نقش کلیدی و غیرقابل انکار علمای اسلامی در مواجهۀ مطلوب و موثر با پدیدۀ شوم تکفیر

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی در نشست جامعۀ روحانیت شهرستان محمود آباد استان مازندران و در اجتماع بزرگ علما و مبلّغان این شهر با تبیین مهمترین مسائل منطقه ای، لزوم وحدت و اتحاد میان جوامع اسلامی و علمای اسلام را خواستار شد و اظهار داشت: نقش کلیدی علمای اسلامی در مواجهۀ مطلوب و موثر با پدیدۀ شوم تکفیر غیر قابل انکار است.

استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم با تاکید بر رسالت خطیر روحانیون و مبلغان در ایام ماه مبارک رمضان و در تبیین ماهیت فکری تروریستهای تکفیری به ویژه داعش افزود: ضرورت شناخت دقیق ماهیت فکری داعش در وهلۀ نخست برای قاطبۀ علما وروحانیون معزز امری ضروری است، زیرا ضعف شناخت از گروه های تکفیری به ویژه ماهیت فکری داعش ما را به برداشت های سطحی و غیر واقعی رهنمون خواهد ساخت.

ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به رواج گستردۀ انتشار کتب ضد شیعی در برخی کشورهای منطقه و حتی جوامع غربی اظهارداشت: کتابهایی که علیه معارف ناب شیعی و در سطح وسیع جغرافیای انسانی توزیع می شود، غالباً در مراکز و دانشگاه های غربی با عنوان بحث اسلام شناسی به بسیاری ازدانشجویان مسلمان و غیر مسلمان و حتی نومسلمانان غربی ارائه می شود.

دکتر مختاری درتشریح این مسأله گفت: در برخی مراکز آکادمیک و دانشگاهی در غرب حلقه هایی مطالعاتی تحت عنوان مباحث اسلام شناسی و با اعلام فراخوان عمومی شکل داده اند که باجذب مسلمانانی از قطر، ترکیه، عربستان،مصر و دیگر کشورها اسلامی وجوامع غربی مقولۀ شیعه هراسی و شیعه ستیزی را در آن مراکز کلید زده اند، که در نهایت مقدمات حضور چنین افرادی در قالب تروریست برای حضور در گروه های تکفیری به ویژه داعش در عراق و سوریه فراهم شده است.

وی افزود: تروریست سازی برای نابودی جبهۀ مقاومت در منطقه ازجمله اهداف سازمان دهی شده و تشکیلاتی غرب در مقابلۀ همه جانبه با انقلاب اسلامی ایران است.

دکتر مختاری تصریح کرد: بی شک برخی تروریست های تکفیری درعراق و سوریه محصول فکری برخی مراکز و دانشگاه های غربی در القاء تفکرات افراطی و تکفیری و تدوام راهبرد شیعه هراسی است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در بخش دیگری از سخنان مهم خود به برگزاری نمازجمعه در برخی دانشگاه های غربی
اشاره نمود و تصریح کرد: درطول مدت تحصیلم درغرب، به عینه شاهد برپایی نمازجمعه از جنس اسلام سکولار و اسلام تکفیری در برخی دانشگاههای مهم غرب بودم که خطبه های گزینشی، ترویج تفکرات افراطی و سلفی و شیعه هراسی ازجمله راهبردهایی موجود در اینگونه برنامه ها است که غرب با شعار آزادی مکاتب اما با هدف ایجاد تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمانان به کار گرفته است.

وی همچنین با تأکید بر حفظ وحدت اسلامی، نفوذ روزافزون پدیدۀ شوم تکفیر را در برخی کشورهای اسلامی یادآور شد و شیعه ستیزی را از جمله تبعات و پیامدهای این مسألۀ خطرناک عنوان و تصریح کرد؛ متأسفانه در برخی کشورهای اسلامی همچون اندونزی به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور در جهان اسلام، شاهد نفوذ وهابیت و انتشار کتابهایی با تیراژگستردۀ پنج میلیون نسخه در سطح فضای دانشگاهی این کشورهستیم که این امر پیامدهای جبران ناپذیری را برای همگرایی ملت های مسلمان به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دکترمختاری در عین حال تأکیدکرد: لیکن واقعیات موجود در کشورهای اسلامی به علت وجود حبّ اهل بیت(ع) در میان مسلمانان و با هوشیاری علمای بزرگ اسلامی بر خلاف خواسته های قدرت های استکباری و دولت های وابستۀ به آمریکا و گروه های تکفیری رقم خواهد خورد.

دکتر مختاری در خاتمه با اشاره به رویکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تقویت روزافزون وحدت و همگرایی بین علمای اسلامی خاطرنشان کرد: دعوت از علمای سرشناس و فرهیختۀ اسلامی از اقصی نقاط جهان برای انجام سفرهای تقریبی و تعاملات میان فرهنگی و میان دینی از جمله شاخصه های راهبردی در این نهاد مهم تقریبی است، که با تحقق این مهم دشمنان اسلام و قرآن خلع سلاح خواهند شد و تقویت وحدت و اتحاد میان نخبگان و فرهیختگان امت اسلامی و آحاد مسلمانان به منصۀ ظهور خواهد رسید.