نشست های علمی

 

برگزاری نشست علمی با حضور شیخ عبدالرحمن باه در پژوهشگاه مطالعات تقریبی

نشست علمی “بررسی وحدت مسلمانان در کشور سنگال ” با حضور شیخ عبدالرحمن باه امام جمعه بزرگ ترين مسجد شیعیان شهر داکا سه شنبه ۱۷ شهریور در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد .

 

«شيخ عبد الرحمن باه» امام جمعه و جماعت بزرگ ترين مسجد شیعیان شهر داکا (مسجد درویش) رئیس جمعیت مبارزه با فقر و جهل در سنگال است که به مدت ۱۲ سال در امریکا به تبلیغ علوم دینی پرداخته است .
وی از مدافعان جدی فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی در سنگال بوده و اولین طلبه سنگالی است که قبل از انقلاب به ایران آمده و حتی در جبهه های نبرد هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران بر علیه رژیم بعث جنگیده است .
در این نشست که به همت حجت الاسلام والمسلیمین مدنی نژاد مدیر گروه حوارالاسلامی برگزار شد مدیران گروه های پژوهشگاه مطالعات تقریبی و چند تن از پژوهشگران حضور داشتند .
در ادامه این نشست رئیس جمعیت مبارزه با فقر و جهل در سنگال به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ داد .

بافت مذهبی در کشور سنگال چگونه است ؟

جمعت سنگال حدود ۱۴ میلیون و نزدیک به ۹۵درصد مردم سنگال مسلمان و صوفی مذهب هستند و به زبان فولانی و ولف صحبت می کنند .با توجه به اینکه حدود ۱۴۰ هزار نفر یعنی ۱ درصد مردم سنگال شیعه هستند , حکومت لایک سنگال شیعه را هم به رسمیت شناخته است . 
اما خطر اصلی نفوذ وهابیت در حکومت سنگال است .وهابیت با کمک های مالی به حکومت و ایجاد شبکه های ماهواره ای و چاپ کتاب های مورد نظر سعی در القای افکار خود دارد .
باید به صورت ویژه در کشورهای افریقایی سرمایه گذاری شود این کشورها پتانسیل فراوانی برای کار دارند .
فعالیت سفارت خانه ایران در کشورهای افریقایی هم مهم است .باید از نیروهایی استفاده شود که به ظرافت های کارهای تقریبی آشنایی داشته باشند .

 

با توجه به نزدیکی به زمان برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی , شما این کنفرانس ها را تا چه حد برای ایجاد وحدت جهان اسلام مفید می دانید؟

 

کنفرانس ها و نشست های تقریبی فی نفسه مفید هستند اما باید راهکاری ایجاد کرد که تئوری هایی که در کنفرانس وحدت بررسی می شود عملیاتی و کاربردی شود . 
به عبارت دیگر صرف سخنرانی و دعوت تکراری از مهمانان و جلسات فراوان نمی توان به وحدت واقعی رسید .
آیت الله تسخیری چند بار به سنگال آمدند و دیدارهای خوبی با مشایخ و مردم سنگال برگزار کردند که نتایج مفیدی هم به همراه داشت .

نظر شما در مورد فعالیت هایی که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می تواند انجام دهد چیست ؟

 

با توجه به حکومت لاییک سنگال هیچ مذهبی محدودیت برای فعالیت های خود نخواهد داشت این یعنی سنگال بستر مناسبی برای فعالیت های تقریبی دارد , مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید مانند جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی رسمی در سنگال ایجاد کند و علاوه بر فعالیت های فرهنگی با ایجاد نهادهای خدماتی , درمانی , علمی و …. به اهداف خود جامه عمل بپوشاند .
لازم بذکراست برخی کارها ، تشریفاتی است و حضور افرادی خارج از کشور چندان تاثیری در فعالیتهای فرهنگی و مذهبی ندارد بلکه باید افراد صاحب نفوذ در همان کشور را یافت و ارتباط برقرار کرد که کشورسنگال هم از این امر مستثنی نیست.

آیا داعش در سنگال فعالیت دارند ؟

صوفیان در سنگال اجازه فعالیت به داعش را نمی دهند اما همان بستر آماده که به آن اشاره شد و هم اکنون مورد استفاده وهابیت قرار گرفته ممکن است روزی مورد استفاده داعش قرار گیرد .
آیا در آنجا شبهاتی بین شیعه و سنی وجود دارد ؟

شبهاتی در حد همان شبهات معمول بین شیعه و سنی وجود دارد که البته وظیفه علما پاسخ صحیح به شبهات است .از طرفی وهابیت اعلام کرده که با صوفیان همراه هستند و شیعه دشمن مشترک ماست که این موضوع فعالیت بیشتر نهادهای تقریبی را در این زمینه می طلبد .

 

جلسه ای امروز پژوهشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

جلسه ی خوبی بود ، این جلسات جهت تبادل افکار و آراء بسیار مفید است و باید دائم برگزار شود .لازم بذکراست این جلسات باید بعنوان نقشه ی راه قرار گیرد و مباحث ،عملیاتی شود. زمان ، زمان عمل است و نیاز به سرعت بیشتری داریم.