تدوین موسوعه السنه النبویه فی مصادر المذاهب اسلامیه نشان داد تقریب و وحدت حقیقت است نه شعاری

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، رییس پژوهشکده علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریب مذاهب اسلامی، در مراسم رونمایی از موسوعه نفیس «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» که در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار شد، بیان کرد: طرح تجمع بین الفریقین برای نخستین بار توسط آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت مطرح شد که با ارتحال این افراد این اندیشه مهجور ماند تا این که با عنایت رهبر معظم انقلاب دوباره جان گرفت.

 

 

وی در ادامه به تشریح موسوعه نفیس «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» پرداخت و اظهار داشت: این موسوعه پس از ۱۳ سال تلاش و در قالب ۶۲ جلد، ۵۰ عنوان و ۲۰ مجلل نفیس چاپ و منتشر شد. البته تضمین کننده تمام روایات نیست و مسلما روایات دیگر نیز وجود دارد.

 

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: موسوعه نفیس «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» منبع و مرجع ارزشمند برای تمام محققانی که روش مقارن _ روش قرآنی و منطق با سیره اهل بیت(ع) است _ برگزیده اند، می باشد.

 

وی افزود: تدوین موسوعه نشان داد که تقریب و وحدت حقیقت است نه شعار صرف و به وسیله این موسوعه می توان نشان داد که مشترکات مسلمانان در مسائل مختلف سیاسی، علمی و… بیش از ۹۰ درصد است. ولی مشخص نیست چرا برخی از افراد نسبت به موضوع وحدت موضع دارند.

 

رییس پژوهشکده علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: همچنین این موسوعه نشان داد بیشترین موارد حدیثی بین الفریقین حول محور فقه و اهل بیت(ع) است. قریب به ۱۰ هزار صفحه پیرامون فقه و ۲ هزار صفحه درباره اهل بیت(ع) در این موسوعه بیان شده است.

 

وی سومین ویژگی موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» را پاسخ به برخی ابهامات در زمینه مفرقات میان تشیع و تسنن دانست و گفت: در این موسوعه نخست روایات برادران اهل سنت به عنوان طریق آن ها ذکر شده، سپس روایات تشیع بیان شده است.

 

حجت الاسلام حسینی در پایان نیز از حمایت های آیات تسخیری و اراکی، حجج اسلام و المسلمین دکتر مختاری، مبلغی و مرحوم شوقی شالباف تقدیر کرد.