نفی شریعت، توهم و خیال پردازی و عقل گریزی از ویژگی های عرفانهای کاذب است

 

 

 

 

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر دوشنبه در ادامه همایش عرفان های نوظهور و منسوخ در بیرجند درسخنانی ویژگی های عرفان اسلامی را تشریح کرد و به سوالات حاضران پاسخ گفت.

در این همایش که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از ائمه جمعه و جماعات استان خراسان جنوبی حضور داشتند دکتر مختاری عبادت ؛ عقلانی بودن، شریعت گرایی ،توازن بین دنیا و آخرت را از جمله ویژگی های عرفان اسلامی برشمرد.

دکتر مختاری افزود عبادت توحید و محبت به انسان کامل و اقدام عملی به سنت و سیره اولیای است که دین را محور حرکت سیرالهی خودش قرار می دهد.

وی با تشریح ویژگی شریعت گرایی افزود: سلوک عرفانی منهای التزام عملی به شریعت مثمر ثمر نیست و از این رو اسقاط تکلیف نه تنها در هیچ مرتبه ای از مراتب معنوی اعتبار ندارد بکه تکلیف بیشتر می شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه سلوک و سیر عرفانی با انجام واجبات و ترک محرمات آغاز می شود تصریح کرد: هرچه رابطه انسان با خدا عمیق تر شود وصول به مقامات معنوی امکان پذیرتر خواهد بود.

مدیر موسسه بین المللی عروه الوثقی  عقلانی بودن را دیگر ویژگی عرفان اسلامی برشمرد و افزود: عرفان حقیقی مخالف با عقلانیت نیست بلکه برای آن اصالت و اهمیت قائل است، به بهانه شهود و عرفان نمی توان از برهان و استدلال گریخت. معرفت شهودی در طول معرفت عقلانی و برهانی است نه در عرض آن.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: توازن بین دنیا و آخرت از خصائص مهم عرفان اسلامی است. از منظر اهل بیت دنیا و آخرت با یکدیگر ضدیت ندارند بلکه دنیا وسیله ای برای عروج و ارتقای معنوی است.

دکتر مختاری در ادامه با معرفی عرفان های نوظهور ، تسهیل، تسامح و تکثرگرایی را ازجمله ویژگی های این عرفان بیان کرد و افزود مدعیان چنین عرفانی به دنبال کشف حقیقت نیستند و نمی خواهند بدانند که کدام دین و آیین معنوی کاملتر و مطلوب تر است بلکه هرچه را که مایه آرامش بیشتر انسان باشد، دین می نامند و به این جهت آنچه تبدیل به حقیقت می شود تحیر و تردید در ظلمات است نه حرکت به سوی نور و حقیقت.

وی ادامه داد: محور این معنویتهای دروغین انسان خود بنیادی است که درتلاش است به کمک عرفان های ساختگی و فاقد هویت پابرجا بماند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نفی شریعت و توهم و خیال پردازی و نیز عقل گریزی را از دیگر ویژگی های عرفانهای کاذب و منسوخ معرفی کردو  سپس به سوالات حاضران پاسخ گفت.