وحدت جامعه اسلامی حادثه بزرگی در جهان کنونی است

آیت الله محسن اراکی ظهرروز سه شنبه در نشست صمیمانه سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور… با دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دبیر مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) به ایراد سخن در رابطه با مسائل مختلف جهان اسلام پرداخت.

آیت الله اراکی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون دیپلماسی وحدت و نقش این استراتژی در جهان اسلام اظهار داشت: این مأموریت پیوند کار مجمع تقریب با نمایندگان در خارج از کشور را مستحکم تر می کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما بدون همکاری بزرگواران در دیپلماسی خارج از کشور نمی توانیم از انجام وظیفه خود به خوبی برآئیم. لذا از همه عزیزان می خواهیم بر همکاری خود با مجمع تقریب بیفزایند.

آیت الله اراکی با اشاره به چالشهای فراروی جهان اسلام تصریح کرد: اگر در جامعه اسلامی اتفاقات تلخی بر خلاف جهت تقریب رخ می دهد، اما موج جدیدی را برای تقریب ایجاد می کند. لذا اگر بتوانیم به خوبی از این تحولات استفاده کنیم می توانیم این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

دبیركل مجمع تقریب در ادامه با اشاره به فعالیتها و اقدامات این مجمع در بسط و گسترش فرهنگ تقریب در جهان اسلام، خاطرنشان كرد: مجمع تقریب فعالیتهای خود را در ۳ فاز تعریف كرده و انجام می دهد تئوری سازی تقریب، گفتمان سازی تقریب و اقدامات عملیاتی و میدانی پروژه‌های تقریب.

وی افزود: ما در بخش نخست که تئوری سازی تقریب است اقدامات بسیار شایسته ای انجام داده‌ایم. ما همچنین در بخش گفتمان سازی تلاش کرده‌ایم که گفتمان تقریب را در سراسر جهان گسترش دهیم و امروز در این راستا در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله عربستان و غیر اسلامی بگونه‌ای شاهد تاسیس موسسات و مراکز گفت‌وگویی میان مذاهب مختلف هستیم؛ در بخش عملياتی نيز دانشگاه، كنفرانس وحدت و كميته های تخصصی از جمله فعاليتها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به بحران سوریه، بیان داشت: ما تلاش کرده‌ایم که در کشور سوریه به گونه‌ای علمای مسلمان اعم از معارضان با دولت و همپیمانان دولت را در کنار یکدیگر جمع کنیم و امیدواریم که بتوانیم در همین راستا و طی ماه‌های آینده یک گردهمایی با حضور علمای معارض و مبارز سوریه، در کشور برگزار کنیم.

دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این كه در تلاش هستیم تا بتوانیم نشستی در راستای گفت‌وگوی میان مذاهب با حضور علمایی از کشورهای مختلف برگزار کنیم، اظهار داشت: مهمترین برنامه‌ی مجمع تقریب مذاهب نیز تشکیل نخستین اجتماع گفت‌وگویی میان مذاهب می باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ساختار تشكیلاتی مجمع تقریب، تصریح نمود: مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در حال حاضر از ۲۵۸ عضو خارجی و ۱۶۰ عضو داخلی تشکیل شده است؛ این مجمع دارای یک شورای عالی است که این شورا دبیر کل را برای انتخاب به مقام معظم رهبری معرفی می‌کند؛ مجمع عمومی این مجمع هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری نخستین گردهمایی علمای شیعه و سنی حامی مقاومت در آینده نزدیك خبر داد و گفت: کمتر از یک ماه دیگر این گردهمایی برگزار می شود و در آن اتحادیه‌ی علمای حامی مقاومت تشکیل خواهد شد.

دبیركل مجمع تقریب به بخشی از پروژه های تقریبی مجمع اشاره کرد و گفت: تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی، كمیته مساعی حمیده، تشكیل اتحادیه های اسلامی از جمله اتحادیه بازرگانان جهان اسلام و اساتید دانشگاههای اسلامی، كنفرانس وحدت اسلامی و مركز گفتگوی مذاهب و پژوهشگاه تقریب در قم از جمله این پروژه هاست.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی كنفرانس وحدت امسال، خاطرنشان كرد: در كنفرانس امسال قرار است اتحادیه های تشكیل شده در نشستهای مشترك شركت كرده و كنفرانس امسال تخصصی تر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد.

آیت الله اراكی در بخش دیگری از سخنان خود برپایی نماز جماعت میان مسلمین جهان را مهم برشمرد و تاكید كرد: نماز جماعت اساس کار تقریب است و ما باید تلاش کنیم که با اقدامات خود بحث نماز جماعت و نمازهای وحدت را که از ابتدای انقلاب از سوی امام راحل مطرح و از سوی مقام معظم رهبری پیگیری شد به شکل مناسبی بازسازی شود.

مرجع:تنا