قوام هویت جامعه اسلامی به وجود مقدس نبی اکرم(ص)است

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در کنگره پیامبر اعظم رحمة للعالمین که روز پنج شنبه در کرمان برگزار شد اظهار داشت:… در قرآن کریم وجود نبی مکرم اسلام عین ذکر معرفی شده است یعنی سراسر وجود او، گفتار او، کردار او، رفتار او و یاد و نام او همگی ذکر خدا است.

وی با اشاره به جایگاه نبی مکرم اسلام اظهار داشت: در روایات داریم رسول اکرم (ص) وجودش یاد خداست و درد همه جوامع جز با یاد خدا درمان نخواهد شد و ما بهترین درمان را باید در یاد و سخن رسول خدا(ص) جستجو کنیم.

آیت الله اراکی افزود: وجود مقدس نبی اکرم یک وجود ساری و جاری در بطن جامعه اسلامی است و قوام هویت جامعه اسلامی به وجود مقدس اوست یعنی با پیروی از وجود نبی مکرم و اطاعت از فرمان او هویتی در جامعه اسلامی شکل می گیرد که هویت حقیقی است و به آن هویت محمدی می گویند.

وی بیان داشت: با پیروی از وجود نبی اکرم (ص) و اطاعت از فرمان او هویتی در جامعه اسلامی شکل می‌گیرد که هویت حقیقی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در جهان تشیع معتقدیم امام را خدا باید معین کند، ادامه داد: فرمانروایی برای غیر خدا شایسته نیست و برای اینکه امر، امر خدا و فرمانروایی منتسب به خدا شود باید فرمانروا را خداوند مشخص کند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: در روایت داریم در روز قیامت نام همه مومنان “محمد” است، لذا آنهایی که جسارت و توهین به رسول اکرم (ص) را باب می‌کنند، نمی‌دانند چه کاری انجام می‌دهند.

وی افزود: توهین‌کنندگان به وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) می‌خواهند هویت حقیقی ما را لگدمال کنند و هویت محمدی را از ما بگیرند که نمی‌توانند.

آیت الله اراکی اضافه کرد: در قرآن برای هویت محمدی خانه‌ای ذکر شده که این هویت را می‌پروراند و خانه ابراهیمی نخستین خانه است که شاخه پیدا می‌کند و تبدیل به خانه‌ها می‌شود که نور خدا از این خانه‌ها جلوه می‌کند.

وی از خانه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان خانه مرکزی برای جامعه اسلامی، خانه فرمان، تطهیر و هویت‌سازی نام برد و اظهار داشت: مسجد محل اجتماع است و جامعه را برای فرمان‌بری آماده می‌کند.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: مسجد همچنین جامعه را بر این مبنا تربیت می‌کند که به غیر از فرمان خدا هیچ چیز ما را دور هم جمع نمی‌کند.

وی تصریح کرد: نمی‌شود، بشنویم در غزه، طفل‌ها، زنان و پیرها را نابود می‌کنند و رنج نبریم، رنج هر مسلمانی در هر گوشه جهان رنج ماست و احساس رنج حقیقی می‌کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: نعمت وحدت و هویت محمدی و یکدلی حول محور قرآن و پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) را باید قدر بدانیم و مقام معظم رهبری سکان‌دار این راه است.

آیت الله اراکی در پایان پیشنهاد داد، برای میلاد حضرت زهرا (س)، دهه میلاد فاطمیه تعریف شود و اهل سنت و شیعه حول بزرگداشت این وجود مقدس گردهم آیند.

وحدت نیاز امروز جامعه اسلامی است

همچنین “علیرضا رزم‌حسینی” استاندار کرمان طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: همه ما باید برای ایجاد وحدت تلاش کنیم و وحدت بین سنی و شیعه مهمترین اصل است.

وی با اشاره به ایجاد اختلاف بین مسلمانان در منطقه توسط دشمنان ادامه داد: در سایه امنیت می‌توانیم، پیشرفت و توسعه داشته باشیم.

استاندار کرمان افزود: امنیت، لازمه وحدت است و در جمهوری اسلامی به علت وجود محور ولایت به عنوان محور وحدت کشور و استان کرمان شرایط بسیار خوبی داریم.

رزم‌حسینی عنوان کرد: کشورهای اسلامی آبستن حوادث سنگینی هستند و مسلمانان زیادی کشته و مجروح شدند و دشمنان، کشورهای اسلامی را به جان هم انداخته‌اند.

وی تصریح کرد: ما باید وحدت بین شیعه و سنی را روز به ‌روز عمیق‌تر کنیم و اجازه رخنه در این وحدت را به هیچ کسی ندهیم.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه وحدت نیاز امروز جامعه ایرانی اسلامی ما است، اضافه کرد: چالش و سایش سیاسی فرصت خدمت‌رسانی به مردم را می‌گیرد و اگر به مردم خدمت کردیم به معنی رضایت رهبری و مردم و نشان ولایتمداری است.

رزم‌حسینی یادآور شد: ما نباید با حرکت‌هایی که ممکن است در حوزه سیاسی انجام دهیم، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پیشرفت را از دست دهیم.

وی گفت: امنیت امروز ما ثمره وحدت ماست که توسط آن آبادانی و پیشرفت ایجاد شده و دیانت ما بهتر و بیشتر می‌شود.

استاندار کرمان با تأکید بر دوری از افراط و تفریط عنوان کرد: راه رستگاری اعتدال و میانه‌روی است.

در این مراسم از پوستر ویژه جشنواره اسوه حسنه و کتاب مجموعه مقالات کنگره بین المللی پیامبر اعظم رحمة للعالمین توسط آیت الله اراکی رونمایی شد.

همچنین در پایان این کنگره از صاحبان مقالات برگزیده توسط آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب تقدیر به عمل آمد.

مرجع:تنا