برگزاری بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی با شرکت جمعی از علمای فریقین، اساتید حوزه و دانشگاه با محوریت سه کمیسیون فقهی و کلامی، اجتماعی و بانوان در زاهدان توسط موسسه مذاهب اسلامی قم و نهاد مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار می گردد.

 

 

آیین افتتاحیه این همایش در روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه، آغاز و در روز پنج شنبه ۲۸ / ۱۱/ ۹۵ مراسم اختتامیه همایش برگزار می گردد.

 

هر کمیسیون در این همایش دارای محورهای متعددی است.

 

– کمیسین فقهی کلامی:

 

موضوع مورد بحث کمیسیون فقهی-کلامی در بیست و هشتمین همایش مذاهب اسلامی در سال جاری در مورد جهاد در اسلام است؛ تعریف و اقسام جهاد، جهاد و نقد شبهات پیرامون آن و سوء استفاده جریان‌های افراطی و تکفیری از این واژه مقدس از جمله زیرشاخه‌های مباحث این کمیسیون است.

 

– کمیسیون اجتماعی:

 

اهداف کمیسیون اجتماعی متمرکز بر برنامه‌های استکبار جهانی در مناطق مرزی و راه‌های مقابله با آن است؛ مسائلی از قبیل ترویج فرقه گرائی و تحریک حس ناسیونالیستی، ایجاد روحیه یأس و ناامیدی در مردم ایران، بزرگ‌نمایی مشکلات و بی توجهی به پیشرفت‌ها و خدمات نظام از جمله این مسائل خواهد بود.

 

– کمیسیون بانوان:

 

در کمیسیون بانوان نیز موضوعاتی همچون: عوامل تحکیم و یا تخریب بنیان خانواده؛ نقش مادران در خانواده‌ها؛ حضور زن در اجتماع؛ اختلاط زن و مرد و پیامدهای منفی آن؛ آرایش و پوشش بانوان و مظلومیت زن در برخی جوامع بررسی می‌شود.

 

این همایش هر ساله مورد استقبال علمای بزرگ جهان اسلام قرار می‌گیرد، به طوری که حضور دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های تکفیری متعلق به آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی نشان از اهمیت این همایش دارد.

 

در این همایش بیش از ۵۰۰ میهمان از علمای شیعه و سنی از استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، قم، خراسان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، اصفهان و خوزستان و همچنین میهمانان خارجی حضور دارند. لازم به ذکر است تعداد ۱۳۱ مقاله در این همایش پذیرفته قطعی شده است.