دیدار آیت الله اراکی با آیت الله العظمی علوی گرگانی

آیت الله محسن اراکی به همراه حجت الاسلام والمسلمین مختاری عصر روز پنج شنبه با آیت الله العظمی علوی گرگانی از مراجع تقلید قم دیدار کردند.

آیت الله علوی گرگانی در این دیدار با بیان اینکه موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی از زمان آیت الله بروجری شروع شد، اظهار داشت: در آن زمان سنی و شیعه در کنار هم زندگی می کردند و شاهد تفاهم و برادری میان شیعه و اهل سنت بودیم و اهل سنت احترام خاصی برای شیعه و بویژه سادات قائل بودند.

وی با بیان اینکه اکنون تمام اختلافات میان شیعه و اهل سنت از خارج از مرز های کشور هدایت می شود، اظهار داشت: ما باید جامعه را روشن کنیم تا با تفرقه مقابله کنیم و جامعه نیز به دنبال رهبران دینی و مراجع باشند تا وحدت حاصل شود.

آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه دشمن با تحریک سازی به دنبال اختلاف افکنی بین این دو مذهب است، افزود: دو طرف چه شیعه و چه اهل سنت نباید به مقدسات یکدیگر توهین کنند و این جا وظیفه مراجع و علمای دین است که آگاه سازی کنند.

در ادامه این دیدار آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز ضمن تشکر از آیت الله علوی گرگانی اظهار داشت: شرایطی که اکنون جامعه اسلامی در آن قرار دارد شرایط بسیار استثنایی است و هجمه های بسیار فراگیری از سوی دشمن علیه امت اسلامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین آن هجمه ها، ایجاد فتنه داخلی در جامعه اسلامی است، اظهار داشت: فتنه جنگ و درگیری میان مذاهب مختلف اسلامی هدف اصلی دشمن است که این فتنه دو جناح دارد؛ یک جناح اهل سنت که تند روهای آنها با تکفیر و تند روی به کشتار شیعیان می پردازند نمونه آن را در اندونزی و پاکستان مشاهده می کنیم و جناح دیگر تشیعه افراطی است که اقدام به حرکات تحریک کننده و توهین به مقدسات اهل سنت می کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: برخی شبکه های ماهواره ای با پول استکبار اقدام به ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی می کنند.

وی تأکید کرد: تاکنون مراجع عظام تلاش های زیادی در جهت جلوگیری از تفرقه در جهان اسلام انجام داده اند نمونه بارز آن برگزاری کنگره تکفیر به ابتکار مراجع عظام بود که چندی قبل در قم برگزار شد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه از چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرساله در هفته وحدت کنفرانس وحدت برگزار می شود، اظهار داشت: هفته وحدت هفته بسیار مهمی برای رسیده به وحدت عملی در سطح جهان اسلام است.

وی افزود: در کنفرانس وحدت امسال بیش از ۴۰۰ شخصیت از علمای برجسته شیعه و اهل سنت حضور خواهند داشت که قرار است در کنفرانس وحدت امسال از سه تن از علمای تقریبی تجلیل شود همچنین قرار است در کنفرانس وحدت امسال موسوعه احادیث مشترک که توسط پژوهشگاه مطالعات تقریبی تهیه شده رونمایی شود.

آیت الله اراکی با اشاره به برخی اقدامات مجمع جهانی تقریب طی سال های اخیر اظهار داشت: تأسیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و کمیته مساعی الحمیدة از جمله اقدامات مهم مجمع می باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در پایان از ایت الله علوی گرگانی درخواست کرد نماینده یا پیامی برای هفته وحدت امسال به کنفرانس وحدت ارسال کند.