حضور جمعی از فعالان فرهنگی افغانستان در پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

 

 

جمعی از فعالان فرهنگی افغانستان با حضور در پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حجت الاسلام والمسلمین کاکو جویباری دیدار و گفتگو کردند.

 

در این دیدار که به همت مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین کاکو جویباری به تبیین موانع داخلی وحدت و همگرایی میان امت اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به مفهوم وحدت اظهار داشت: وحدت هرگز به معنای یکی شدن مذاهب در جهان اسلام نیست بلکه به معنای همگرایی کشورها و امتهای اسلامی حول مشترکات است.

حجت الاسلام والمسلمین کاکو جویباری در توضیح موانع پیش روی وحدت و همگرایی امت اسلامی افزود: یکی از موانعی که پیش روی وحدت امت اسلامی و کشور افغانستان وجود دارد تعصب های قومی، نژادی، قبیله ای و زبانی است. در این خصوص در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آمده است:کان رسول اللَّه (صلی ‌الله ‌علیه ‌ و‌ آله و سلم) یتعوذ فی کل یوم من ست من الشک و الشرک و الحمیة (تعصب )و الغضب و البغی و الحسد

جامعه اسلامی باید با اصل ان اکرمکم عند الله اتقیکم هرگونه تبعیض و تعصبی را کنار بگذارد.

این کارشناس تقریبی گفت: یکی دیگر از موانع پیش روی وحدت و همگرایی عدم شناخت صحیح است. قرآن کریم در خصوص برخورد بدون شناخت کامل می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

این عدم شناخت به سوء ظن میان امت اسلامی دامن می زند و سبب می شود شیعه، سنی را دشمن اهل بیت (ع) بداند و سنی نیز شیعه را کافر بداند.

حجت الاسلام والمسلمین کاکو جویباری تاکید کرد: فقدان رهبری عادل و مقتدر و عدم احترام به تفاوت ها از دیگر عوامل عدم همگرایی امت اسلامی است.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران در کمک به برادران مسلمان و تحکیم وحدت اسلامی،  با تمام توان تلاش کرد و این عزم ایران با تشدید فشارهای مختلف از سوی استکبار جهانی پاسخ داده شد ولی ملت و حاکمیت ایران برای خروج از جهنم تفرقه امت اسلامی و رسیدن به بهشت وحدت اسلامی از هیچ تلاشی فروگزار نخواهد کرد.