نشست تخصصی امت واحده اسلامی با تأکید بر ضرورت وحدت در جوامع اسلامی برگزار شد

 

 

 

 

نشست تخصصی امت واحده اسلامی از سری نشست های اولین اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام، با حضور جمعی از اندیشمندان تقریبی ایران اسلامی در تهران برگزار شد.

 

 

نشست تخصصی امت واحده اسلامی از سری نشست های اولین اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام، صبح امروز به ریاست حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی و با حضور دکتر محمد عباسی، دکتر عزیزی، شیخ خلیل افرا و دکتر طوبی کرمانی برگزار شد.

 

در ابتدای نشست، شیخ خلیل افرا، از علمای اهل سنت جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه واژه “امت واحده” یک واژه قرآنی است که به همراه واژه “امت” بیش از ۶۵ بار در قرآن کریم به کار رفته است، گفت: خداوند برای این امت توصیفات متعددی ذکر کرده است که از جمله می توان به این اوصاف اشاره کرد: میانه رو بودن این امت (وحعلناکم امة وسطا…) و خیریت امت واحده (کنتم خیر امة …).

 

وی با ابراز تأسف از اینکه امت واحده قدر این امتیازات را نمی دانند، خاطرنشان کرد: متأسفانه امت واحده روز به روز بین غلات و مقصرین قرار می گیرند و یکدیگر را تکفیر می کنند. در صورتی که در همه کتاب های قدیم و جدید اهل سنت آمده است که “ما اهل قبله را تکفیر نمی کنیم”. لذا همه پیروان شیعه ، سنی، زیدی، حنفی، حنبلی و … نباید تکفیر شوند زیرا تکفیر حرام است.

 

این عالم اهل سنت تأکید کرد: امت واحده به وسیله توحید کلمه و کلمه توحید به سوی خداوند عزوجل نزدیک می شود اما متأسفانه این امت به جای پرداختن به مشترکات، به فروعات جزئی می پردازد و اختلافات افزایش می یابد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه در کتاب های اهل سنت مطالب بسیاری در فضایل اهل بیت (ع) وجود دارد تأکید کرد: ما می توانیم از احادیث متنوعی که درباره فضایل اهل بیت (ع) در کتب حدیثی اهل سنت وجود دارد برای استنباط بسیاری از احکام فقه مذاهب اربعه اهل سنت  استفاده کنیم و نقاط مشترک را مد نظر قرار دهیم تا وحدت اسلامی به طور واقعی محقق شود.

 

دکتر محمد عباسی، از دیگر اعضای این نشست نیز خاطر نشان کرد: با اینکه اجتماعی بودن از خصائص مهم بشریت است، اما در طول تاریخ بشر شاهد جنگ و اختلافات متعددی هستیم و این به دلیل خطای گفتمانی در شکل گیری ساختار اجتماعات دینی است.

 

وی افزود: این انحراف موجب شده است که جوامع با وجود اینکه از لحاظ علم و تکنولوژی رشد و پیشرفت یافته اند اما به سمت تعالی و معنویت پیش نرفته اند. لذا اگر قرار باشد امت واحده شکل بگیرد، باید در جامعه تعاون و همراهی دو طرفه وجود داشته باشد.

 

دکتر عباسی یکی از موارد کمک کننده به این موضوع را مجموعه های نخبگانی و مراجع اجتماعی مانند این همایش دانست و خاطر نشان کرد: ما از وجود جوانان و چهره های ورزشی، علمی و فرهیخته می توانیم در این راستا بسیار کمک بگیریم و این مراجع جزء مراجع مؤثری هستند که می توانند به شکل گیری امت واحده کمک کنند.

 

دکتر طوبی کرمانی هم با تأکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند انکار کند که امت واحده اسلامی یک امت سیستمی برای حیات طیبه در جهان اسلام است، افزود: در آیات و روایات و همه فرمایشات بزرگان در طول تاریخ به خصوص از زمان شیخ شلتوت، آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای بر وحدت امت اسلامی تأکید شده است.

 

وی همچنین به شکل گیری اتحادیه جهانی زنان مسلمان به دستور آیت الله اراکی اشاره کرد و گفت: نتیجه عملی فعالیت های این اتحادیه، این بوده است که در حال حاضر در سراسر جهان، چه کشورهای اسلامی و چه غیر اسلامی، روز میلاد حضرت زهرا (س) به عنوان روز زن اعلام شده است و این یکی از برکات این اتحادیه است.

 

دکتر کرمانی همچنین از دغدغه بانوان اهل سنت یاد کرد که این بانوان تقاضا دارند کارگاه آموزشی برای یکی شدن گفتمان مسلمانان جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شود.

 

دکتر عزیزی نیز طی سخنانی محور وحدت در امت واحده را توحید، نبوت و امامت عنوان کرد و با اشاره به برکات اتحاد در امت اسلامی گفت: از برکات اتحاد می توان اخوت و برادری، عدل، آزادی واقعی، امنیت، قدرت، نفی سبیل، نفی حکومت طاغوت، صلح و آرامش، دوری از شیطان و شکست او، اخلاق و تحکم الهی را نام برد.

 

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: کانون وحدت ولایت فقیه است و حضرت آیت الله خامنه ای، پرچمدار امت در جها
ن اسلام است که ان شاء الله بتوانیم از برکات آن استفاده کنیم.

 

در پایان این نشست نیز حجت الاسلام ابوترابی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین آرمان های پیامبر اعظم (ص) وحدت امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از تنگناها با قدرت عبور کنیم، باید در کنار صبر فردی، آراسته به صبر جمعی بشویم و به یک امت هماهنگ تبدیل شویم.

 

وی تأکید کرد: اگر در این عصر، اسلام در اقتدار است، به دلیل شکل گیری امت واحده در کنار رهبری برآمده از دانش، فقاهت، امامت و اقتدار است و امروز باید حول رهبری که نقش کلیدی برای امت اسلامی ایفا می کنند، اجتماع را معنای دیگری ببخشیم.

 

اوترابی همچنین تأکید کرد: در این زمان ایران پرچمدار وحدت است و جامعه اهل سنت و شیعیان در کنار یکدیگر هستند و در همه عرصه ها در کنار یکدیگر قرار دارند.

 

تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی (تنا)