برگزاری جشن پیامبر مهربانی در حرم عبدالعزیز حسنی

 

 

 

جشن پیامبر مهربانی با حضور مدعوین کنفرانس وحدت اعم از شیعیان و اهل سنت همه در مصلی حرم عبدالعزیز حسنی برگزار شد.

 

آخرین برنامه روز اول سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، زیارت مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری بود. پس از غروب آفتاب مدعوین کنفرانس در ترافیک تهران بارانی خود را به حرم شاه عبدالعظبم حسنی رساندند تا در مراسم جشن میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) شرکت کنند. مراسم جشن در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم برگزار شد. مدعوین کنفرانس اعم از شیعیان و اهل سنت همه در مصلی حرم، در کنار عموم زائران حاضر شدند. این هم نشینی تصویری متنوع و مردمی را از این گردهم آیی ساخت. حضرت آیت الله اراکی در این مراسم، سخنانی را درباه رحمة للعالمینی پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایراد کردند و در انتهای سخنرانی به زبان عربی، مطالب خود را برای مدعوین عرب زبان تشریح کردند.

 

سخنران بعدی مراسم حاج محمد محقق؛ معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان بود. او هم به زبان شیرین فارسی صحبت کرد. آقای محقق گفت:” در جهان کسانی مدعی اسلام اند اما مایه آبروریزی آن هستند. اما از طرفی دیگر بزرگانی را در تاریخ خود داریم که برداشتی مسالمت جو و انسانی از اسلام دارند. مثلا سعدی شیرازی دین را شناخته و درباره انسانیت می‌گوید: “بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند. تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی” این هم برداشتی از اسلام است که می‌تواند قابل ارائه به همه بشریت باشد. این شعر و این نگاه تا آن اندازه زیباست که آن را بر سر در سازمان ملل متحد نگاشته‌اند. یا مولانا برداشتی انسانی از اسلام داشته است.” معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان همچنین تاکید کرد:” امروز قضایای فلسطین باید به دست توانای امت اسلامی حل شود. ما مسلمانان باید در برابر تمام مسائل دنیای اسلام باهم متحد باشیم.”

بعد از سخنرانی مقام افغانستانی، یک مقام سوری در پشت تریبون حاضر شد تا در مدح پیامبر و اهل بیت ایشان شعرخوانی کند. مشاور وزیر اوقاف سوریه با شور و هیجان خاصی اشعاری را به زبان عربی قرائت کرد. شعرهایی که اگرچه معنای کامل آن توسط همه مدعوین فهمیده نمی‌شد اما نورانیت و زیبایی اش توسط حضار درک شد.

پس از شعرخوانی، یکی از مداحان ایرانی به مدح اهل بیت پرداخت و با گرفتن سلام و صلوات از جمعیت، مجلس را به مشارکت در مدیحه خوانی واداشت.

مراسم جشن میلاد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی پایان یافت. مهمانان از درب‌های مصلی خارج شدند در حالی که در کنار سایر زائران با پذیرایی بی تکلف شب ولادت رو به رو شدند و شربت و شیرینی گرفتند.

مدعوین بعد به سمت کتابخانه حرم حرکت کردند. از قرائتخانه کتابخانه و همچنین مخزن این کتابخانه قدیمی و مهم بازدید کردند. پس از آن همگی به سمت ضریح مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی روانه شدند. هوا ابری بود و سنگفرش های حرم خیس از باران. مهمانان کنفرانس با لباس‌ها و چهره‌های متنوع و متفاوت همگی به زیارت رفتند. این انتهای این حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی بود.