قرآن محور اتحاد بین مسلمانان است

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: قرآن از دیدگاه مسلمانان بالاترین و بهترین سند است برای اثبات حقانیت دین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حامد علم‌الهدی معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان در برج میلاد، با حضور در همایش «وحدت اسلامی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها از دیدگاه قرآن» به سخنرانی پیرامون عظمت قرآن کریم در نزد مسلمانان پرداخت و گفت: خداوند در آیه ۲۱ سوره حشر می فرمایند: « لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ» بدین معنا که اگر این قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم نمی‌توانست تحمل کند همانطور که می‌دانید کوه نماد استقامت، مقاومت و ایستادگی است و این آیه خداوند در قرآن نشان می‌دهد که کوه با آن همه عظمت و ایستادگی در برابر قران تحمل نمی آورد و این یکی از اختصاصات پیامبر بود که هیچ شخص یا شیئی در عالم نیست که بتواند همانند قلب نازنین و مطهر ایشان ظرف قرآن قرار بگیرد و چنین ظرفیتی را دارا باشد.

وی تاکید کرد: قلب مطهر پیامبر اسلام (ص) محل نزول قرآن شد و این قرآن بلند مرتبه دو بار بر قلب پیامبر (ص) نازل گردید. نخستین بار در شب قدر و دومین بار به صورت متناوب بر پیامبر نازل می‌شد که به گفته صحابه ایشان هر بار پس از نزول قرآن رنگ صورتشان تغییر می‌کرد و حتی در زمان نزول اگر پیامبر(ص) سوار بر مرکب بود پیاده می‌شد چرا که مرکب توان تحمل نزول آیات قرآن را نداشت.

معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد:‌ قرآن از دیدگاه مسلمانان بالاترین و بهترین سند است برای اثبات حقانیت دین است. تمام معجزات پیامبران دیگر مقطعی بودند ولی قران متعلق به همه اعصار و همه مردم دنیاست. اگر روزی یک غیرمسلمان به ما مراجعه کند برای معرفی تاریخ انبیاء تنها سندی که می‌توانیم به او ارائه بدهیم قرآن است چرا که قرآن معجزه جاوید رسول الله است. تمام معجزات انبیاء ویژه دوران حیاتشان بود در حالی که قرآن معجزه‌ای است که ۱۴ قرن از او می‌گذرد و هنوز این اعجاز زنده بودن خود را داراست. خود قرآن آن قدرت را دارد که دیگران را دعوت به تحدی کند چراکه مانند و مشابهی برای آن آوردن کاملا غیر ممکن است.

علم‌الهدی افزود:‌ قرآن کلام بشر نیست. تفاوت قرآن با سایر کتاب‌های مقدس مانند تورات و انجیل این است که قرآن کلام مستقیم خداوند است که به وسیله جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد وهر کس خواست مشابه آن را بیاورد نتوانست. قرآن در کل دوران تاریخ از تحریف ایمن ماند و هیچ فردی نتوانسته از آن کم یا زیاد کند.

وی گفت:‌ تورات و انجیل نزول مستقیم و کلام مستقیم خداوند نیست اما قرآن کلام مستقیم خداوند است. قران از دست تحریف در امان است چراکه خداوند خود فرموده کلامم را حفاظت میکنم و قرآن کتابی برای تمام نسل هاست. امروز در جنگ‌هایی که ابرقدرت‌ها به کشورهای مسلمان تحمیل کردند متوجه شدند که سرمنشاء نیروی جهاد مسلمان آیات قرآنی است به همین دلیل گفتند بیایید آیات جهاد قرآن را حذف کنیم اما هرگز نتوانستند یک آیه از‌ آن را حذف کنند و قرآن برای تمام نسل‌هاست. گلستان، بوستان سعدی و حافظ کتاب‌های مورد علاقه مردم است اما ادبیات این کتاب‌ها در جامعه به کار برده نمی‌شود ولی پایدارترین کلام بشر کلام وحی است.

وی اضافه کرد: امروزه تفسیرهای متعددی از قرآن ارائه می‌شود و هر مفسری توانسته تفسیری جدید ارائه بدهد. با تمام این تفاسیر جدید کلام قرآن برای همه ساده و قابل فهم است.

علم الهدی در ادامه با اشاره به حدیث ثقلین یادآور شد: رسول الله بارها فرموده‌اند من دو چیز در بین شما به امانت می‌گذارم یکی قرآن و دیگری اهل بیت (ع) است و ما همواره باید برای رهایی به این دو تمسک بجوییم و از آنها جدا نشویم. برای پرواز به سوی ذات اقدس خداوند کتاب خدا و عترت را نیاز داریم و بهترین مفسران قرآن اهل بیت (ع) هستند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت دو واژه تمسک و توسل یادآور شد: پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرماید اگر به قرآن تمسک بجویید گمراه نمی‌شوید ولی متاسفانه در بین ما شیعیان شاهدیم گاها قرآن مورد کم محبتی قرار می گیرد در حالی که قرآن بزرگترین رکن برای مسلمانان است و یگانه محور اتحاد بین مسلمانان است.

مرجع :شبستان