تبیین نهضت بیداری اسلامی با الگوپذیری از نهضت عاشورا

همه ساله با فر ا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری حسینی دلدادگان آن حضرت حال و هوای دیگری به خود می گیرند. اما امسال برای برخی شیعیان آن حضرت و مسلمانان ایام خاصی است چرا که در این ایام به دور از سران فاسد و وابسته غربی به عزاداری سالار شهیدان خواهند پرداخت. مردم مسلمان منطقه نیز می توانند با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورایی به نهضت بیداری اسلامی خویش، سرعت خاصی ببخشند.

در این عرصه، همه ساله عده زیادی از مبلغان و روحانیون برای امر خطیر تبلیغ و ترویج دین و ارزش ها به مناطق مختلف ایران وکشورهای دیگر اعزام می شوند که مبلغان عزیز میتوانند با تبیین نهضت عاشورا، به ابعاد عمیق خیزش ملت های مسلمان نیز بپردازند.در این جا می توانیم با تبیین اهداف قیام عاشورا الگوی زیبایی برای بیداری اسلامی ارائه دهیم:

اهداف حضرت سید الشهداء(ع) از قیام عاشورا

۱. اصلاح امور امت اسلام که این هدف از این فراز از سخنان حضرت استفاده می شود «انی خرجت لطلب الاصلاح فی أمة جدی»

۲. امر به معروف و نهی از منکر «اریدان آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر»

۳. مبارزه با ظلم و استبداد

۴. بخشیدن عزت و آزادگی و کرامت انسانی به انسان ها

شما اگر در موج بیداری اسلامی عمیق شوید می بینید همان اهداف قیام عاشورا بر اهداف و انگیزه های اصلی مردم کشورهای مسلمان و زجرکشیده منطقه منطبق است، هدف آن ها نابودی ظلم، استبداد، استکبار و اجرای احکام اسلامی و جلوگیری از وابستگی به اجانب است.

اگر یزید بن معاویه تجاهر به فسق و فجور داشت، دولت های وابسته در کشورهای شاهد خیزش اسلامی نیز همین خصلت را دارند. به عنوان نمونه، اسلام زدائی تا آن جا در برخی از آن کشورها پیش رفته بود که رفتن به مسجد، جرم محسوب می شد.

ملت های مسلمان منطقه، ده ها و صدها سال بود که تحت ظلم و ستم دولت های وابسته به غرب واسرائیل، همواره تحت شدیدترین اهانت ها بودند و همواره عزت و کرامت انسانی آن ها مورد اهانت قرار گرفته بود که با الهام از حرکت عزت بخش امام حسین (علیه السلام) می توان از ظلم مستبدان و پایمالی عزت و کرامت انسانی رهایی یافت.

شیوه مبارزه قیام عاشورا از قیام ملت های مسلمان

در این موج بیداری اسلامی ملت های مسلمان همانند قیام عاشورا با شجاعت و روحیه نهراسیدن از مرگ و شهادت در مقابل رژیم های وابسته مجهّز به انواع تجهیزات جنگی قیام نمودند و با شعار الله اکبر به نبرد با طاغوتیان پرداختند.

روشن شدن چهره اسلام واقعی

با قیام عاشورا، چهره اسلام واقعی و ناب محمدی نمایان گردید. در قیام ملت های منطقه نیز این حقیقت اتفاق افتاد و چهره اسلام آمریکایی که دولت های منطقه مروّج آن بودند، آشکار شد و چهره واقعی دموکراسی غربی نیز بر همگان آشکار شد.

الگوپذیری بیداری اسلامی از قیام عاشورا

قیام ملت های مسلمان منطقه با الگوگیری از قیام عاشورا، باعث بیداری تمام جهان اسلام شد و بلکه الگویی برای تمام ملل کشورهای غربی و جنبش های اجتماعی و سیاسی آن ها شده است هم چون خیزش ملت آمریکا با عنوان جنبش ۹۹ درصدی تسخیر وال استریت و ملت های دیگر کشورهای غربی. و وظیفه مبلّغان تبیین این مباحث است.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی

مدیر کتابخانه تخصصی پژوهشگاه مطالعات تقریبی