رفتار رسانه‌های مقاومت در برابر جنگ نرم

 

(نگاهی به کنفراس حمایت علما از مقاومت غزه )

روشن است که جنگ نرم مسئله حساس و خطرناکی است زیرا وارد دلها و عقلها عموم مردم می‌شود، بدون اینکه انسان آن را احساس کند از طریق رسانه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی و جامعه وارد فرهنگ، آداب و رسوم و نحوه تفکر مردم می‌شود.

ما در تقریب مذاهب به خصوص، پس از رهنمود‌های مقام معظم رهبری به این مسئله توجه کردیم، زیرا ایشان اولین شخصی بودند که به جنگ نرم به وضوح اشاره‌ کردند، و به خصوص در فضای فتنه سال ۸۸، نشان دادند که چگونه این امر به افرادی می‌رسد که سابقه زیادی در زمینه کارهای جهادی و مهم با امام داشته‌اند اما با این وجود جنگ نرم به درون آنان راه یافته و بر تحریف بسیاری از قضایا تاثیر گذاشت، تا اینکه فتنه روی داد.

ما به یک موسسه ویژه‌ به نام “مقابله با جنگ نرم” و در دوره‌های مختلفی به کادرهای، نهادها در مناطق مختلف و متخصصان جهت سخنرانی برای عموم مردم احتیاج مبرم داریم. و همچنین ما در این خصوص کتابچه‌هایی جهت ارائه و اجرای راهبرد‌های مناسب برای مقابله با جنگ نرم نیاز داریم که مهمترین مسئله در آن آگاه‌سازی مردم می‌باشد، مردم باید وجود آن را درک کنند تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

شکی نیست که هر اندازه که ظلم بزرگتر شود به نقطه نزولی خود نزدیکتر می‌شود، مخصوصا اگر در مقابل صاحبان حق که برای حق تبلیغ کرده و تلاش می‌کنند قرار گرفته باشند. هنگامی که باطل تنها باشد، رشد می‌کند اما هنگامی که صاحبان رسالت اسلامی اصیل حضور دارند، این بدان معنی است که یک رویارویی رخ می‌دهد و در این رویارویی حتما طرف اسلامی پیروز خواهد شد. این چیزی است که در تاریخ اسلام در مقابله با باطل و طی ده های جنگ و پیروزی در آنها دیدیم.

و همچنین در زمان حاضر این مسئله را در ثبات و پیروزی جمهوری ‌اسلامی ایران علی رغم آنکه همه دنیا به مدت ۸ سال در جنگ تحمیلی علیه آن ایستادند، دیدیم. ایران باقی ‌مانده و راه خود را ادامه داد،‌ و هم اکنون امکانات خود را به جهانیان عرضه کرده و یک نمونه مقاومت را به دنیا ارائه می‌دهد. با وجود این نمونه، امید بزرگی وجود دارد که طرف مقابل تا مدتی دیگر سقوط کند.

در طرف مقابل، شکست‌های فراوانی را می‌بینیم، مثلا امریکا مجبور شد که از عراق خارج شد، و از اسرائیل در جنگ‌هایش حمایت کرد اما در این زمینه باز هم شکست خورد.

نقش برگزاری همایش های اسلامی

با توجه به اهمیت برگزاری همایش های اسلامی برای حمایت از مسلمانان جهان، مهمترین نتایج این همایش ها تشکیل وتقویت مراکز مقاومت در برابر جنگ نرم ، یعنی ایجاد اتحاد جهانی که در آن علما و تجمع‌های سنی و شیعه در نقاط مختلفی از جهان برای پشتیبانی از مسئله وحدت در زمینه ی دفاع از اصول، عقائد، اخلاق و مقدسات دینی خود است.

این مسئله باید در این همایش ها وکنفرانس ها عملی شود و درخصوص آن اطلاع رسانی نماید، وهمچنین گفتگو‌هایی در خصوص نحوه عملکرد، برای متوجه کردن همگان به صورت دقیقی به سوی این قضیه صورت گرفته شود.

دعوت از دبیرکل مجمع برای برگزاری همایش حمایت از غزه اقدامی شجاعانه

دعوت دبیرکل مجمع جهانی آیت الله آراکی ، یک دعوت شجاعانه و جسورانه‌ بود که در همان ابتدا مسیر را تصحیح می‌کند تا کسی گمان نکند که نبرد فلسطین تنها منحصر به غزه است، نبرد فلسطین مربوط به فلسطینیان است،‌ در نتیجه اگر همه فلسطینیان با این غده سرطانی بجنگند اما مسلمانان جهان، اعم از علما و اندیشمندان و عموم مردم در همه جا مبارزه نکنند، هدف ساقط کردن اسرائیل محقق نخواهد شد.از این رو دعوت به حمایت از مقاومت غزه، دعوت به تقویت مقاومت است تا به صورت بیشتر و بیشتری به مناطق مختلف فلسطین منتقل شود.

آشکار است که در گذشته مقاومت در فلسطین ، مخصوصا در کرانه باختری فعالیت زیادی داشت اما فشارهای اسرائیل، تجاوزها و بازداشت مجاهدین به اضافه رفتار‌های تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه‌ باختری، این تحرکات را تا حد زیادی کاهش داد تاجایی که تقریبا می‌توان گفت این تحرکات از بین رفته‌اند.

آزاد سازی فلسطین تنها با مشارکت همه مسلمانان جهان امکانپذیر است

اما در واقع احساس فلسطینیان نسبت به آزاد‌سازی همچنان وجود دارد و این مسئله نیازمند پشتیبانی و مشوق است، هنگامی که آیت الله آراکی این سخنان را ایراد می‌کنند، همگان را تشویق می‌کنند که بفهمند آزاد سازی فلسطین تنها با مقاومت جدی همه مسلمانان صورت می‌گیرد و این مقاومت مسئولیت همگان است.

در اینجا یادآوری می‌کنم که پیش از پانزده سال در داخل فلسطین و در سراسر جهان مرحله‌ای رسید که همگان گمان می‌کردند انتفاضه با سنگ، راه حل است، ما آن زمان می‌گفتیم که مقاومت “دست جمعی” راه حل است. این نظریه در آن زمان اجرا نمی‌شد و نظری وجود داشت گه می‌گفت: نه!

اما پس از سال ۲۰۰۰ و پیروزی مقاومت اسلامی در لبنان و آزاد سازی لبنان، این مسئله انگیزه‌ای را برای فلسطینیان به وجود آورد و آنان پس از چند ماه انتفاضه مسلحانه‌ای با مشارکت مسلمانان جهان را آغاز کردند. و از آن زمان و تا کنون فلسطینیان دست‌آوردها و پیروزی‌هایی را رقم می ‌زنند.

این مسئله در ابتدا یک نظریه بود و هم‌اکنون تبدیل به یک حقیقت شده است و باید آن را به تمام فلسطین و جهان تعمیم داد.

ممکن است که دعوت دبیرکل محترم مجمع تاثیری کوچک بر این مسئله داشته باشد اما آنچه واضح است این است که اساس پیروز مردم فلسطین:

۱) پایداری بزرگی ملت فلسطین در غزه و مقاومت فلسطینی در آنجا از خود نشان دادند.

۲) همکاری جدی ملتها و کشور های اسلامی با این قضیه از روز اول جنگ تا آخرش .

۳) همچنین عامل دیگر نا امیدی اسرائیل از دستیابی به هرگونه دستاورد در صورت ادامه یافتن جنگ، بلکه وارد آمدن خسارت‌ها متوالی بود.

اگر به یاد داشته باشید اسرائیل از همان روزهای اول در پی طرح آرامش در برابر آرامش بود زیرا نمی‌توانست معادله را تغییر دهد. بنابراین مسئله اساسی که باعث شکست اسرائیل و متوقف کردن جنگ شود، پایداری ملت فلسطین و مقاومت آن با مشارکت جدی از برخی از کشورهای اسلامی است.

شوقی شالباف مدیر مجمع الحوار الاسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی