برگزاری اولین کارگاه علمی روش شناسی پژوهش در پروژه جریانات تکفیری افراطی

 
اولین کارگاه  علمی روش شناسی پژوهش در پروژه جریانات تکفیری افراطی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین  پی سپار و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری و مدیران گروها و محققین پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد .

حجت الاسلام والمسلمین  پی سپار در توضیح چیستی روش شناسی درپژوهش اظهار داشت : روش شناسی درپژوهش به بررسی پنج مورد در در پروسه تحقیق اطلاق می شود که عبارتند از : هدف از پژوهش ، نوع شناخت مورد انتظار و مبانی شناخت شناسی ، رویکرد، پارادایم یا چارچوب کلی پژوهش ، روش معتبردر جمع آوری اطلاعات و روش معتبر در تحلیل اطلاعات و استنباط.

وی در ادامه افزود: اگرهدف از پژوهش دانش افزایی باشد پژوهش بنیادی است و اگر هدف بکارگیری دانش و فرضیه در زندگی باشد پژوهش کاربردی. اگر هدف بررسی راهکار ها و پیش بینی ها باشد پژوهش را  راهبردی می نامند و  اگر مراد از پژوهش آزمایش های تجربی برای کشف عملکرد ها  باشد پژوهش تجربی خواهد بود .  

امام جمعه سابق مرکز اسلامی نیوکاسل  با بررسی چارچوب های کلی روش شناسی در پژوهش گفت:   ۳ چارچوب کلی درروش شناسی پژوهش وجود دارد ؟ روش های کیفی برای بررسی ویژگی های کیفی ،  روش های کمی مطالعه برای خصوصیات کمی وآماری، و روش های مرکب از دو روش فوق.

 

وی در توضیح روش های گرد آوری اطلاعات اظهار داشت : به دلیل اینکه هر یک از روش های تحقیق نوع خاصی از دانش را تولید میکند  امروزه در دنیا روش های مرکب پژوهش کاملا شایع شده تا  پژوهش بتواند دانش غنی تر معتبر تر و کاربردی تری را برای زندگی بهتر بشر ارائه دهد.

مدیر گروه زبان و زبانشناسی  پژوهشگاه افزود: اعتبار و اعتماد دو ویژگی حیاتی اطلاعات جمع آوری شده ، ابزار آن و نتیجه به دست آمده در پژوهش است . فقدان این دو که در فارسی به روایی و پایایی نیز برگردان شده است می تواند لطمات جدی را به علمیت پژوهش وارد کند. بکار گیری این دو در هر یک از اطلاعات جمع آوری شده،  ابزار جمع آوری ویا تحلیل آنها نیاز به آموزش دارد کما اینکه محققین و نویسندگان غربی کتابهای زیادی را در تبیین آنها نوشته اند.

دانش آموخته دانشگاه نیوکاسل در پایان با اشاره به منابع مورد استفاده در پژوهش اظهار داشت : نکته ای که در جمع آوری اطلاعات بسیار مهم است  اینکه اولا منابع مورد استفاده محقق دو دسته است: ۱- منابع دست اول که مستقیماً در ارتباط با حادثه یا پدیده و جریان قرار مى گیرند , ممکن است به شکل کتبی، شفاهی، تصویری مشاهده شوند .۲-منابع دست دوم : که به طور غیرمستقیم در ارتباط با حادثه قرار دارند و یا به اتکاى منابع دست اول تهیه مى شوند . ثانیا در بسیاری موارد استفاده از منابع دست دوم می تواند نتایج پژوهش را خدشه دار کند .در این صورت پژوهشگر حتما باید از آن ‍پرهیز نماید.

گفتنی است دومین کارگاه علمی روش شناسی پژوهش در پروژه جریانات تکفیری افراطی چهارشنبه ساعت ۱۱ برگزار می شود .