فرهنگ متعالی؛ زیربنای رشد و توسعه اقتصادی

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب، گفت:…. نام گذاری امسال به نام “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” به ویژه تاکید مقام معظم رهبری بر اهتمام همه مسئولان، مردم و نخبگان به مساله فرهنگ، حاکی از هوشمندی بالای معظم له در شناخت آسیب ها و فرصت های کشور است.

تعاملی که لازمه فرهنگ سازی است

این استاد و محقق حوزوی ادامه داد: در این میان، رسالت دولتمردان به خصوص مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و دستگاه های فرهنگی بسیار مهم و کلیدی است، چرا که بخش مهم و قابل توجهی از فرهنگ سازی جامعه، با حوزه عملکردی مسئولان ارتباط نزدیک دارد.

وی اضافه کرد: از سویی و با توجه به این که حوزویان و روحانیت متولیان اصلی فرهنگ دینی جامعه هستند، به هیچ وجه نمی توان از نقش و تاثیر بسزای حوزویان در عرصه فرهنگ غافل بود.

فرهنگ و اقتصاد هر دو مهم است، اما…

حجت الاسلام و المسلمین مختاری همچنین با تاکید بر لزوم شکل گیری و تقویت تعامل و همدلی و همکاری میان حوزویان و متولیان و مسئولان نهادهای فرهنگی، بیان داشت: امسال بحث فرهنگ و اقتصاد هر دو مهم و راهبردی است اما به هر حال آنچه محوری تر و نیازمند توجه بیشتر می باشد، مقوله فرهنگ است.

فرهنگ متعالی؛ زیربنای رشد اقتصادی

وی در عین حال تصریح کرد: متاسفانه یک نگاه غلط در بین برخی مردم و حتی مسئولان وجود دارد که در شرایط فعلی می بایست همه توجهات صرف امور اقتصادی و حل معضلات گرانی و تورم شود، غافل از آن که عقلاً و منطقاً، اقتصادی متعالی و رو به پیشرفت است که پشتیبان آن فرهنگ متعالی به عنوان زیربنای امور باشد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خاطرنشان کرد: اساساًً یک جامعه موفق، پویا و بالنده که به دنبال تقویت عزت و اعتلای ملی و دینی خود است، باید در پی آن باشد که از فرهنگ دیرینه و اصیل خود که همانا فرهنگ ایرانی و اسلامی است، به درستی و با دغدغه و احساس مسئولیت بالا، صیانت کند.

فرهنگ دینی؛ بسترساز ارتقاء عزت ملی

وی افزود: به عبارت دیگر، حفظ و تقویت فرهنگ و ارایه الگوها و شاخصه های فرهنگی متناسب با آموزه های دینی، عامل و بسترساز ارتقای عزت ملی و موفقیت و سعادتمندی مردم ما در دنیا و آخرت است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: نکته مهم دیگری که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، علما و نیز دلسوزان نظام اسلامی مورد تاکید قرار گرفته، اشاره به این حقیقت مسلم است که انقلاب ما از آغاز اساساً یک انقلاب فرهنگی و با هویت دینی و فرهنگی بوده است و امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار نهضت و بت شکن قرن، بیشترین تاکید و توجهش در بیانات و پیام ها، بر پایه ها و ساختارهای فرهنگی مبتنی بوده است.

از برنامه های فرهنگی دشمن غافل نشویم!

این استاد حوزه تصریح کرد: نباید از یاد ببریم که در حال حاضر در یک مقطع حساس تاریخی قرار داریم که استکبار جهانی با تمام توان به جنگ با همه هویت و اعتقادات و فرهنگ اسلامی ما آمده است و می کوشد که به هر طریق ممکن، سیستم فکری و فرهنگی خاص خود را با بهره گیری از ابزارهای مدرن و نوین در جامعه ما حاکم سازد و به اهداف خود در قالب تهاجم و به تعبیر رهبری معظم، شبیخون فرهنگی دست یابد.

خلاء فرهنگی با یارانه و سبد کالا جبران نمی شود!

وی افزود: با توجه به این مساله، چنانچه فرهیختگان، مسئولان و دولتمردان از این امر مهم و خطیر غفلت کنند، کشور دچار مشکلات بسیار حادی می شود و این طور نیست که فکر کنیم همچون مباحث اقتصادی و معیشتی فرضاً با تزریق یارانه و یا دادن سبد کالا به مردم بتوان تا حدی خلأها را جبران کرد؛ زیرا مسایل فرهنگی به دلیلی حساسیت وپیچیدگی هایی که دارد،‌آسیب ها و آفت ها و خطراتش هم عمیق و پیچیده خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری یادآور شد: توجه به مباحث و مسایل فرهنگی و مقابله با آسیب های آن یک بحث ریشه ای و دامنه دار است و اگر در سایه غفلت و کم توجهی و انفعال ما، تهاجم غرب در سطح و عمق جامعه ما رسوخ و نفوذ کند، همگان به ویژه جوانان و نهاد خانواده، دچار بحران ها و خسارت های فراوانی می شوند.

لوازم مقابله هوشمند در جنگ نرم فرهنگی

وی تصریح کرد: برای مقابله با جنگ نرم فرهنگی دشمن در وهله نخست به شدت نیاز است که حوزه های علمیه و مراجع دینی و تحقیقاتی در زمینه اسلام شناسی و نیز دین پژوهان با در نظر گرفتن اصل نیازسنجی و ارایه راهکارهای کارآمد و پاسخگو، وارد میدان شوند و بدانند که در این باره مسئولیت خطیری بر عهده دارند و لذا باید در راستای اعتلای بنیه فرهنگی آحاد جامعه به خصوص نسل جوان قدم های مثبت و سازنده ای بردارند؛ طبعاً این مهم بدون حمایت و پیشتیبانی و همراهی دولت امکان پذیر نیست.

حمایت دولت الزامی است

این مبلغ بین المللی افزود: به هر صورت، دولت جمهوری اسلامی ایران، دولتی برآمده از اراده جمعی ملت با شعار دین خواهی است که با رویکرد توسعه فرهنگی بر سر کار آمده و باید در این زمینه نقش موثری ایفا کرده و به کمک حوزویان و فرهیختگان دین پژوه بیاید. در این باره نیاز به کمک و تعامل دولت و حاکمیت از یک سو و حوزه های علمیه و دانشگاه ها و اساتید متعهد و مسئولیت پذیر از سوی دیگر، کاملاً احساس می شود؛ این تعامل و حمایت های دوسویه چنانچه هوشمندانه توسعه پیدا کند، قطعاً به تقویت لایه های فرهنگی جامعه در سطوح مختلف می انجامد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تاکید کرد: بی شک امروزه اگر بخواهیم صرفاً شعاری با مساله فرهنگ برخورد کنیم، به جایی نمی رسیم، کما این که با برپایی چندین همایش و نشست علمی و صدور بیانیه و غیره نیز راه به جایی نخواهیم بُرد، چرا که بدون یک کار محتوایی و عمیق نمی توان نتایج مورد نظر در مقوله فرهنگ را استحصال کرد.

پرهیز از شعارزدگی و سیاسی کاری

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاطرنشان کرد: نگاه و رویکرد به کارهای عمیق فرهنگی باید به صورت یک پروژه عملیاتی درازمدت باشد و صدالبته به دور از شعارزدگی و نگاه های جناحی و سیاسی.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در خاتمه با اشاره به این نکته که بی تردید مقام معظم رهبری طلایه دار دفاع فرهنگی ما در برابر توطئه های دشمنان است، گفت: همه باید با تبعیت از خط و کلام و سیره رهبر معظم انقلاب و در سایه وحدت و انسجام ملی، به تقویت و بالندگی عرصه فرهنگ کشور کمک کنیم و بدانیم که بدون همفکری و همدلی ملی و تعامل دولتمردان با نخبگان و فعالان فرهنگی به خصوص حوزویان، اهداف مورد نظر به نحو مطلوب و شایسته محقق نخواهد شد.