داعش معلول افراطی گری و جهل است

 

 

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب تاکید کرد: داعش نمونه ای از این خشونت است؛ امروز داعش سرطانی جهانی است که معلول افراطی گری و جهل و همچنین برنامه ریزی استکبار جهانی می باشد .

آیت الله محمد علی تسخیری شامگاه روز دوشنبه در سخنانی در نخستین دور نشست دینی مركز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رهبران دینی كنیا، با عنوان “نقش گفت‌وگوهای دینی در مقابله با افراط‌گرایی و خشونت” با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان این عید را عید همه ادیان توصیف کرد و گفت: در آن روز حضرت ابراهیم به عنوان الگوی فداکاری و حضرت اسماعیل به عنوان الگوی اطاعت و تسلیم کامل در برابر اوامر الهی نمود یافت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در ادامه با تاکید بر اهمیت گفت‌وگوهای دینی اظهار داشت: گفت‌وگوهای ادیانی از ۱۹۳۰ میلادی آغاز شد و فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دید. در یك مرحله، طرف‌های گفت‌وگو نسبت به هم شك داشتند كه ایا هدف از این گفت‌وگوها، دعوت به دین خود است؟ در مرحله‌ی بعد، به رسمیت شناخته شدن برای ادامه‌ی گفت‌وگو از سوی طرف شرط ادامه‌ی گفت‌وگوها بود و در مرحله‌ای هم گفت‌وگوها در رابطه به الهیات و اعتقادات ادامه داشت.

وی افزود: تا اینكه در مرحله‌ی اخر، این موضوع مطرح شد كه ما نیاز داریم تا به مسایل كلی بشریت بپردازیم. نیاز داریم تا به حقوق بشر، به صورت بین‌الادیانی فكر كنیم. این مرحله توانست اثار بسیاری به همراه داشته باشد.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه بیان داشت: پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران در سی و چند سال پیش، گفت‌وگو، اولین هدف آن شد. این گفت‌وگوها در ۳ محدوده ادیان، تمدن‌ها و مذاهب اسلامی پی گرفته شد و هر كدام نیز به قدرت به كار خود ادامه دادند و در این راه به پیشرفت‌هایی نیز دست یافتند.

وی مسأله‌ی روز جهان را بروز خشونت جهانی عنوان و تاکید کرد: این خشونت، یك مرض جهانی است. مرض افراط‌گرایی در هر موضوعی، چه تدین و چه علم و هر موضوع دیگری، باعث ایجاد انحراف خواهد شد.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب در ادامه گفت: داعش نمونه ای از این خشونت است؛ امروز داعش سرطانی جهانی است که معلول افراطی گری و جهل و همچنین برنامه ریزی استکبار جهانی می باشد. وی تاکید کرد: مسئله خشونت مسئله مهمی است که باید از سوی رهبران دینی و علما مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

آیت‌الله تسخیری همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارتدكس در مسكو، گفت: ادیان دارای مشتركات بسیار در باب نفی خشونت و حقوق بشر هستند. اسلام و مسیحیت هم این اشتراكات را دارند. هر دو دین، كل بشریت را خانواده‌ی خدا می‌دانند و بر رحمت و محبت و شفقت، تأكید دارند.

مرجع:تنا