فریضه وحدت از همه فرائض مهم تر است

آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز چهارشنبه طی سخنانی در همایش ائمه جمعه وعلمای اهل سنت استان فارس که با شعار “لبیک یا رسول الله” در شهر شیراز برگزار شد، اظهار داشت:… مسئله وحدت برای جامعه اسلامی مسئله اساسی و بنیادین است .

وی با بیان اینکه در قرآن کریم مشخصه اصلی امت اسلامی توحید و وحدت اعلام شده است، اظهار داشت: امتی، امت توحید است که واحد باشد و امتی که متحد نباشد امت توحید نیست و این نکته یک اصل قرآنی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه اصولا قوام یک امت به یکپارچگی و وحدت آن است، افزود: فریضه وحدت از همه فرائض مهم تر است و هرگاه امر به فریضه وحدت و فریضه دیگری هم زمان باشد فریضه وحدت بر آن فریضه مقدم تر است.

وی در ادامه به داستان موسی و هارون در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: نباید به قیمت پراکنده کردن یک امت به مسئله انحراف پرداخت زیرا برای تصحیح انحراف امت نباید طوری عمل کرد که وحدت امت از دست برود.

آیت الله اراکی با بیان اینکه وحدت امت اسلامی آن چیزی است که از آن به هویت تعبیر می شود، اظهار داشت: هویت جمعی ما مسلمانان هویت محمدی است.

وی افزود: در روز قیامت که روز حقیقت است و حقیقت همه انسانها جلوه گر می شود، یکی از کارهایی که صورت می گیرد شخصیت شناسی است و نام هر جمع و گروهی را با نام امام آن می خوانند و در روایات است که در روز قیامت نام هر مسلمانی محمد است یعنی مسلمانان همه با نام محمد شناخته می شوند که این همان هویت محمدی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ب
یان اینکه آنچه ما را به هم پیوند می دهد و یکی می کند وجود نبی مکرم اسلام است اظهار داشت: محبت رسول اکرم(ص) هویت ساز است
.

وی با بیان اینکه رسول اکرم (ص) نماد هویت راستین ماست، اظهار داشت: اگر در محبت به رسول اکرم(ص) راستین باشیم دیگر نمی توانیم با هم دشمنی کنیم. اگر دو گروه از مسلمین با هم دشمن شدند این بدان معنی است که حب رسول الله از دل یکی از این دو گروه بیرون رفته است که این مسئله بسیار خطرناک است زیرا وقتی محبت از دل گروهی بیرون برود خشم و وحشی گری جای آن را می گیرد و سراسر دل او از مهر الهی خالی می شود.

آیت الله اراکی افزود: ما معتقدیم قوام اسلامیت و قوام ایمان و مسلمان بودن ما به این است که یکی شویم و از رسول اکرم(ص) تبعیت نماییم و اگر این تبعیت هم حقیقی باشد قطعا وحدت واقعی صورت می گیرد.

لازم به ذکر است، همایش صبح روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ما با حضور آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب، آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس، سید محمد احمدی استاندار فارس و جمعی از علما و ائمه جمعه اهل سنت استان فارس در شهر شیراز برگزار شد.

مرجع:تنا