ششمین کرسی از کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با موضوع آسیب‌شناسی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

ششمین کرسی از کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی مسائلی از اساتید حوزه اصفهان و فعال عرصه تقریب با موضوع: آسیب‌شناسی مجمع تقریب جهانی مذاهب اسلامی در دوم اسفندماه ۱۳۹۹ در پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار گردید.

این کرسی با حضور ریاست محترم و پژوهشگران ارجمند پژوهشگاه به‌صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و نیز در فضای مجازی پژوهشگاه به‌صورت زنده توسط محققین پیگیری شد.

حجت‌الاسلام مسائلی با احصای مواردی به‌عنوان آسیب‌های مجمع به ارائه مباحث خود پرداختند که مهم‌ترین عناوین مطرح‌شده عبارت بودند از:
۱. عدول رویکرد از رفع سوءتفاهمات و گسترش فقه مقارن (در دوره آیت‌الله بروجردی) به رویکرد وحدت سیاسی و ترجیح آن بر تقریب دینی و علمی میان مسلمانان؛
۲. محدودکردن تعاملات علما و اندیشمندان مذاهب اسلامی به‌خصوص شیعه و سنی به زمان کنفرانس‌ها؛
۳. متمرکز و شعاری برگزارکردن «کنفرانس وحدت» و صدور بیانیه‌های کم‌تأثیر؛
۴. عدم شبکه‌سازی میان سمن‌های تقریبی و واگذاری امور به آنها؛
۵. عدم تمهید همکاری مستقیم علمای اهل‌سنت با مجمع؛
۶. غالب بودن فعالیت‌های سیاسی و جناحی مدیران اجرایی مجمع بر فعالیت‌های وحدتی؛
۷. کلی و شعاری‌بودن تبلیغات و پژوهش‌های مجمع و فاصله‌داشتن از مسائل جزئی و آسیب‌ها و موانع میدانی؛
۸. عدم توفیق مجمع در همراه‌کردن کارگروه‌های علمی مبارزه با تکفیر و افراطی‌گری.
بعد از ارائه ایشان ناقدان محترم به نقد بیانات ایشان پرداختند:
ناقد اول حجت الاسلام والمسلمین شفیعی نیا با ابراز مخالفت با عنوان تقریب برای مجمع شروع کرده و واژه تقریب را موهم تفرق پیشین دانستند و الفاظی مثل وحدت و اخوت و برادری را مناسب‌تر برشمردند ایشان با تفکیک بین آسیب‌شناسی تقریب و مجمع تقریب تذکر دادند که آنچه دارای آسیب است عملکرد مجمع تقریب است نه خود تفکر تقریب، وی در ادامه هم در فرمایشات خود همسو با ارائه‌کننده محترم اشکالاتی بر مجمع وارد کردند و نیز آسیب‌های ذکر شده را به‌صورت تلویحی مورد تأیید قرار دادند.

ناقد دوم حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسینی استادیار جامعه المصطفی بودند که ضمن تشکر از همه عوامل برگزاری کرسی متذکر شدند که:
۱- شاهد و دلیلی برعدول مجمع به وحدت سیاسی به صورت انحصاری نیست؟
۲- پیگیری وحدت سیاسی علاوه بر دیگر وجوه آن اشکالی ندارد.
۳- تاسیس اتحادیه علمای مقاومت به ریاست استاد ماهر حمود که از اهل سنت هستند و موارد دیگر نشان از عدم تمرکز بر علمای شیعی است.
۴- پیگیری مجمع برای اخذ مجوز مرکز آموزش تقریب و نیز پیگیری درج دو واحد درس وحدت و تمدن اسلامی برای سطح یک حوزه ها و نیز تشکیل انجمن علمی تقریب و وحدت از نشانه های ترویج تفکر وحدت در حوزه است و …
البته ایشان نداشتن رسانه قوی برای انعکاس فعالیت ها و اقدامات مجمع را اشال واردی دنست که در آسیب‌شناسی ذکر نشده است.

در پایان هم حاضرین به ذکر نظرات خود پرداختند.

دکمه های اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در google
گوگل پلاس
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکدین
اشتراک گذاری در pinterest
پینترست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 3 = 12