تاسیس انجمن تقریبی در مصر

دکتر احمد کریمه از اساتید دانشگاه الازهر مصر گفت برغم فشار تکفیری ها به وی به زودی انجمنی در این کشور تاسیس می کند تا در زمینه تقریب مذاهب اسلامی به فعالیت بپردازد.

به گزارش تنا وی که به دلیل سفر به ایران از سوی محافل تکفیری در مصر تحت فشار قرار گرفته است و به همین اتهام در آستانه محاکمه قرار دارد، به خبرنگار صدای جمهوری اسلامی ایران گفت من اگر به تل آویو و اسرائیل سفر کرده بودم اینچنین مورد سئوال قرار نمی گرفتم. دکتر احمد کریمه که پیش از این به ایران سفر کرده و علاوه بر دیدار با آیت الله مکارم شیرازی و برخی علمای شیعه با علمای اهل سنت در سنندج و تهران هم دیدار وگفتگو کرده است با اظهار رضایت از این دیدارها گفت: در مراکز علمی قم و تهران کرسی فقه اهل سنت وجود داشت و من در بعضی مساجد و دانشگاه های ایران از فقه اهل سنت گفتم، مردم و دانشجوها با فکر باز صحبت ها را می شنیدند و دیدم آنها به عقایدشان باور عمیق دارند اما در مصر وهابی ها کاری کرده اندکه اهل سنت از روبرو شدن با اندیشه تشیع بترسند.

استاد برجسته دانشگاه الازهر در ادامه سخنانش افزود: ما مذهب تشیع را به رسمیت شناخته ایم و در دانشگاه الازهر در درس مقایسه ای فقه شیعه را هم تدریس می کنیم، در دادگستری مصر هم خیلی از مواد قانون احوال شخصیه از فقه شیعه گرفته شده است. بعضی ها ارتباط و نشست و برخاست با غیر مسلمان ها را قبول دارند ولی تحت تاثیر امریکا و اسرائیل مخالف رابطه با شیعیانند. مذهب تشیع به اهل بیت می رسد و امام صادق(ع)، استاد امام مالک و ابوحنیفه (از امامان اهل سنت) بوده اند. مذهب اهل بیت مایه افتخار ماست ولی وهابی های تکفیری جزو خوارجند و از نظر آنها همه مسلمانان کافرند.

گروه های تکفیری از دکتر احمد کریمه خواسته اند به علت سفر به ایران عذرخواهی و ابراز پشیمانی کند اما وی به خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: من در چند روز گذشته انجمنی برای تبلیغ اسلام واقعی و نه افراطی تاسیس کرده ام و بعد از تبرئه شدن در دادگاه ، با فعال کردن این انجمن به تقویت تقریب مذاهب اسلامی خواهم پرداخت و به زودی در این باره خبرهای خوشی منتشر خواهد شد. وی افزود حرکت تقریب را دکتر شلتوت، شیخ وقت الازهر و آیت الله بروجردی آغاز کرده اند و ان شاءالله ما آن را احیاء می کنیم تا نگذاریم نقشه امریکا، موساد و عوامل آنها در منطقه اجرا شود.