ضرورت تاسیس حوزه علمیه در اروپا

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی روز شنبه طی سخنانی در هجدهمین اجلاس روحانیون، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی انگلیس با ذکر سابقه مهاجرت مسلمانان به بریتانیا، به افزایش جمعیت مسلمانان در ۳۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: نسل فعلی بعد از طی این سالیان متمادی دیگر نسل مهاجر محسوب نمی شوند بلکه کسانی هستند که متعلق به این جامعه هستند، لذا به دلایل گوناگون در معرض خطر استحاله فرهنگی وآموزش های نادرست وفهم غلط از دین قرار دارند.

وی با ذکر خاطرات ومشاهدات خود از سالهای ۲۰۰۰ و۲۰۰۱ میلادی در بریتانیا گفت در آن سالها شخصا شاهد فعالیت آزادانه افراد وابسته به گروه القائده در دانشگاه های این کشور بودم در حالی که در همان ایام جوان های ما حتی اجازه نداشتند کتابی مانند صحیفه سجادیه را به داخل دانشگاه ببرند و این سیاستی بود که از سوی دولتهای غربی با هدف رشد گروه های افراطی مسلمان اعمال شد.

آیت الله اراکی در این نشست که به مناسبت نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان برگزار شده بود به یادآوری اهداف حوزه های علمیه در تربیت روحانیون پرداخت ووظایف حوزه ها را برای تربیت افراد در سه محور خلاصه کرد .

وی با اشاره به فعالیت حوزه های علمیه در تربیت مجتهدین برجسته،تربیت خطبا و مبلغین کارآمد و آشنا با مبانی اصیل اسلام نیز که توانایی معرفی وارائه اسلام حقیقی را داشته باشند از دیگر وظایف حوزه ها برشمرد و افزود: تربیت افراد متخصص در مناظره و گفتگو با دیگر ادیان به منظور تبیین اصول اساسی اسلام و رفع شبهات موجود هم از دیگر امور مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی همچنین بر ضرورت ارتباط مستقیم وعمیق بین حوزه های علمیه مستقر در کشورهای غربی با حوزه های مادر تاکید نمود و افزود: استقلال حوزه های علمیه در غرب واحساس بی نیازی آنان از حوزه های علمیه اصلی را باید خطری جدی تلقی کرد و دقت در انتخاب افراد برای ملبس شدن به لباس طلبگی وروحانیت را امری مهم وضروری دانست.

نظام مند شدن حوزه های علمیه موجود در کشورهای غربی

آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی از علما ومدرسین برجسته حوزه علمیه نجف نیز که سخنران دیگر نشست سالیانه علمای شیعه در مرکز اسلامی انگلیس بود بر نظام مند شدن حوزه های علمیه موجود در کشورهای غربی وتعمیق روابط علمی وآموزشی آنان با حوزه های علمیه نجف وقم تاکید ورزید وبی توجهی به این موضوع را موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به روند تربیت وآموزش طلبه های جوان دانست .

سخنران بعدی این نشست حجت الاسلام والمسلمین عالمی رییس مجمع اسلامی جهانی لندن بود که طی سخنانی با اشاره به اوضاع کنونی جهان اسلام ورشد گروه های تندرو وتکفیری که موجب دامن زدن به اختلافات میان امت اسلامی می شوند ، به ضرورت فهم درست ازدین وپیروی از رسول گرامی اسلام پرداخت وعامل اصلی مشکلات کنونی دنیای اسلام را عدم درک درست وفهم اصیل از حقیقت وروح تعالیم اسلام دانست.

همچنین در انتهای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس ضمن تشکر از علما وروحانیون حاضر در این نشست بر اهمیت توجه به ارتقاء کیفیت حوزه های علمیه موجود در کشور بریتانیا تاکید کرد وشهر لندن را دارای موقعیتی مناسب ومستعد برای داشتن یک حوزه علمیه قوی وکارآمد برشمرد .

وی نیز مانند دیگر سخنرانان این نشست اهمیت ارتباط مستقیم وعمیق بین حوزه های علمیه کشور های غربی با حوزه های مادر در قم ونجف را یادآور شد.

لازم به ذکر است، هجدهمین اجلاس روحانیون، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی انگلیس، روز شنبه و در آستانه ماه مبارک رمضان در لندن برگزار شد.

در این اجلاس که با موضوع “مدارس و حوزه های علمیه در غرب؛ فرصت ها، چالش ها و چشم انداز آینده” و به میزبانی مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد، تعدادی از علما و نمایندگان مراجع عظام مقیم انگلیس، سخنرانی کردند.