دیدار آیت الله محسن اراکی با وزیر خارجه لبنان

آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز دوشنبه در دیدار با “جبران باسیل” وزیر خارجه لبنان که در مجمع جهانی تقریب در تهران برگزار شد…. با بیان این که لبنان علی رغم کوچکی مساحت جغرافیایی، کشوری بزرگ و عظیم در زمینه تقریب و گشودگی فکری و گفتگوی بین ادیان و فرهنگهاست، اظهار داشت: این کشور همه افکار، مذاهب و رویکردهای مختلف در زمینه سیاسی و دینی را در خود جای داده است.

وی افزود: لبنان از دیرباز به کشوری توحیدی که ادیان آسمانی مختلف در چارچوب کلمه واحده و محبت و صلح در آن گردهم آمده اند معروف است که امید است نقش توسعه روح توحید، تقریب و تلاش را برای گسترش گفتگوی سیاسی و دین استمرار بخشد؛ این کشور پایتخت ادبیات عرب و اعتلای سیاسی و فکری می باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به دیدار خود با سفیر عربستان در تهران، خاطرنشان کرد: عربستان قبله مسلمانان جهان است لذا باید طرح های گفتگو و نهادینه شدن صلح در منطقه را محقق سازد؛ ما از رهبران سیاسی در منطقه می خواهیم نقش مثبتی برای زندگانی ملتها در صلح و محبت ایفا کنند.

آیت الله اراکی در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان این که ایران کشور همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان است، گفت: پیروان ادیان آسمانی از جمله مسیحیت و یهود در کنار مسلمانان با همه مذاهب اسلامی، در آزادی کامل به سر می برند و در پیروی از عقاید و انجام مناسک دینی خود بدون هیچ مانعی آزادند و حتی در تصمیم گیری های سرنوشت ساز و سیاسی کشور هم سهیم هستند.

وی افزود: در مجلس خبرگان رهبری ایران مجموعه بزرگی از علمای اهل سنت حضور دارند؛ ضمن این که بیش از ۲۰ نماینده اهل سنت و نمایندگان اقلیتهای مسیحی و یهودی در مجلس شورای اسلامی حاضر هستند.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه با اشاره به آیه “شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا والذي أوحينا إليك وما وصينا به إبراهيم وموسى وعيسى أن أقيموا الدين ولا تتفرقوا فيه كبر على المشركين ما تدعوهم إليه الله يجتبي إليه من يشاء ويهدي إليه من ينيب” اظهار داشت: همه ادیان آسمانی باید از انواع تفرقه بپرهیزند.

آیت الله اراکی تصریح نمود: پیام ادیان آسمانی وحدت و عدم تفرقه و این نص صریح قرآن کریم است؛ وحدت بزرگترین نیاز جامعه انسانی می باشد و ما معتقدیم که موج تکفیر و جریانهای تکفیری باید به گوشه ای رانده شود و بدون شک همه جهانیان به این حقیقت خواهند رسید که خطر بزرگ برای دوره کنونی اندیشه تکفیری است که باعث درگیری به نام دین خواهد شد.

در پی این دیدار”جبران باسیل” در نشست رسانه ای مشترک با آیت الله اراکی اظهار داشت: قوام دیانت آسمانی ما، عمل خیر و ارزشهای مشترک مبتنی بر تعبد و نماز به سوی خدواند واحد است و آنچه گروههای تکفیری از کشتار مردم به نام دین انجام می دهند، اقدامی شرارت آمیز است.

وی افزود: با آیت الله اراکی پیرامون رویارویی فکری با جنبش های تکفیری بحث و تبادل نظر کردیم که بر این اساس گردهم آمدن رهبران و مقامات دینی ادیان مختلف بهترین راهبرد در این زمینه می باشد و این بهترین پاسخ و مقابله با جریانهای تکفیری است که در منطقه حاضر هستند.

جبران باسیل در ادامه بیان داشت: لبنان علی رغم همه شرایط سختی که پشت سر گذاشته نقش طبیعی خود در بسط و گسترش همزیستی مسالمت آمیز و گفتگوی بین ادیان، مذاهب و فرهنگها را ایفا خواهد کرد.

وزیر خارجه لبنان در ادامه با تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشر فرهنگ گفتگو در بین همه ادیان آسمانی از آیت الله اراکی دعوت کرد تا در گردهمایی دینی که قرار است در لبنان به انجام برسد، شرکت کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با استقبال از برگزاری این گردهمایی، بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب برای دعوت از مناسب ترین شخصیتهای دینی تاکید و تصریح کرد: این گامی مثبت و سازنده است و ما آمادگی داریم که امکانات خود را برای موفقیت این گردهمایی بسیج کنیم.

مرجع :تنا