مراسم معارفه ریاست جدید پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد / تصاویر

 
 

 

 

رئیس جدید پژوهشگاه مطالعات تقریبی ظهر روز دوشنبه ۱۸ بهمن طی مراسمی با حضور آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قم معرفی شد.

 

 

مراسم معرفی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نبویان به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه مطالعات تقریبی و تودیع حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدحسین مختاری رئیس سابق این پژوهشگاه ظهر روز دوشنبه با حضور آیت‌الله “محسن اراکی” دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

 

آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات تقریبی رسالت‌های بزرگی را بر عهده دارد، اظهار کرد: تاکنون در این پژوهشگاه برای تقویت آموزه‌های فرهنگ دینی عملکردهای مطلوبی دنبال شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه مطالعات تقریبی در عرصه‌های مختلف دارای کارنامه درخشانی است، عنوان کرد: امیدواریم با حضور حجت‌الاسلام مختاری در دانشگاه مذاهب اسلامی و حضور حجت‌الاسلام نبویان در پژوهشگاه مطالعات تقریبی شاهد تحول‌های جدیدی در این مجموعه‌ها باشیم.

 

آیت الله اراکی یادآور شد: در عرصه پژوهش باید بتوانیم در ابعاد مختلف دینی نیازهای جامعه را به شیوه مطلوبی دنبال کنیم چراکه آموزه‌های مورد نیاز برای رفع مشکلات جامعه بشری از منابع دینی قابل استخراج است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: هیچ مسلمانی با ایستادگی مقابل دشمنان حضرت محمد(ص) مخالف نیست اما باید این اصل به شیوه مطلوبی در عرصه عمل به نمایش گذاشته شود.

 

وی بر تدوین فقه مورد نیاز جامعه تاکید کرد و گفت: رساله عملی مورد نیاز جامعه باید ارائه شود اما در راستای تحقق این هدف نیازمند یک علم جامع در حوزه کلام هستیم؛ فعالیت‌های پژوهشی در حوزه تقریب مذاهب اسلامی باید ادامه پیدا کند چراکه در این حوزه نیازهای مشخصی قابل احساس است.

 

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه باید برای علوم مختلف، گروه‌های علمی تخصصی داشته باشیم، عنوان کرد: پژوهشگاه باید به مرجعیت علوم اسلامی مقارن تبدیل شود و در میان دانشگاه‌های جهان اسلام آموزه‌های مورد نیاز را ترویج دهد.

 

وی با اشاره به اینکه همکاری با دانشگاه‌های علمی کشورهای مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: پژوهشگاه باید با استفاده از ظرفیت دانشگاه مذاهب اسلامی رویکرد جدیدی را دنبال کند تا بتوانیم در دنیای اسلام از دانشگاه مذاهب اسلامی و پژوهشگاه مطالعات تقریبی به عنوان مرجعیت علوم انسانی نام ببریم؛ امروزه هیچ  جایی همانند حوزه علمیه قم نتوانسته در راستای تولید علوم دینی موفق باشد.

 

آیت‌الله اراکی بر تدوین علم حدیث مقارن به منظور بررسی قواعد حدیثی تاکید کرد و افزود:‌ یکی از مشکلات جهان اسلام که راه را برای جریان‌های تکفیر باز کرده مشخص نبودن برخی از معیارهای اصلی است.

 

وی با بیان اینکه حمله به اصول فقه حمله به کیان حوزه‌های علمیه است، گفت: دشمن اصول فقه را هدف گرفته چراکه نقطه قوت حوزه در جهان اسلام اصول فقه است که سبب تقویت دیگر علوم اسلامی می‌شود.

 

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: باید در مورد جغرافیای جهان اسلامی معلومات لازم را جمع کنیم و در مورد شرایط حاکم بر جهان اسلامی آگاهی لازم را داشته باشیم تا بتوانیم نیازها را بررسی و در راستای رفع آنها کارهای تولیدی را دنبال کنیم.

 

وی یادآور شد: وقتی بنده در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حضور یافتم دو سوم بودجه حذف و یک سوم دیگر پراخت شده بود به همین علت به سختی در دوران اوج درگیری‌های تکفیر فعالیت‌های این مجموعه را دنبال کردیم اما طی سال‌های اخیر وضعیت مطلوب‌تر شده است؛ اکنون در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برای تامین بودجه مشکلات بسیاری داشته اما معتقد هستیم که خداوند متعال در این مسیر یاری‌رسان است.

 

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری رئیس سابق پژوهشگاه مطالعات تقریبینیز طی سخنانی با بیان اینکه ۱۸ کتاب در این پژوهشگاه در حال چاپ است، اظهار کرد: هشت جلد از این کتاب‌ها به زودی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

 

وی به برخی از فعالیت‌های انجام شده در پژوهشگاه مطالعات تقریبی اشاره کرد و افزود: این مجموعه تاکنون توانسته همایش‌ها و نشست‌های مطلوبی را در حوزه
علمیه قم دنبال کند که این برنامه‌ها سبب تحقق اهداف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می‌شود.

 

همچنین حجت‌الاسلام نبویان رئیس جدید پژوهشگاه مطالعات تقریبی طی سخنانی با تاکید بر اینکه پژوهش موتور محرک یک مجموعه است، عنوان کرد: ‌اگر این موتور محرک درست تدوین نشود نمی‌تواند تحقق اهداف مورد نظر را به دنبال داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: تا کنون در حوزه پژوهش با داشتن نگاه‌های منطقه‌ای عملکرد خود را محدود کرده در حالی که باید نگاه جهانی داشته و نگاه جزیی‌نگری را کنار گذاریم تا نیازهای جهان اسلام را به صورت گسترده پاسخ دهیم.