وحدت جهان اسلام؛ چشم انداز آینده

_______________________________

کتاب «وحدت جهان اسلام؛ چشم‌انداز آينده» توسط يحيي رحیم صفوي با انگيزه‌ي فهم، تبيين و توليد محتوا در خصوص وحدت جهان اسلام نوشته شده است.
در کتاب وحدت «جهان اسلام»، تقویت انترناسیونالیسم اسلامی در سایه پذیرش واحدهای ملی مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع زمینه را برای تعالی بخشی به الگویی واقعگرا- عملگرا از ایستار وحدت جهان اسلام فراهم می آورد.
اين كتاب نتيجه‌ي تلاشي نظري و تا حدي كاربردي در زمينه‌ي تحقق آرمان وحدت كشورهاي اسلامي بوده كه انگيزه‌ي اصلي تأليف آن فهم، تبيين و توليد محتوا در خصوص وحدت جهان اسلام است. كتاب حاضر از چهار فصل و در ۴۰۰ صفحه تشكيل شده است. فصل اول به مباحث نظري در خصوص وحدت جهان اسلام و انواع آن و نيز ريشه‌يابي و شكل‌گيري اختلافات در جهان اسلام اختصاص يافته است. در فصل دوم قلمرو موضوعي و مفهومي جهان اسلام از رويكردهاي مختلف مورد بررسي قرار مي‌گيرد و با بررسي عوامل توانمندساز جهان اسلام براي دستيابي به وحدت پايان مي‌يابد. در فصل سوم ضمن بررسي مباني مفهومي همگرايي، عوامل مؤثر در همگرايي و واگرايي جهان اسلام مورد بررسي قرار گرفته است، و سرانجام در فصل پایانی، با اتكا به مطالعات نظري انجام‌شده در فصل‌هاي پیشین و نيز دانش آينده‌انديشي در چارچوب مدل ادراكي پيشنهاد شده، آينده‌هاي پيش روي جهان اسلام مورد كاوش و بررسي قرار مي‌گيرد.
این کتاب توسط موسسه «آينده پژوهي جهان اسلام» منتشر شده است.