قرآن و سنت میراث معنوی و روحی جامعه اسلامی است

 

 

 

 

 

شیخ الازهر با بیان ‌آنکه میراث اسلامی نزدیک به چهارده قرن باقی مانده است تاکید کرد که قرآن و سنت میراث معنوی و روحی جامعه اسلامی است.

 

احمد طیب شیخ الازهر مصر تاکید کرد که هجمه علیه میراث اسلامی مساله جدیدی نیست بلکه این هجمه‌ها در راستای حمله‌هایی است که از پایان قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم آغاز شده و در آینده نیز متوقف نخواهد شد.

 

وی در گفت‌و‌گو با محمد سعید محفوظ در برنامه «الامام الطیب» خاطر نشان کرد: مسلمانان بدون شک به این مساله ایمان دارند که میراث فرهنگی ما که در قرآن و سنت نمود پیدا کرده یک میراث روحی است که مانع از استحاله امت اسلامی در سایر فرهنگ‌ها می‌شود.

 

شیخ الازهر مصر افزود: نباید با متون مقدّس مانند قرآن، تورات و انجیل همانند متون بشری همانند کتب فلسفی یا قصیده‌های شعری تعامل کرد.

 

شیخ طیب اظهار داشت: قرآن کریم تنها برای انعکاس حوادث و پوشش رخدادهای زمان جاهلیت برای بشریّت نازل نشده است بلکه هدف از آن تصحیح رویکردهای جاهلانه مانند قتل، ربا، طغیان و فساد بوده است.

 

عالم اهل سنت الازهر مصر با بیان آنکه قرآن کریم کتابی برای قضاوت تنها نیست بلکه برای تفسیر نیز باید از آن بهره برد، تصریح کرد: جامعه بدون تاریخ به جامعه بی‌هویتی تبدیل می‌شود. تاریخ است که هویت کشورها را صیانت می‌کند. کشورهایی که از تاریخ خود دوری جستند تنها نامی از آنها در اذهان باقی ماند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تنها فرهنگی که نزدیک به چهارده قرن باقی مانده، فرهنگ اسلامی است. با گذشت این‌ همه سال باز کودکان مسلمان قرآن را حفظ می‌کنند و همین امور است که فرهنگ اسلامی را حفظ کرده است.