نقص اخلاقی بزرگترین عامل افراط گرایی است

 

 

 

 

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: افراط ‌گرایی، مخصوص جوامع اسلامی و مسیحی نیست و نقص اخلاقی بزرگترین عاملی است که انسان را افراط‌گرا می‌سازد.

 

 

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالي) در امور جهان اسلام، در پنجمين دور گفت‌وگوي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌ها با كنفرانس اسقفان سوئيس، اظهار كرد: افراط‌گرایی، مخصوص جوامع اسلامی و مسیحی نیست، بلکه در هر جامعه‌ای باید به دنبال عوامل رشد آن باشیم. من معتقدم که نقص اخلاقی بزرگترین عاملی است که انسان را افراط‌گرا می‌سازد.

 

آیت‌الله تسخیری با اشاره به تکبر در متون دینی و تاریخی گفت: طلب تکبر بر سه مرحله است؛ تکبر بر الله، تکبر بر انبیاء و تکبر بر خلق. انسان اگر خود و خدای خویش را بشناسد، به سمت تکبر و استکبار و افراط حرکت نخواهد کرد.

 

مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالي) در امور جهان اسلام تأكيد كرد: معتقدم در همه جوامع، بزرگترین عوامل حرکت به سوی رادیکالیسم همین عامل نشناختن خود است و بزرگترین نقص حقوق بشر انسانی این است که حقوق انسان را بیان کنیم اما تکالیفی که بر عهده انسان است را مطرح نکنیم.

 

وي در پايان سخنان خود، يادآور شد: امیدوارم که ما روحانیون بتوانیم حقیقت «الله» را در انسان‌ها متجلی کنیم؛ چراکه ما انسان‌ها بدون «الله» وجودی نداریم. اگر ما خودمان دیگران و «الله» را خوب بشناسیم به هیچ وجه به سمت رادیکالیسم حرکت نمی‌کنیم.

 

پنجمين دور گفت‌وگوي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كنفرانس اسقفان سوئيس با عنوان «‌زمینه‌های افراط‌گرایی و رادیکالیسم در جوامع اسلامی و جوامع مسیحی ـ چالش‌ها و راهکارها»، دیروز (۵ شهریور) به رياست ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با حضور اسقف آلن دی رائمی، رئيس كنفرانس اسقفان سوئيس، اسقف لوزان، ژنو و فرايبورگ و مسئول گفت‌وگوي بين فرهنگي و بين‌الادياني اين كشور، اروین تانر، دبیرکل کنفرانس اسقفان سوئیس، اعضای کنفرانس اسقفان سوئیس و اندیشمندان مسلمان و مسیحی، برگزار شد.