت هر کجا که بخواهد نماز می خواند چون می گوید اشکالی ندارد ولی اهل سنت را آن قدر تحریک کرده اند و گفته اند که پشت سر شیعیان نماز نخوانید که نمازتان باطل می شود چون کسی که نماز می خواند باید به مذهب خودش عمل کند نه طبق نظر من نوعی نماز بخواند اگر این طور باشد شافعی ها نباید پشت سر حنفی ها نماز بخواند این که دیگر در طول نماز است چون آنها در نماز حمد و با بسم الله نمی خوانند ولی ما پشت سر آن ها نماز می خوانیم ولی هم شیعه و هم شافعی می گویند در نماز اگر بسم الله گفته نشود نماز باطل می شود نماز حنفی ها از دید شافعی ها باطل است ولی از دید خودشان خیر. بسیاری از همین موضوعات و اختلافات مربوط به همان دو گروه افراطی استچون دشمن پشت آن ها هست آنقدر سر وصدای آن ها بلند است که اجازه نمی دهند مثلا شیعه بفهمد اهل سنت چیزی که او فکر می کند نیست یا اهل سنت بفهمند که شیعه چیزی که در دنیا و این شبکه ها نشان می دهند نیست شیعه و سنی با هم برادر هستند و حالا در برخی از فروعات اختلاف سلیقه دارند ولی در بسیاری ار مسائل که آن ها می گویند اصلا اختلافی نیست در بحث ولادت پیامبر هم سنی یک عقیده دارد و شیعه، عقیده ای دیگر دارد در شیعه ما از کلینی بالاتر نداریم که می گوید ۱۲ ربیع روز ولادت پیامبر است وگروهی می گویند ۱۷ ربیع روز میلاد است و در اهل سنت هم همین طور است گروهی می گویند ۱۷ ربیع و گروه دیگر هم می گویند ۱۲ ربیع است. باقی از موارد هم این طور است .مثلا در مورد حضرت مهدی که برخی از شیعیان می گویند مهدی مال ما است باید آمد و در مناطق سنی نشین دید که چقدر از نام فرزندانشان را به بهانه تبرک مهدی گذاشته اند و اهل سنت هم حضرت مهدی را هم قبول دارند و معتقدند حضرت مهدی امام و پیشوای دوازدهمشان است چرا که آن ها خلافت را از امامت جدا می دانند مثلا مفتی سوریه در جلسه کنفرانس وحدت در بین علمای ۷۰ کشور اسلامی در دو سال بیان کرده است نه این که من مطرح کرده ام و ایشان گفته فکر می کنید ما ائمه را قبول نداریم این ها از نظر علمی و کمالات معنوی برترند این ها همان انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس… هستند واقعا وقتی ما این حرف ها را به شیعه می گوییم باور نمی کنند این حرف ها را
نه یک انسان عادی می زند بلکه یک مفتی که پیشوای مردم یک کشور و نماینده مردم و یک ملت است این حرف را می زند. تقریب یعنی این که در کنار هم بنشینیم و حرف های همدیگر را بشنویم و متوجه می شویم خیلی با هم فاصله نداریم و باید دانست در این منطقه شیعه با سنی ازدواج می کنند.

 

در نتیجه دشمن تنها راهی که می تواند بهترین سود ببرد ایجاد اختلاف است و تنها راه نجات ما مسلمانان ایجاد وحدت است ،بدانیم هر کسی را که در جهت ایجاد اختلاف قدمی بر می دارد؛ خداوند از او نمی گذرد چون ضربه ای را که این فرد به اسلام و دین و قرآن و مسلمانان می زند ضربه اش از کسی که اسلحه مستقیم به دست گرفته و مقابل اسلام می جنگد بیش تر و بدتر است و کار آن وخیم تر است ادم واقعا متاسف می شود که با این همه مسلمان و ثروت و امکانات سه یا چهار میلون یهود بر جهان اسلام مسلط باشند و همه اموال مسلمانان به دست کافران برسد و نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از جهان اسلام به دست غربیان افتاد تا اقتصادشان با پایین آوردن قیمت نفت توسط یک سری مسلمان بدتر از یهود درست بشود.

 

برای این که به اسلام و مسلمانان ضربه بزنند خودشان رسما اعلام کردند قیمت را پایین آوردند تا ایران ضرر کند آنها حاضر شدند خودشان ۲۰۰ میلیارد دلار ضرر کنند برای اینکه فقط ۱۰ میلیارد دلار ضرر ببیند همه این خطرات و کشتارها به واسطه این سطح فکری پایین افراد است افراد نادانی که فریب خوردند و با اعمال خودشان ضربه بر پیکره جهان اسلام وارد می کنند باید از این رفتار خود دست برداند و ما امیدواریم خدا کمک کند و حداقل یک طرف کوتاه بیاید و توصیه من به شیعیان و سنیانی است که عقل و دین دارند و بر اساس منطق سخن می گویند نه کسانی که خود می دانند و عمدا راه اشتباه می روند چون خواب نیستند که بخواهیم بیدارشان کنیم اما به شیعیانی که در زمین دشمن بازی می کنند و عامل دست مواجب دشمن شدند باید بدانند که این کارشان واقعا به اسلام و مسلمین ضربه می زند و حیات اسلام را به خطر می اندازند.

 

رسا- نظر شما درباره برخی رفتارهای افراطی شیعیان و اهل سنت چیست؟

 

درباره رفتاری مانند قمه زدن من بارها به آن ها گفتم که اگر می خواهید قمه بزنید بروید و در پستوی خانه خود این کار را کنید چرا در میدان می روید و این کار را می کنید و در اینترنت پخش می کنید معلوم است که این رفتار یک توطئه است اگر راست می گویید و اعتقاد دارید و نذر کردید در خفا این کار را انجام دهید نه اینکه در اینترنت پخش کنید یعنی نذر کرده اید با این کار دشمن خدا را شاد کنید می گویند من نذر کردم بلند داد بزنم، می گویم داد و فریاد چرا؟ مگر نذر تو برای خدا نیست برو بنشین تسبیح به دست بگیر و استغفار کن چه نیازی به داد است، جایت امن است که از این رفتارها می کنی ولی آن پاکستانی بیچاره کشته شود پس دروغ می گویی هیچ اعتقادی در کار نیست چون تو با این کارت می خواهی فرد دیگری را به اسلام مشتاق کنی چه کسی با این رفتارها به اسلام گرایش پیدا می کند حال یا در این کار خیلی نفهمی وجود دارد یا اینکه اگر می فهمی دقیقا باید بدانی که در زمین دشمن داری بازی می کنی و برای آن ها کار می کنی با چه کسی لج می کنی با کسی که فتوا داده است که قمه زنی حرام است؟ لج می کنی با کسی که کل جهان اسلام به وجودش افتخار می کند؟ لجبازی می کنی با کسی که در برابر ابر قدرت ها ایستاده است و کسی هم نمی تواند به حرفی بزندو بگوید عیبی دارد؟ در برابر چنین شخصیتی ایستاده ای آیا این عاقلانه است؟ اگر کاری صورت می گرفت که برای این ها تجزیه و تحلیل می کرد و توضیح می داد چون بعضی وقت ها واقعا غفلت است و قران می فرماید یحسبون نوما یعسرون صنعا فکر می کنند کار بزرگ و خوبی کردند ولی کارشان خلاف است منافقان هم به این صورت کار می کنند.

 

امام خمینی بعضی از وقت ها مبحثی را بیان می فرمود بعضی از چیزهای کوچک که گاهی هم به چشم نمی آید اثرات تخریبی بزرگی دارد امام نقل می کرد در زمان جنگ عثمانی که جنگ، بین ایران و عثمانی ها در گرفته بود دیدند آقایی رو به روی سفارت عثمانی می آید هر روز آن جا روضه حضرت زهرا می خواند بعدا از او پرسیدند اقا چرا این جا وسط خیابان روضه می خوانی گفته بود فردی بانی شده است و نذر کرده است که هر روز من این جا روضه حضرت زهرا را به صورت کامل بخوانم و من هم پولی می گیرم و میام اینجا می خوانم از او پرسیدند آن شخص کیست مرد گفت فردا صبح به این جا می آید و شما می توانید او را ببینید، فردا صبح زمانی که آن مرد بانی آمد از او پرسیدند چرا شما نذر کردید که هر روز صبح این جا روضه حضرت زهرا خوانده شود فرد گفت نمی دانم یک مردی به من پولی می دهد من هم یک سوم پول را به این مرد می دهم و باقی را خودم بر می دارم وقتی نفر سوم را گرفتند همین طور گفتند تا این که ما به واسطه پنجم رسیدیم و متوجه شدیم سفارت انگلیس پشت این قضیه است با ۵ واسطه آن فرد اخر فکر می کرد کار خوبی می کند ولی می بینید چه اثر تخریبی داشت و در جنگ بین ایران و عثمانی چقدر تعداد کشته ها زیاد بود.

 

بنابراین با کار یک نفر و روضه خواندن هر روز او با این که آن فرد فکر می کرده کار خوبی انجام می دهد ولی با
گزارش دادن روضه خوانی هر روز ان مرد توسط ماموران به حاکم عثمانی باعث تحریک حاکم عثمانی شدند و او هم تصمیم به جنگ می گیرد و بعد علاوه بر تخریب ها و کشتارهای زیادی که در منطقه انجام می دهد باعث می شود شیعیان منطقه به ناچار شافعی مذهب شوند؛ بنابر این بعد گذشت مدت ها اثر تخریبی آن عمل فرد نمایان شده است.

 

زمانی از آقای نقوی در پاکستان که عضو عالی شورای تقریب مذاهب هستند من در مورد همین قضیه از ایشان سوال کردم و ایشان گفتند بلای جان ما همین افراد سبک مغز و محفل های این چنینیی و بیوتی است که هزینه های هنگفتی برای آن ها خرج می کنند آن ها افرادی را در کاظمین و کربلا و چه در پاکستان و قم این گونه تند تربیت می کنند و می فرستند در بین اهل سنت افراطی و سپس تعلیمات خود را پیاده می کنند و باعث می شوند تعداد زیادی از شیعیان آن جا کشته شوند و چقدر بمب گذاری می شود وقتی ریشه یابی می کنید و به اصل قضیه می رسید می بینید که یک فرد تربیت شده آنها می رود کار نا به جا، فحش و توهینی نسبت به اهل سنت آن منطقه انجام می دهد و فردی سنی از میان آن ها به قصد تلافی یک مسجد شیعیان را منفجر می کند. این برنامه ها هر روز اتفاق می افتد از آن طرف هم آمریکا گروه هایی را مانند طالبان تربیت می کند و بعد از آن القاعده، النصره و سپس داعش را ایجاد می کند یعنی وقتی این طرز فکر با این نوع نگاه تربیت شود چه عالم دینی باشد و چه فرد بی سواد این گونه تخریب گر می شود و هیچ فایده ای برای اسلام ندارد و ضرر آن بسیار افزون تر است.

 

ببینید خداوند با چه بیانی می فرماید که واعتصموا بحبل الله جمیعا(حبل الله همان قران و پیامبر ) است و لا تفرقوا و نباید تفرقه کنند چون شما مسلمانان با هم برادر هستید جالب بعضی از افراد غرض ورز و نفهم بیان می کنند که مگر می شود شیعه با سنی برادر باشد؟ من در جواب به او گفتم باید شما قرآن بخوانید بله خدا گفته با هم برادر هستند او می گفت چگونه فقط شیعه ها با هم برادر هستند و اهل سنت با هم ولی شیعه و سنی در مقابل هم هستند من به او گفتم خداوند می گوید مسلمانان با هم برادر هستند با طرز فکر این آقا داعش فقط خود را مسلمان می داند و تکفیری هم همین طور چون که اصلا آن ها قرآن نخوانده اند و در آیات او تدبر نکرده اند این وظیفه ما است که آیات قرآن را بیان کنیم برجسته کنیم یاد آوری و تبیین کنیم به جای تفکر در قرآن فقط با هم درگیر می شوند و کشتار راه می اندازند قرآن می گویدمحمد رسول الله اشداه علی الکفار حتی پیامبر منافقینی را که می شناخت، منافقینی که بدتر از کفار هستند. می گفت با آنها کاری نداشته باشید تا بین مسلمانان اختلاف نیافتد و با آنها مدارا می کرد و به آنها مدام نمی گفت که تو کافر هستنی و تو را باید کشت با این که منافقین توطئه قتل پیامبر را برنامه ریزی کردند این رفتار پیامبر و تحمل کفار بیان از این موضوع دارد که هدف اصلی پیامبر ایجاد و حفظ وحدت در بین مسلمان بوده است حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود و حضرت علی بار ها فرمودند من چندین سال سکوت کردم برای این که بین امت اسلامی اختلاف نیافتد این مساله مهمی است حضرت علی با آن همه قدرت و شجاعت و دلاوری که داشتند و در خیبر را شکستند فقط به خاطر حفظ وحدت امت اسلامی سالیان طولانی سکوت کردند هر کسی که احساس می کند پیرو علی است باید این نکته را رعایت کند که وحدت مسلمانان امری ضروری و واجب است و مانند حکایت ادعای زن در مادری کودک است که حضرت علی گفت کودک را از وسط بکشید تا نصف شود مادر واقعی کودک که دلسوز کودک بود پشیمان شد پس اگر ما مسلمانیم باید بیش از دیگران دلسوز اسلام و وحدت جهان اسلام باشیم؛ چون بقای اسلام در وحدت است یک سری افراد به ظاهر دلسوز اسلام این همه پول را از کجا آورده اند که برای ایجاد اختلاف در بین امت اسلامی هزینه می کنند چرا بزرگان و ائمه دین این همه مال و ثروت نداشتند از کجا این پول ها را آورده اید؟چه کسانی به تو این همه بودجه و ثروت می دهند؟ در کشور های معاند اسلام این همه پول در کجاها ریخته شده است که شبکه های ماهواره ای تاسیس می کنند و برای تخریب اسلام هزینه می کنند زمانی که سوال می کنید جواب می دهند ما نمیدانیم از کجا می آورند و کاری هم نداریم ما فقط برای عزاداری امام حسین(ع) کار می کنیم، شما چه کاری جز از بین بردن آبروی امام حسین می کنید کجا هدف امام حسین این کارها و گفتار هایی است که شما می کنید و امام حسین کی گفته است بدن خود را مجروح و زخمی و سوراخ سوراخ کنید به جای این کارها بروید و دادتان را بر سر یهودیان بزنید ایا حاضری یک قطره از خونتان را در راه جنگ با یهودیان بدهید، نه معلوم است که حاضر نمی شوند این ادمی که دم از امام حسین می زند حتی حاضر نیست به خاطر امام حسین برود و یک مسلمان را نجات دهد یا برود و جلوی یک منکری را بگیرد حاضر نیست چون می ترسد کسی که این راه را انتخاب کند و اخر عمر هم عاقبت به خیر نمی شود و به درک واصل می شود. خدا ان شاالله کمک کند به همه تا آن چه را خدا و پیامبر و دین اسلام می خواهد برقرار شود خیلی ممنون از حضور شما

 

منبع : رسا