دانشگاه مذاهب اسلامی آماده همکاری با دانشگاههای جهان اسلام است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به مخاطراتی که تکفیر و افراط گرایی برای هویت اسلامی و کیان دین داشته اند، بر ضرورت همکاری گسترده نهادهای علمی و اندیشمندان جهان اسلام برای تقویت رویکرد اعتدال و میانه روی تاکید کرد. .

به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی در دیدار با «مطیع رحمان» وزیرامور دینی بنگلادش، ظهور گروههای تکفیری و افراطی را بزرگترین خطر برای جهان اسلام دانست و گفت: گروههای تکفیری و افراط گرا گذشته اسلام را زیر سوال برده اند و بسترهای حرکت امت به سمت آینده مطلوب را تخریب می کنند.

وی افزود: دین اسلام به صورت عمیق و گسترده ای واجد ابعاد انسانی است و افراط گرایان در جهت عاری سازی اسلام از این ابعاد و بی رحم نشان دادن اسلام تلاش می کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، بکار گیری اعتدال و رویکرد میانه روی در جهان اسلام را از مهمترین راه های مقابله با خطرات تکفیر و افراطی گری عنوان و خاطرنشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی مشی معتدل درجهان اسلام را در پیش گرفته است و تلاش می کند گام های اساسی برای همگرایی دانشگاه های مهم جهان اسلام با رویکرد اعتدال بردارد.

دکتر مبلغی با بیان اینکه بنگلادش کشور مهمی است و ملت این کشور توانست استقلال خود را بازیابد و جشن بگیرد، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی آمادگی دارد در زمینه های مهم آموزشی و دانشگاهی با دانشگاه های بنگلادش همکاری کند.

وی با اعلام اینکه ” تبادل علمی بین علمای مذاهب برای امت” چرخه درستی ندارد، اظهار داشت: در فقه دو رویکرد را به صورت همزمان دنبال می کنیم که یکی تاکید بر مشترکات است و دیگری کشاندن فقه مذاهب در کنار هم و با هم به سمت موضوعات معاصر، و این دانشگاه به دنبال تعریف یک نظام حقوقی مأخوذ از همه مذاهب است.

در ادامه این دیدار، «مطیع رحمان» وزیر امور دینی بنگلادش با اشاره به حضور در جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه مذاهب اسلامی، ارتباط بین اهل سنت و تشیع در ایران را ارتباطی تنگاتنگ و خوب توصیف کرد و گفت: شرایطی که برای مذاهب در ایران است درکشور خودمان نیز حاکم است و روابط شهروندان براساس همزیستی مسالمت آمیز بین مذاهب مختلف اسلامی است.

وی با تاکید براینکه اختلافی بین مذاهب در ایران دیده نمی شود، افزود: مایه مسرت و خشنودی است که اختلافی نمی بینیم و باید همه تلاش را برای وحدت بین مذاهب جهان اسلام بکار بگیریم.

وزیرامور دینی بنگلادش با ابراز خرسندی از تلاشهای وحدت گرایانه دانشگاه مذاهب اسلامی، همکاری و تعامل بین نهادهای دینی و آموزشی دوکشور را ضروری دانست و گفت: امیدوار هستیم فرصتی فراهم شود تا استادان و دانشجویان بنگلادشی برای تحصیل به دانشگاه مذاهب اسلامی بیایند و زمینه برای تبادل استاد و دانشجو فراهم شود.

در پایان این دیدار که با حضور معاونان دانشگاه مذاهب اسلامی و همچنین معاون وزارت اموردینی، رییس بعثه بنگلادش برگزار شد، مقرر شد تا براساس همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی با دانشگاه های مهم جهان اسلام، استفاده از ظرفیت های دانشگاه اسلامی بنگلادش در دستور کار قرار گیرد.